بنر هدر

معرفی شهر داودآباد در استان مرکزی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

داودآباد شهری است در بخش مرکزی شهرستان اراک در استان مرکزی ایران. داودآباد با اراک، فرمهین، آشتیان و کمیجان همسایه است. شغل بیشتر مردم شهر کشاورزی و دامپروری است و داودآباد یکی از قطب‌های مهم دامپروری منطقه شناخته می‌شود. همچنین، باید از کارگاه‌های کوچک صنعتی از جمله ریخته‌گری آلومینیوم و چدن و نیز کارگاه‌های کفاشی در داودآباد نام برد. گندم، جو و یونجه اساسی‌ترین محصولات کشاورزی این منطقه‌­اند.

از جمله صنایع دستی و هنری اصلی این شهر صنعت فرش‌بافی است که بیشتر بافندگان آن بانوان­ اند و محصول آنها پس از تولید در کارگاه‌های کوچک به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌شود. زبان داودآباد فارسی است، ولی لهجه‌ای ویژه دارد که از همۀ همسایگانش ممتاز است، به‌طوری‌که شیوه‌ و لهجۀ هر گویشور این ناحیه در هنگام سخن گفتن در تمام منطقۀ فراهان و اراک امروز معرف وابستگی او به داودآباد است.

داودآباد قنوات متعددی با نام‌های آب­شیرین (محمدسلطان)، آب­شور، ابراهیم­‌آباد، استوه، حسن­‌آباد، حسین ­آباد، حیدرآباد، دارستان، کِیچه (گیجه)، دو برادران، زروبند، سعید­آباد، عباس ­آباد، علی­ آباد، فرح­ آباد بالا و پایین، گلشن، لره، محسن ­آباد، محمود­آباد، موسی ­آباد، میره و نجم ­آباد دارد که منبع مهم آب کشاورزی شهرند.

مساجد پنجگانه شهر: ۱-مسجد حضرت ابوالفضل (ع) ۲-مسجد اميرالمومنين (ع)۳- مسجد امام حسين (ع) ۴-مسجد صاحب الزمان (عج) ۵-مسجد محمد رسول اله(ص)

روستاها
از روستاهای آن می توان ده نمک، ويسمه، جعفرآباد، خوشدون، ايبک‌آباد، سهل‌آباد را نام برد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید