بنر هدر

معرفی شهر عمادده

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر عمادده از توابع بخش صحرای باغ در شهرستان لارستان در جنوب استان فارس در ایران واقع شده‌است. این شهر در « بخش صحرای باغ » آخرین مرز لارستان واستان فارس به استان هرمزگان است. عمادده تنها شهر صحرای باغ می‌باشد.

پیشینهٔ تاریخی

در دوران بسیار دور نام این روستا «آستاس» بوده‌است. در قرن هفتم هجری قمری یکی از علماء شریعت بنام «عماد انصاری» ملقب به (عماد الدین) در این روستا «استاس» سکنا می‌شود، بعد از مرگ او شهر از «آستاس» به «عمادده» تغییر نام می‌یابد. به روایتی دیگر چون این روستا از روستاههای دیگر بزرگ‌تر بوده آن را پایه و ستون که در عربی به آن عماد گویند. به گویش محلی این شهر «مَیدِه» نامیده می‌شود، برخی که از نژاد عرب هستند که روستارا «سَیــِدَه» نام گذاری کرده‌اند. شهر عمادده کنونی بر روی انقاض ده تاریخی آستاس بنا شده‌است. اکنون نیز در نزدیکی این شهر، روستای کوچکی با همین نام (استاس) همچنان پا برجاست.

معرفی شهر عمادده

بناهای تاریخی

از بناهای تاریخی که در شهر عمادده بر جای مانده‌است، می‌توان از بارگاه سید ابوالفضل شاه سیف الله قتّال از بزرگان قرن هفتم هجری، غاری باستانی متعلق به دوره زرتشتیان مشهور به نام بنوو نام برد و همچنین قلعه قلات و سنگ نوشته‌هایی که گویا از مقابر قدیمی به دست آمده‌است، نام برد. همچنین آرامگاه سید محمد عمر سیف الله القتال در این روستا واقع است.

روستاهای اطراف

روستاهای کوچکی نیز در اطراف عمادده وجود دارد که عبارت‌اند از: حسین آباد، حاجی آباد، بنو، تل کشی، چاه ریگی، آبکوهی، بند و بست، استاس و… .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید