معرفی شهر سندرک و جاذبه های آن

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سِندِرْک از شهرهای استان هرمزگان ایران است.  سندرک در جادهٔ غیر ساحلی میناب به بندر جاسک قرار گرفته‌است و رود مازایی از نزدیکی آن می‌گذرد. در روستای گرو که در ۱۲ کیلومتری باختر سندرک واقع شده آثار دیدنی‌زیادی موجود است. قلعه سندرک از نقاط دیدنی شهر سندرک است.کوه مهراب نیز با طبیعی بی نظیر در ۳۵ کیلومتری شرق بخش سندرک با ارتفاع ۲۰۵۰ متر قرار دارد.

معرفی شهر سندرک و جاذبهه

پیشینه

سندرک در قدیم‌الایام دارای ثروت های فراوان خدادادی از جمله سفره های آب زیرزمین ، زمین های کشاورزی بسیار حاصلخیز و وجود مردمانی خدوم و غیور می باشد سندرک دارای سه دهستان :بن در ،درپهن ومرکزی می باشد . شغل مردم این بخش در گذشته دامداری و کشاورزی بوده است که تا اینکه در سال ۱۳۷۵ سندرک دچار یک خشک سالی کم نظیر شد. تمام باغات خشک شدند و چشمه ها نیز کم آب شدند تا جایی که آب آشامیدنی نیز برای مردم از طریق تانکر فراهم می شد.

روستای کلالیان

روستای کلالیان از روستاهای توابع بخش سندرک می باشد و آخرین روستا از این بخش در شرق می باشد که در همسایگی روستای درشهر واقع شده است و یک گردنه مابین این دو روستا است که این روستا ها را از هم جدا کرده و مسافت این روستا تا بخش سندرک 70 کیلومتر و تا مرکز شهرستان میناب 125 کیلومتر می باشد و دارای 30 خانوار بوده که در دل کوههای سربه فلک کشیده زندگی می کنند و شرایطی را دارا هستند که مردم روستای درشهر با آن روبرو بوده اند یعنی نبود جا و فضای کافی برای ساخت وساز . بی کاری جوانان که همین امر باعث شده جوانان این روستا به  شهرهای دیگه روانه شوند و کمبود آب شرب در این روستا از مهم ترین مشکلات این روستا می باشد.

معرفی شهر سندرک و جاذبهه

روستای درشهر

روستای درشهر یکی از روستاهای بخش سندرک است که در قسمت شرق بخش سندرک واقع شده است روستایی در دل کوههای سر به فلک کشیده و دارای طبیعتی زیبا و بکر و مسافت این روستا تا مرکز بخش سندرک 65 کیلومتر و تا مرکز شهرستان میناب 120 کیلومتر می باشد و از روستاهایی است که مردم آن طعم رنج و سختی را چشیده اند،روستایی که  دارای آب و هوایی کوهستانی است که در فصل سرمابا مشکلات زیادی روبرو است و به علت موقعیت روستا که کوهستانی است در فصل زمستان و بارندگی جاده های این روستا با بیشترین خسارت ها روبرو می شوند و راه روستا تا هفته ها مسدود می شود روستای درشهر در گذشته دارای جمعیت زیادی بوده اما به علت نبود جا و مکان برای ساخت و ساز و نیز شرایط سخت کوهستانی عده ایاز ساکنین این روستا را ترک و به روستاهای دیگر مهاجرت کرده اند.

روستای مازاوی

روستای مازاوی یکی از روستاهای بخش سندرک است که در همسایگی روستای گرو واقع شده است وزمانی جزء روستای گرو بود ولی به علت موقعیت روستا و دلایل دیگر این روستا از گرو جدا شد ومستقل شد روستای مازاوی به این دلیل به این نام مشهور شده که از این روستا رودخانه ای می گذرد که دارای سنگ های پهن است  که به زبان محلی به آن سنگ ها( مازاو یا مازاک) گفته می شود و نامگذاری آن از اینجا نشات می گیرد .

معرفی شهر سندرک و جاذبهه

روستای گرو

روستای گرو از روستاهای دهستان سندرک واقع در بخش سندرک می باشد وبر طبق آمار مو جود در آمار نامه های کشوریکی از پرجمعیت ترین روستاهای این دهستان  محسوب می گردد.تنهانقطه شهری نزدیک به این روستا خود مرکز شهرستان میناب می باشد که فاصله ی آن تا روستا 35کیلومتر است.

معرفی شهر سندرک و جاذبهه

نزدیک ترین ومهم ترین بندر دریایی به این روستا ،بندر عباس  می باشد که فاصله ی این بندر تا روستا 177   کیلومتراست .این روستا از نظر موقعیت جغرافیایی درحدود57  درجه و17 دقیقه طول جغرافیایی و26درجه و51دقیقه عرض شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید