آثار تاریخی مهر، مهر با جاذبه های فراوان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر مهر از شهرهای جنوب غربی استان فارس با قدمتی چند هزار ساله است. مهر به دلیل همجواری با صنایع بزرگ پارس جنوبی، عسلویه، نزدیکی به دریا و نیز همجواری با استان های بوشهر و هرمزگان دارای موقعیت استراتژیک بالایی است.

از جاذبه های طبیعی منطقه مهر نرگس زارهای واقع در نوآباد اسیر است که از نظر نوع پرچم و عطر در ایران بی نظیر است. وراوی نام تالاب فصلی در منطقه است که پذیرای پرندگان مهاجر زیادی مانند درنا و لک لک از مناطق سرد سیبری است. رودخانه شور و مناظر اطرافش از دیگر جاذبه های طبیعی است که از فضاهای دل نشین منطقه برای گذراندن اوقات فراغت به شمار می آید.

آب وهوای گرم و خشک منطقه باعث ایجاد نخلستان ها و باغ های مرکبات وسیعی شده است. تفرجگاه ها و تالاب های فصلی از مناظر زیبا و دل انگیز منطقه ی مهر است که چشم هر بیننده ای را خیره می کند. علاوه بر این منطقه ی مهر دارای آثار و بناهای تاریخی بی مانندی است. آثاری که حکایت از قدمت چندین هزارساله شهر مهر دارد. آثاری که به دوره ی هخامنشی و ساسانی مربوط می شود و از نظر ارزش آن را هم تراز با تخت جمشید می دانند. نزدیکی به فرودگاه لامرد بر ظرفیت منطقه ی مهر در جذب گردشگر افزده است. از آثار تاریخی مهر می توان به قبرستان تاریخی فال، خانه گبری، قلعه سید، امامزاده محمد، قبرستان قدیمی خوزی، قلعه شلدان، قبرستان قدیمی زیغان، قنات های واقع در تنگ مهر، فاریاب، خوزی و… اشاره کرد. از امکانات اقامتی منطقه ی مهر هتل بزرگ نیک هخامنش است. هتلی مجهز و زیبا که برای رفاه گردشگران ایجاد شده است.

در مجموع شهر مهر با داشتن آثار و ابنیه تاریخی، فضاهای دل انگیز طبیعی و نیز امکانات رفاهی توانمندی بالایی در جذب گردشگر دارد.

جاهای دیدنی مهر

سنگ چله گاه

این اثر یکی از شاخص ترین آثار تاریخی در شهرستان مهر در استان تاریخی فارس بشمار می رود،اثر تاریخی «سنگ چله گاه» به عنوان استودانی از دوران تاریخی در بخش وراوی این شهرستان قرار دارد که در تاریخ ۱۰/۱۰/۱۳۸۱ به شماره ۶۷۷۴ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

آثار تاریخی مهر، مهر با جاذبه های فراوان

آثار تاریخی مهر

حمام وراوی

این حمام از دو فضای پنج ضلعی همراه با تون حمام تشکیل شده است. مصالحی که در ساخت این حمام به کار رفته، سنگ و ساروج می‌باشد و پوشش سقف آن در هر بخش، گبندی شکل می­‌باشد.

در هر ضلع یک اتاقک مستطیل شکل وجود دارد که ابعاد آن 70/12 در 20/3 متر می باشد و به عنوان خزینه آب سرد و گرم از آن استفاده شده که این حمام متعلق به دوره قاجار است.

آثار تاریخی مهر، مهر با جاذبه های فراوان

چاه شرف

این چاه از آثار به جا مانده از زمان قدیم در روستای چاه شرف شامل آسیاب سنگی- چاه حفر شده در سنگ به ارتفاع ۱۰ متر – و آثار گورنشین می‌باشد. قدمت این روستا باستانی بیش از ۷۵۰سال می‌باشد ویکی از کهن ترین روستاها جنوب فارس می‌باشد.

استودان‌های خوزی

در فاصله 9 کیلومتری جنوب شرقی شهر مهر، در جنوب روستای خوزی، استودان­‌های خوزی دردشت جنوبی قرار دارند.

این استودان­‌ها در بخش کوهپای‌ه­ای‌ در دره­ای به نام تنگ خوزی واقع شده و از دیگر آثار این محوطه، حفره های چهارگوش کنده شده در دیوار صخره به ابعاد 60×50 سانتی متر می‌باشد. که دارای تزئیناتی کنگره‌ای در بالا است.

قبرستان تاریخی فال

این قبرستان که در روستای فال واقع شده دارای سنگ قبرهایی به شکل صندوق می­‌باشد که متعلق به قرن هشتم هجری تا قرن 11 هجری است. هم­چنین گنجینه­‌ای از خطوط کوفی تزئینی و ثلث با کتابت استادانه را دارا می‌باشد.

آثار تاریخی مهر، مهر با جاذبه های فراوان

آثار شلدان

درمنطقه تمب بت شلدان در بخش اسیر مهر، آثار چند سرستون و بخش بالایی ستون به صورت نیم تنه حیوانی وجود دارد. این آثار به تقلید از آثار هخامنشی تخت جمشید ساخته شده است .

از دیگر آثار شهرستان مهر می­‌توان به آسیاب­‌های آبی تنگ خوری، آب انبارهای مهر، تنگ خوزی، سرگاه، دیوارهای تدافعی تخت پرس و استودان‌های سنگی منطقه مهر اشاره کرد.

تمب بت از آثار به جا مانده دریکی از کاخهای هخامنشیان در بخش اسیر بوده و این اثر از لحاظ معماری و نقش و نگاره‌هایی که در دل آن کنده شده‌است شباهت بسیار نزدیکی به معماری تخت جمشید دارد.

قلات دیلا در اسیر، قبرستان قدیمی زیغان، تنب زین

قلات دیلا در اسیر ، قبرستان قدیمی زیغان و تنب زین از آثار به جا مانده از پادگان نظامی واقع در کوه مشرف به روستای قلعه محمد علی قناتهای واقع در تنگ مهر، تنگ فاریاب، تنگ خوزی، تنگ صادره، جایشور، تنگ شول و تنگ زیغان تنگ چاه شرف که به دوره ساسانیان باز می‌گردد.

برج‌های نگهبانی واقع در شهر مهر و روستاهای صادره و فاریاب، مسجد جامع فال، قبرستان شاه محمد واقع در بخش اسیر، قلعه سرگاه، قلعه میر اسماعیل فال، غارهای (کله کله)وقلعهتاریخی دیلا واقع در بخش اسیر امامزاده محمد در تنگ خوزی، قبرستان قدیمی خوزی که سنگ قبرهایی مربوط به 700 سال قبل در آن وجود دارد قنات‌های واقع در تنگ مهر، خوزی، صادره، قدمت آن بیش از دو هزار و پانصد سال است.

مسجد جامع اسیر

این مسجد در سال ۹۹ قمری در زمان خلافت عمربن عبدالعزیز ساخته شده و تا کنون چندین بار بازسازی شده‌است.استودانهای موجود در اسیر نیز از دیگر آثار تاریخی شهرستان محسوب می‌گردد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید