بنر هدر

معرفی شهر صغاد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

صغاد نام شهری در بخش مرکزی شهرستان آباده استان فارس در مرکز ایران است. صغاد در حدود ده کیلومتری شهر آباده واقع شده. این شهر در کنار سلسله جبال زاگرس قرار گرفته‌است.شهر صُغاد دارای اقليمی سرد می باشد. شهر صُغاد از شمال به كوههای روزبه،از جنوب به كوه های بيم و از شرق به كوه های روستای مزرعه و از غرب به كوه های آسيه می باشد. موقعيت جغرافيايی و قرار گرفتن آن در منطقه سرحدی استان فارس سبب گرديده است پس از ورود ايلات و عشاير به استان فارس پس از قرن نهم هجری در بهار و تابستان مراتع و دشتهای پيرامون صُغاد محل استقرار تيره های مختلف ايل قشقايی شود.همچنين شهر صُغاد در مسير جاده سرحد چهار دانگه قرار گرفته اند لذا بين شهر صُغاد از يك سو و روستاهای سرحد چهاردانگه و عشاير ارتباط تجاری برقرار شده است. آب و هوا-زمين شناسی صُغاد دارای اقليم دشتی سرد می باشد.

معرفی شهر صغاد

از کوه‌های معروف این شهر می‌توان به کوه صیاد عبدالله، کوه روزبه، کوه بیم اشاره کرد. این شهر دارای چند رشته قنات پرآب است که بیشتر استفادهٔ آن برای کشاورزی و آبیاری باغ‌ها می‌باشد. محصول باغی آن شامل انگور، بادام و گردو و انواع درختان خانوادهٔ آلو است.
شهر صغاد در طول جغرافیایی ۵۲٫۵۲ درجه و عرض جغرافیایی ۳۱٫۱۹ درجه واقع و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۰۶۵ متر می‌باشد. ساکنین این شهر دو گروه عمده فارس و قشقایی می‌باشند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید