معرفی شهر خشت

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

خِشت یکی از شهرهای شهرستان کازرون مرکز بخش تازه تأسیس خشت و در ۵۵ کیلومتری جنوب غربی کازرون واقع شده‌است.

زبان مردم خشت فارسی با لهجه فارسی محلی و دین آن‌ها اسلام شیعه‌است. پیشه اصلی اهالی کشاورزی خصوصاً درخت نخل یا خرما است.

دیرینگی خشت حداقل به اوایل دوران اسلامی می‌رسد که از توابع شهر بیشاپور به شمار می‌رفته‌است.

بازمانده‌های شهر قدیمی خشت مجاور خشت کنونی از مکان‌های دیدنی آن است. مهم‌ترین زیارتگاه مردم در این ناحیه امامزاده علی است که در روستایی به همین نام و در مجاورت شهر خشت قرار گرفته‌است. در جوار این امامزاده گلزار شهدای خشت واقع شده‌است.

از ديگر زيارتگاه‌های اهالی می توان به چهارده معصوم در خشت، پير محی در دهله، شاه علی در ايجانی، امام‌زاده يعقوب، امام‌زاده بی بی سکينه و شاهزاده محمد در بناف، شاه نعمت الله در بنکی، امام زاده محمد در ده کهنه، شاهزاده محمد در بورکی پايين، شاهزاده اسماعيل، شاهزاده موسی و بی بی ماهرخ در رودک، بی بی عروس، شاهزاده محمد ابراهيم، پير خشو و شاهزاده جعفر در کمارج، امام‌زاده محمد در گوريگاه، شاه نبی الله در عمارت، شاه داوود در شاه داوود اشاره نمود.

معرفی شهر خشت

اشارات تاريخی

مؤلف فارسنامه ناصری (ص 1296) در باره نام‌گذاری منطقه خشت نوشته‌است:«خشت در لغت قسمی از حلوا باشد که آن را در ظرفي ريخته تا يک پارچه و قرص شود و چون خرمای اين بلوک را که شيرين تر از حلواست در جلد کرده، يک پارچه شده، حمل اطراف کنند، اين بلوک را خشت گفته‌اند».

در نسخه‌ای از کتاب اسناد تاريخی خاندان غفاری که به کوشش کريم اصفهانيان در سلسله انتشارات بنياد موقوفات افشار منتشر شده‌است يادداشتی به خط ناصرالدين شاه به فرخ‌خان امين‌الدوله در باب گردنکشی طهماسب ميرزا مويدالدوله بدين شرح موجود است:
«نوشته مويدالدوله ملاحظه شد. شما همانطور که عرض کرديد، به احمدخان بنويسيد که… پيش کش او را مويدالدوله رد کند. خشت و کازرون را به شاهزاده وجه‌المصالحه واگذارد و ساير را داشته باشد گويا باعث آسودگي همه باشد، البته بنويس. به شاهزاده هم صريح بنويس برای من الولو درست نکند و گردنکشی نکند. برای کار احمدخان به خدا قسم اگر بقايا را نرساند و قسط امسال را درست نرساند، پوستش را خواهم کند.»

در فرهنگ جغرافيائی ايران ج 7، در مورد خشت آمده‌است: مرکز دهستان خشت بخش خشت شهرستان کازرون واقع در هفت هزارگزی شمال باختری کنار تخته و خاور کوه تکاب است. اين دهکده در جلگه قرار دارد و آب آن از رودخانه شاپور و چشمه تنگ عمو و محصول آن غلات ديمی و خرما و برنج و پنبه و شغل اهالی زراعت و کسب و يک باب دبستان دارد. اين دهکده راه فرعی دارد.

ميدان نفتی 

ميدان نفتی خشت و کمارج که در نزديکی اين شهر قرار دارد يک ميليارد و 53 ميليون بشکه نفت درجا دارد و با حفاري نخستين چاه اکتشافی در سال 1371 خورشيدی به طور رسمی در فهرست ميدانهای نفتی ايران قرار گرفت. از اين ميدان نفتی 270 ميليون بشکه نفت استحصال می شود که استخراج روزانه 30 هزار بشکه از اين ميدان نفتی در نظر گرفته شده‌است که پس از انتقال آن بوسيله خطوط لوله 100 کيلومتری به دشت نرگسي در استان بوشهر از آنجا به خطوط انتقال نفت بندر گناوه متصل می شود. وسعت ميدان نفتی خشت و کمارج 82 کيلومتر مربع اعلام شده‌است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید