معرفی شهر خشکرود در استان مرکزی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

خشکرود شهری است در بخش مرکزی شهرستان زرندیه در استان مرکزی کشور ایران. شهر خشکرود دارای آب و هوای خشک و نیمه بیابانی است. شهر خشکرود  به عنوان قطب کشاورزی و باغداری استان مرکزی معرفی گردیده که دارای محصولاتی از قبیل انگور ،بادام، پسته، سیب ، هلو ، گندم و جو ، ذرت ، کلزا ، طالبی ، خربزه و…می باشد.

مناطق دیدنی :  کاروانسرای شاه عباسی خشکرود متعلق به دوران صفویه ، در فاصله 15 کیلومتری غرب شهر  واقع شده است و همچنین تک درخت مقدس که در گویش محلی  به نام تک آقاچ معروف است در فاصله 7 کیلومتری شمال شهر می باشد و از دیگر نقاط دیدینی  شهر وجود مزارع و باغات فراوان در اطراف شهر که جاذبه زیبایی برای گردشگران می باشد.

بخش دامداری : بزرگترین مجتمع پرورش شترمرغ کشور در قسمت جنوبی شهر واقع شده و تعداد زیادی دامداری جهت پرورش گاو های شیری و گوشتی و پرورش گوسفند و بلدرچین در اطراف شهر فعالیت دارند.

کاروانسرای خشکرود

کاروانسرای خشکرود در شهرستان زرندیه در استان مرکزی واقع شده است. بنای کاروانسرا مستطیل شکل و چهار ایوانی است و در ایوان‌ ها اتاقهایی برای استراحت مسافران ساخته شده است و هر اتاق اجاق و طاقچه دارد.

معرفی شهر خشکرود در استان مرکزی

در پشت اتاق‌ ها هشت اصطبل وجود دارد و کنار آن حجره هایی جهت استراحت ساربانان وجود دارد، این کاروانسرا با مصالحی مثل خشت، آجر و سنگ ساخته شده است. دروازه این کاروانسرا در سمت شرق آن است و در سمت پیشین این بنا یک جلوخان بزرگ و بلند قرار دارد که در دو گوشه آن سکوهایی وجود دارد. جلوخان دارای نمایی آجری است که بر روی آن جمله یا علی مدد هنرمندانه حک شده است. این کاروانسرا مربوط به دوران صفویان است.

 

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید