معرفی شهر قادرآباد،نگین سبز شمال فارس

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

قادرآباد نام شهری از توابع شهرستان خرم‌بید است.این شهر مرکز بخش قادر آباد می‌باشد.این شهر در چند کیلومتری مقبره کورش بزرگ واقع شده‌است.قادرآباد (مشهد مرغاب) یکی از دو بخش اصلی شهرستان خرمبید در شمال استان فارس می‌باشد.قادرآباد به دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا و وجود کوهستان‌های اطراف دارای آب و هوای معتدل کوهستانی و جزء مناطق نسبتاً «سرد شمال استان بوده و در فصل زمستان سرد و در تابستان نسبتاً» خنک است.

شهر قادرآباد مرکز بخش مشهدمرغاب (دشت مرغاب)، به دلیل واقع شدن در ارتفاعات رشته کوه‌های زاگرس، یکی از منحصر به فردترین نقاط استان فارس از لحاظ تعداد و تنوع گردشگری تفریحی می‌باشد که وجود مراتع، باغ‌ها، چشمه سارها، رودخانه‌ها و جنگل‌های زیبا این منطقه را نگین سبز شمال فارس نیز گویند.

مناطق تفریحی و گردشگری شامل پارک سرآسیاب، چشمه بناب، تنگ حنا، تنگ قدرت، رودخانه پلوار، باغات دیدنی و زیبا، پل و کاروانسرای تاریخی شهیدآباد، منطقه دیدگان غار شاپرکی، جنگل دوزاغان، مزارع علفی و … از مناطق دیدنی این شهر است. مجموعه تاریخی پاسارگاد و آرامگاه کوروش بزرگ در فاصله ۱۵ کیلومتری این شهر قرار دارد و از دیرباز جزئی از مشهد ام النبی بوده‌است که شامل مناطق قادرآباد، دشت مرغاب و پاسارگاد می‌شده‌است.

قرار گرفتن قادراباد در نزدیکی مجموعه باستانی پاسارگاد و آرامگاه کوروش هخامنشی و همچنین قرار گرفتن این شهر در مسیر مجموعهٔ تخت جمشید و نقش رستم و … این شهر را در زمرهٔ یکی از نقاط گردشگر پذیر فارس قرار داده است که همه ساله به ویژه در ایام نوروز شاهد حضور گردشگران بسیاری از سراسر ایران و حتی از خارج کشور به این منطقه بوده‌است. قادرآباد مرکز بخش مشهد مرغاب از قدیمی‌ترین مناطق استان فارس و ایران است و سابقه تاریخی آن به دوران هخامنشیان می‌رسد.

معرفی قادرآباد

ویژگی‌های اقتصادی قادرآباد

زمین‌های مرغوب و حاصلخیز و منابع غنی آب‌های زیر زمینی و رودخانه‌های پر آب باعث گرایش عامه مردم به شغل کشاورزی، دامپروری و باغداری شده‌است. از محصولات کشاورزی این منطقه :گندم، جو، ذرت، آفتابگردان، خیارسبز، گوجه فرنگی، نخود، لوبیا، عدس، چغندر قند، بادمجان، سیب زمینی، بوده و محصولات باغی شامل سیب، هلو، آلوسیاه، آلو زرد، شفت آلو، زردآلو، به، انگور، گردو و بادام می‌باشد.

یکی از قطب‌های اقتصادی منطقه کارخانه یک ویک است که شهرت جهانی داشته و محصولات متعددی را تولید نموده که علاوه بر مصرف داخلی به بازارهای جهانی نیز صادر می‌نماید. تولیدات این کارخانه شامل آبلیمو، رب گوجه، خیار شور، خوراک بادمجان، مرباجات، انواع کنسروها، ترشیجات و… می‌باشد.

شرکت چشمه بناب (یگان دشت) با داشتن زمین‌های کشاورزی و باغات فراوان و مرکز پرورش ماهی قزل آلا، یکی دیگر از قطب‌های اقتصادی منطقه است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید