بنر هدر

بهترین جاذبه های گردشگری و دیدنی ارسنجان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

ارسَنجان یکی از شهرهای استان فارس است و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال شرقی شیراز قرار دارد. این شهر سومین شهر ایمن خاورمیانه و دومین شهر ایمن ایران می باشد که از طرف سازمان جهانی یونسکو تعیین شده است. شهر ارسنجان در بخش مرکزی شهرستان قرار دارد. و فاصله این شهرستان از سعادت شهر و اتوبان تهران شیراز ۳۰ کیلومتر می باشد.

وجه تسمیه اسم اولیه این شهرستان ارسنگان بوده، که از دو بخش ارسن به معنای خوش آب و هوا و گان به معنای جا و مکان تشکیل شده. بعد از یورش اعراب به ایران و تغییر زبان ایرانیان نام این شهر به ارسنجان تغییر یافته‌است. شهر ارسنجان دارای گذشته‌ای دیرین است که به همین لحاظ اکثر کتب گذشته همچون فارسنامه ناصری، آثار العجم فرصت الدوله شیرازی، بستان السیاحه زین العابدین صوفی، دایره المعارف علامه دهخدا و دهها کتاب دیگر با تفصیل از آن نام برده‌اند، اما تاریخ صحیح و دقیقی که بتوان بر آن استناد جست و سال بنای این شهر را دانست در دست نیست ولی بخاطر پیدایش آثار باستانی فراوان بعضی مورخان و باستان شناسان تاریخچه آن را به قبل از ظهور اسلام و تعداد دیگری بنای این شهر را به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تخمین زده‌اند.

پیرامون ارسنجان را جنگلهای سرسبز و کوههای سربلند با مناظر بدیع احاطه کرده‌است. از مناظر دیدنی ارسنجان می‌توان به جنگلهای سرسبز طبیعی بناب، فیجان، خلیل بگ، تنگ شکن و چشمه سارها، ارتفاعات دال نشین، قله قلات، دریاچه طشک، غار ضحاک، چشمه شیرخون، پیر باصفا، تک درخت روییده بر سنگ (مروارید سبز) و باغهای سرسبز شمال و غرب جنوب ارسنجان اشاره کرد. با توجه به اینکه آب بناب از وسط جنگل با پوشش کانال در تمام فوصل سال جاری است مکان مناسبی جهت توسعه تفرجگاه می‌باشد.

پوشش گیاهی و درختان این منطقه شامل درختان کهن بنه، الوک، انجیر کوهی، گز، تنگز و گیاهانی چون جاشیر، آویشن برگ پهن، آویشن برگ نازک، کنگر، قارچ کوهی، بن سرخ، پیازوک، پونه، نعنای وحشی، گل یخ و بسیاری از این قبیل می‌باشد.

از آثار تاریخی این شهرستان می توان به تل تیموران، ایوان قدمگاه، قصر منوچهر، مدرسه سعیدیه ارسنجان، مسجد جامع، قلعه ی گچی مربوط به زمان اسماعیلیه ،‌ آسیاب آبی تل سفید ، تنوره و برج آسیاب ملکشاه ، سد دختر اشاره کرد.

از سوغات ارسنجان می‌توان به رب انار ارسنجان با شهرت جهانی ،حلوای سین، آبنبات مشهور ارسنجان، زرد انار، سفیداب، بنه، اناردانه و تک اشاره کرد.

جاهای گردشگری ارسنجان

طاق پیر باصفا

پیر با صفا، طاق سنگی بزرگ و بسیار زیبایی است که مشاهده کنندگان را از راه دور به تعجب وا می‌دارد. این پدیده طبیعی در دامنه کوه چنار (شمال شرقی شهر ارسنجان) قرار گرفته و با شهر حدود ۴ کیلومتر فاصله دارد. در این مکان آنچه مسلم است، محل دفن و یا زندگی پیر و مرادی است که مورد توجه واقع شده و اهالی برای گردش و ادای نذر به ان مکان می رفته‌اند. امروزه جز تعدادی سنگ نبشته که بر قبرهایی چند وجود دارد، اثر از پیر و مراد با صفا وجود ندارد. محل مذکور از صفا و زیبایی خاصی برخوردار است که اهالی در روزهای تعطیل مانند ایام عید و… در آنجا مأوا می‌گزینند.

بهترین جاذبه های گردشگری ارسنجان

غار سیده خاتون

غار سیده خاتون در بخش مرکزی شهرستان ارسنجان قرار گرفته و قدمت آن به پیش از تاریخ برمی‌گردد. نام این غار برگرفته از نام شخصی است که سال‌ها پیش در این مکان زندگی میکرده است. این غار بزرگترین غار باستانی منطقه ارسنجان است که از یک فاصله دور قابل مشاهده است.

غار سیده خاتون در تاریخ ۲۰/۶/۱۳۸۵ و به شماره ۱۶۰۳۸ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است و بر اساس قوانین مجازات اسلامی تصرف و یا تخریب آن پیگرد و مجارات قانونی دارد.

بهترین جاذبه های گردشگری ارسنجان

ایوان قدمگاه

قدمت این اثر به دوران هخامنشيان باز می گردد. عده ای این مکان را چاشتخوار ناميده اند. به دلیل این که دو روستاي كورش آباد و چاشتخوار در نزديكي ایوان قدمگاه قرار دارند، اين نظريه بیشتر تقويت مي شود كه موطن اوليه هخامنشيان در آنجا واقع بوده است. اين بنا از دو ایوان سنگی تشکیل شده که بر كوه سنگي كنده شده است. ايوان اول از طریق دو پلکان به ايوان بالاتر مرتبط می شود. بر دیوار صخره ای ايوان بالايي نقوشی كنده شده است. در فاصله ی صد متري غرب ايوان، گورستاني قرار گرفته كه در آن قبرهایي از دوران پيش از اسلام تا دوره قاجاریه مشاهده مي­شود.

بهترین جاذبه های گردشگری ارسنجان

مدرسه علمیه سعیدیه

مدرسه سعیدیه ارسنجان در دوره صفوی بنا شده و در شهر ارسنجان ، بلوار سعیدیه و در نزدیکی مسجد جامع شهر واقع شده است. در تاریخ ۶ دی ۱۳۵۵ مدرسه سعیدیه با شماره ثبت ۱۳۲۰ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بنا که پیشینه ی ساخت آن به سال ۱۰۸۵ ه‍.ق بر می گردد، به صورت چهار ایوان است که در کنار هر کدام از ایوان ها، چهار حجره ساخته شده است. مصالح به کار رفته در ساخت این بنا آجر بوده و حوضی سنگی در وسط حیاط مدرسه وجود واقع شده است. محور اصلی ساخت بنا شمالی – جنوبی است.

در مورد ساخت این بنا نقل شده که در سال ۱۰۸۵ هجری قمری همزمان با دوران حکومت صفویان فردی خیر به نام حاج سعید جهت تحصیل طلاب علوم دینی، اقدام به ساخت مدرسه ای در مرکز شهر ارسنجان می‌کند که از آن زمان تاکنون کمابیش فعال بوده و طلاب زیادی در این حوزه علمیه در محضر اساتید بزرگ علوم دینی به کسب علوم و معارف اسلامی پرداخته‌اند.

بهترین جاذبه های گردشگری ارسنجان

درخت مروارید سبز

مروارید سبز ارسنجان در استان فارس واقع است. مروارید سبز ارسنجان تک درخت روییده بر یک تخته سنگ بزرگ است که به سنگ صبور نیز شهرت دارد. مروارید سبز در ۴ کیلومتری شمال‌غرب (شمال جغرافیایی) شهرستان ارسنجان واقع شده است، که به صورت درخت بنه خودرو بر روی صخره‌ای عظیم با ارتفاع تقریبی ۶ متر قرار دارد. نکته جالب ماجرا در این است که درخت برای رساندن ریشه‌های خود به خاک، میان صخره را در چندین قسمت شکافته و توانسته به مرور خود را به زمین متصل کند.

بهترین جاذبه های گردشگری ارسنجان

تل تیموران

در فاصله ی يک کيلومترى غرب روستاى کوشک از توابع شهرستان ارسنجان، تپه‌اى به طول ۲۰۰ متر و پهناى ۱۴۰ متر واقع شده که به تل تيموران شهرت دارد. بلندترين نقطه ی تپه، شش متر ارتفاع دارد. بررسی های باستان شناسی و شواهد نشان مى‌دهند که از ۲۵۰۰ سال پيش از ميلاد تا دوران اسلام، مردگان در این محل دفن میشده اند. طی کاوش های باستان شناسی در گورهاى پيش از تاريخ اين محل، ظروف سفالى خاکسترى يا قرمز با نقوش سياه رنگ و تزئينات مختلف مفرغى از قبيل انگشتر، گردنبند، سنجاق و هم‌چنين مجسمه‌هاى کوچک سفالى از حيوانات به دست آمده است.

بهترین جاذبه های گردشگری ارسنجان

روستای اسلام آباد

روستای اسلام آباد همزان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ تأسیس شده و در فاصله ۳۳ کیلومتری در شمال شرقی شهرستان ارسنجان، در ارتفاع ۱۴۸۶ متری از سطح دریا، در منطقه کوهستانی زاگرس واقع شده و آب و هوای معتدلی دارد.

روستای اسلام آباد به دلیل داشتن آب و هوای خوب و جاذبه های گردشگری طبیعی بکر و متنوع، مورد توجه همگان است. قله دالنشین با ارتفاع ۳۲۷۲ متر در این منطقه قرار دارد و به دلیل اینکه این قله زیستگاه پرنده ای به نام دال است، توسط مردم محلی دالنشین نام گرفته است.

شغل اغلب مردم روستا کشاورزی، باغبانی و دامداری است و باغ های این روستا شامل درختان انار، سیب، به، پسته، بادام و گردو است.

جنگل و طبیعت زیبا و بکر این منطقه پوشیده از درختان بنه، کیکم، بادام وحشی و گیاهان دارویی همچون آویشن، پونه کوهی، شیرین بیان، پر سیاوشان، بومادران، زیره کوهی، چای کوهی، پیازچه کوهی، کتیرا و صمغ درختان جنگلی، قارچ، قارچ دنبلان، بنه، ریواس، موسیر، جاشیر و … بخشی از گونه های خوراکی این منطقه از شهرستان ارسنجان است.

جنگل بناب ارسنجان

جنگل طبيعی و منحصر به فرد بناب در شهر ارسنجان استان فارس واقع شده که با توجه به اينكه آب آن از وسط جنگل و با پوشش كانال در تمام فصول سال جاری است، مكان مناسبی و دلپذير برای تفريحی است.جنگل بناب در فاصله بیش از ۱۰۰ کیلومتری شمال شرقی شیراز قرار گرفته است و با نشستن بر باریکه جنوبی سلسله جبال زاگرس، ظرفیت بسیار بالایی برای جذب گردشگر دارد.

بهترین جاذبه های گردشگری ارسنجان

زمان مناسب بازدید

این جنگل دارای آب و هوای معتدلی است و در فصول مختلفی از سال میتوان از آن بازدید کرد و و از تماشای این جنگل زیبا روح و جان خود را صیقل دهید.در مسیر رسیدن به پاسارگاد ، از بزرگراه سعادت آباد- صفا شهر اگر وارد جاده سعادت آباد به سمت ارسنجان شوید، می توانید شاهد مناظری بدیع و بسیار دل انگیز از جنگل بناب باشید.
وجود این جنگل ،ارسنجان شهر کاتبان وحی را به قلب سبز فارس مبدل کرده است. گردشگران می توانند به ارسنجان به دلیل وجود جنگل بناب به همراه جاذبه های طبیعی و تاریخی دیگری چون مروارید سبز، پیر صفا و چشمه سارها به عنوان مقصدی گردشگری بنگرند.

اقامتگاه بوم گردی باغ گلها

بهترین جاذبه های گردشگری ارسنجان

اقامتگاه بوم گردی باغ گل ها در شهرستان ارسنجان استان فارس، واقع شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید