بنر هدر

شهر زیبای ساحلی و توریستی چوبر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

چوبَر شهری است در استان گيلان ايران. اين شهر از توابع شهرستان تالش اين استان است. چوبر قدمتی ديرين و تاريخی چند صد ساله داشته و همواره نام چوبر با نام تالش همزاد و همراه بوده و يكی از مناطق تاثيرگذار شهرستان در عرصه های مختلف بوده است.  آبشارهای کوهستانی از جاذبه‌های گردشگری چوبر هستند.

چوبر دارای مردمانی نجيب و شريف و متعهد و به جهت قرار گرفتن باغ كاج در شمال شرق اين شهر و نزديك بودن به ساحل دريا دارای قابليت گردشگری و جاذبه مناسب تفريحی و گردشگری بوده و به شهر كيوی و عسل معروف است.يكی از ويژگی های شهر چوبر  نزديكی آن به كوه و دريا است.

آبشارهای کوهستانی «حویق» و «چوبر» از جاذبه‌های گردشگری چوبر هستند.

شهر چوبر تالش با زیبایی‌های خدادادی یکی از جاذبه‌های طبیعی و منحصر به‌فرد را در خود دارد.ساحل مناسب و مستعد شهر چوبر در منطقه دیدنی و پارک‌جنگلی کاجستان که یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی منطقه شمال است از جمله جاذبه‌های این شهر است.

مردم چوبر به زبان‌های ترکی آذربایجانی و تالشی صحبت می‌کنند. برخی از مردم تالش‌تبار این شهر و چند روستای ساحلی اطراف به تدریج زبان تالشی را کنار گذاشته و به زبان ترکی آذربایجانی گویشور شده‌اند. این امر در بخش‌هایی از مناطق تالش‌نشین ایران شامل برخی مناطق در ناحیه‌ای که از شهر هشتپر آغاز می‌شود و تا آستارا ادامه می‌یابد مشهود است. زبان تالشی هنوز در روستاهای کوه‌پایه‌ای و کوهستانی پیرامون چوبر برتری دارد. در این منطقه غالب مردم مذهب اهل تسنن داشته‌اند که به مرور زمان و با فشار حاکمان وقت در زمانهای مختلف؛ به اهل تشیع تغییر مذهب داده‌اند.

مکان‌های ديدنی
تاوا گولی واقع در بالامحله چوبر. اماکن متبرکه امامزاده نرگس خاتون, نه ساله، سيدآباد محله, دروار محله, للکه محله, رود سرا, بازار چوبر, حاج يدالله محله۱و۲ ,هنری محله, کچيم, خودکار محله, مسجد قباقی, دهقان محله و الکوفی و ييلاقات.

جاذبه های طبیعی چوبر

جاده ال کیوی

جاده «ال‌کیوی» جزو زیباترین جاده‌های توریستی کشور است که با گذر از بین جنگل بکر و سرسبز چوبر در فصل بهار منظره زیبا و منحصر به‌فردی را برای گردشگران به تصویر می‌کشد.حیات‌وحش سرسبز ساحلی و کوهستانی شهر چوبر یکی دیگر از مناظر گردشگری است که نظر هر بیننده را به خود جلب می‌کند.

طرح‌های ساحلی چوبر شامل بازارچه ساحلی، مجموعه‌های ورزشی، تفریحی و فرهنگی است و توسعه پارک جنگلی نیز در دستور کار شهرداری قرار دارد.با اجرای این طرح‌ها و حفظ فضای سبز شهر چوبر را به یک منطقه نمونه گردشگری در کشور تبدیل می‌کند.

حضور گردشگران در فصل تابستان و تعطیلات عید در چوبر بیشتر از روزهای دیگر بوده و مسیر گذر مسافران و گردشگران است.

شهر زیبای ساحلی و توریستی چوبر

آبشار کوهستانی حویق(تنها آبشار دوقلو در شمال ایران)

آبشارهای کوهستانی نیز از جاذبه‌های گردشگری چوبر تالش محسوب می‌شوند که در بهار و تابستان گردشگران از زیبایی خاص آن لذت می‌برند.وجود گل در بیشتر فصل‌‌های سال موجب رونق زنبورداری در منطقه چوبر است و به همین دلیل ایستگاه پرورش ملکه زنبور عسل گیلان در شهر ساحلی چوبر قرار دارد.

شهر زیبای ساحلی و توریستی چوبر

پارک جنگلی ـ ساحلی کاجستان

شهر زیبای ساحلی و توریستی چوبر

چوبردر قدیم

فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۲ در مورد چوبر می‌نویسد: دهی است از دهستان گرگان‌رود شمالی بخش مرکزی شهرستان طوالش. در ۳۷ هزارگزی شمال هشتپر و ۳ هزار گزی شمال حویق سر راه شوسه آستارا واقع شده‌است. جلگه و مرطوب است. ۱۷۲۵ تن سکنه دارد. از چشمه و رودخانه آبیاری می‌شود. از محصولاتش غلات، لبنیات، عسل، چای، گیلاس، سیب و پرتقال است. مردمش به کشاورزی اشتغال دارند. سر راه شوسه ۵ قهوه‌خانه و چند دکان دارد.

محصولات سفر

5 دیدگاه دربارهٔ «شهر زیبای ساحلی و توریستی چوبر»

  1. چند روز قبل برای تفریح به پارک ساحلی چوبر رفتیم. خوب طراحی شده و با توجه به هزینه ورودی خودرو که ۵۰۰۰ تومان است، امکانات مناسبی وجود دارد. ساحل شنی به خوبی مسطح و تمیز شده و امکان ورود خودرو تا لب دریا وجود دارد. آلاچیق های زیاد و رایگان در کنار ساحل وجود دارند که دارای سیستم روشنایی و پریز برق هستند. سطل زباله به وفور وجود دارد و چند نقطه برای استفاده از آب و شستشوی وسایل ساخته شده است.

    پاسخ
  2. والله من خودم دیروز از چوبر دیدن کردم ۱۵۰هزار تومن بابت استفاده از الاچق های رایگان ازمون پول خاستن کجاش رایگانه

    پاسخ
  3. سلام
    بزودی درشهرچوبر سفره خونه وغذاخوری ریشوافتتاح میشودوآماده پذیرایی ازمسافران وهمشهریان عزیزخواهدشد
    این باغ سنتی دارای محوطه حدودا۸۰۰مترزمین می‌باشد ودرکناررودخانه بامنظره بسیارعالی ودارای آلاچیق واتاقکهای پوشیده می‌باشد
    ۰۹۱۱۹۸۱۲۷۸۱
    درخدمتیم

    پاسخ
  4. شهریور ماه رفتیم خیلی زیبا و با صفا بود و مردمان خیلی گلی داره شب و روز بارون بود

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید