بنر هدر

معرفی جاهای دیدنی نصرت آباد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

نُصرَت‌آباد شهری در بخش نصرت آباد شهرستان زاهدان استان سیستان و بلوچستان ایران است. نصرت‌آباد در ۱۰۰کیلومتری جاده زاهدان به کرمان قرارگرفته است.

جاذبه‌های گردشگری نصرت آباد

آب سرد، دریا معروف به (شور یا نیل)که در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی نصرت آباد واقع شده است.

آب گرم معروف به (کچ) که در ۵ کیلومتری شمال غربی نصرت آباد واقع شده است.

آب گرم معروف به (چلیتکی) در ۵ کیلومتری نرسیده به تنگه اومار.

آب سرد معروف به (گلامان) در ۲۵ کیلومتری شرق نصرت آباد واقع شده در دامنه کوه ملوسان.

رودخانه (پاول) در شمال غرب روستای حصاروئیه منظره‌ای دلنواز برای گردشگران به وجود آورده است.

کاروانسرای نصرت آباد

تنها کاروانسرای سیستان و بلوچستان ، کاروانسرای نصرت آباد است که در چهار کیلومتری شمال غربی نصرت آباد در مسیر زاهدان به بم و در دامنه جنوبی کویر لوت قرار دارد .
قدمت بنای تاریخی کاروانسرای نصرت آباد به اواخر دوره صفوی و اوایل دوره قاجاریه برمی گردد . این بنای شاخص و ارزشمند به مساحت هفت هزارمترمربع می باشد و هدف از ایجاد این آن در گذشته تامین اقامت، امنیت و راهنمایی مسافرین و کاروان ها برای تجارت و بازرگانی بوده است .
مصالح اصلی بنا خشت و گل بوده و تزیینات آن غالبا ساده و مختصر می باشد و حصاری بلند و برج هایی مدور و همچنین تیرکش هایی برای دیدبانی دارد . این بنا چهار ایوانی است . از خصوصیات بارز کاروانسرای نصرت آباد می توان به کاربرد اصل تقارن، شکل گیری ایوان ها در وسط اضلاع، تزئینات خاص،اندام ها و تناسبات زیبا به ویژه در طاق نماهای اطراف آن اشاره کرد.
این کاروانسرا دارای ۶۰ حجره است . در هر ضلع مجموعا ۱۵ اتاق و ۲۳ طاق نما با عمق ۱۱۰ و عرض ۱۸۰ سانتی متر در قسمت نمای داخلی حصار اصلی ساخته شده است که علاوه بر استحکام بخشی به حصار سطح فوقانی این طاق نما محل مناسبی برای تردد نگهبانان بوده است .

معرفی جاهای دیدنینصرت آباداین بنای شاخص به عنوان سندی پرافتخار حکایت از رونق و توسعه این دیار در گذشته دارد . در سال 1395 کویر لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. به علت قابلیت های خاص این بنا و جهانی شدن کویر لوت ، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرمت این اثر تاریخی ارزشمند را آغاز کرد . برنامه هایی برای ایجاد کمپ گردشگری و امکانات لازم در این منطقه برای گردشگران وجود دارد. همچنین با همت شهرداری شهر نصرت آباد، مسیر دسترسی به کاروانسرا آماده سازی شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید