جاذبه های گردشگری اشکنان،اشکنان شهری با قدمت تاریخی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

اشکنان شهری در جنوب استان فارس ایران است. شهر اشکنان دارای قدمت تاریخی زیادی بوده که آثار باقیمانده از دوره های قبل خود گویایی این مسئله هست .

موقعیت جغرافیایی بخش اشکنان از توابع شهرستان لامرد می باشد که تا سال ۱۳۶۵ بــه عنوان دهستانی از بخش لامرد در شهرستان لار محسوب می شد .این بخش که در جنوبی ترین نقطه استان فارس در امتداد شهرستان پارســیـان و منـتـهی به شهرستان بستک از توابع استان هرمزگان می باشد .

از طرف شمـال و شمـال شرق به بخش بیرم لارستان و از طرف غرب به بخش مـــرکــزی شــهــرستــان لامرد و از طرف جنوب به شهرستان پارسیان و از طرف شــرق و جنــــوب شرق به شهرستان بستک محدود می شود و وسعت تقریبی آن ۸۰۰ کیلومــــتر مربع می باشد.
شهر اشکنان در طول جغرافیایی ۳۷/۵۷ درجـــــه و عـــرض جـــغرافیــایی ۱۴/۲۷ درجه و با ارتفاع ۳۹۳ متر از سطح دریا واقع شده و وضعیت اقلیمی بخش از جنوب غرب به شرق به طول ۴۰ کیلومتر و عرض ۱۵ کیلومتر محصور بــه کوههای لاور در جنوب غرب و کوه گاوبست با ارتفاع ۲۱۶۵ متر در شــرق و شمال شرق و کوه بُسرو در شمال غرب و کوه نَوا در جنوب می باشـد .

دشت اشکنان با رودخانه فصلی مهران که از کوههای گله دار سرچشمه می گیـرد و به دو قسمت تقسیم می شود .
این رودخـانــه که بـه خــلیـــج فارس می ریزد حدود ۵ ماه از سال دارای جریانــهای سـیلابـی اســـــت و درکنترل سیل در منطقه نقش بسزایی دارد.

جاهای دیدنی اشکنان

قلعه سفید اشکنان

قلعه سفید اشکنان مقر حکومت خوانین اشکنان در دوره قاجار بوده که روزگاری نه چندان دور حاکم قسمت جنوبی استان فارس بوده اند که در شهرستان لامرد واقع شده و بر اساس مدارک موجود مسئولیت دریافت مالیات از بخش عمده ای از استان هرمزگان، بخش شیبکوه فعلی و جزایر تابعه از جمله کیش نیز بر عهده ایشان بوده است.
این قلعه بزرگ که شامل شش حیاط مجزا، چهار برج نگهبانی و یک خندق عمیق در اطراف آن می‌باشد، در دو تا سه طبقه و به متراژ حدود چهار هزارمتر مربع ساخته شد و به عنوان قلعه‌ی مرکزی و چند قلعه‌ی دیگر در اندازه‌ی کوچکتر در روستا‌ها و مناطق تابعه زیر مجموعه آن بوده است که کارگزاران خان در آن مستقر بوده اند.
از ویژگی‌های این قلعه وجود برجی بزرگ در وسط قلعه بوده که نگهبان، نردبان طنابی آن را با خود بالا می‌کشیده وکسی جز نگهبان امکان ورود به آنجا نداشته است. این برج بر کل قلعه و منازل اطراف و دشت پیرامون خود اشراف داشته است و توسط علی خان، کلانتر وقت، بنا شد.
علی خان که خود منصب خانی و شوکت الممالکی را از حاکم فارس دریافت کرده بود مردی رعیت دوست و آینده نگر بود، به همین جهت اقدامات عمرانی وی باعث رونق این شهر در سده‌ی گذشته گردید. از جمله اقدامات ارزشمند او، ساخت و احیای قنوات عالی آباد در تنگ خور واقع در بیست کیلومتری اشکنان بود که سالها موجب رونق کشاورزی این منطقه گردید.
کاشت محصولاتی چون پنبه، کنجد، تنباکو، گندم، جو و صدها اصله نخل، حاصل خدمت این مرد بزرگ شد. آب این قنات در مسیر خود دشت نخلستانها را آبیاری می‌نمود و چرخ چند آسیاب آبی را می‌چرخاند و صدها هکتار مزرعه گندم وجو را آبیاری می‌نمود.
این قلعه عظیم در اوایل قرن اخیر در سال هزار و سیصد و شش شمسی در راستای گسترش قدرت مرکزی و به دلیل کدورت خاطر رضا خان از خوانین جنوب فارس و به خاطر موضع گیری سیاسی آنان در سال‌های مشروطه و در پی شکایات عده ای از اهالی از ساکنان قلعه، مورد هجوم سربازان رضا خان قرار گرفت و تخریب شد.

جاذبه های گردشگری اشکنان،اشکنان شهری با قدمت تاریخی

البته گذشت زمان و کم توجهی به آن موجب شده است که فقط آثار مختصری از آن باقی بماند و در حال حاظر تنها بخشی از دیواره‌‌های طبقه همکف و یک برج نیمه مخروبه و خندقی پر از آوار ساختمانی از آن بر جای مانده، که به دلیل کم توجهی در آستانه تخریب کامل می‌باشد. از آنجا که مصالح به کار رفته در این قلعه بیشتر خشت و گل می‌باشد، بیش از هر چیز در معرض فرسایش توسط باران و حوادث طبیعی است که امید می‌رود با ثبت آن اقداماتی جدی در جهت حفظ آن صورت گیرد.

امامزاده میراحمد

مقبره امامزاده میراحمد (علیه السلام) در بخش اشکان شهرستان لامرد، شهر اشکنان، در حدود 18 کیلومتری جنوب روستای اهل در کوه میراحمد و ریشه کوه واقع شده است، نیمی از راه را با اتومبیل و نیم دیگری بایستی به صورت پیاده طی شود چون جاده مالرو می باشد.

جاذبه های گردشگری اشکنان،اشکنان شهری با قدمت تاریخیبنای ساختمان بقعه شامل اتاق حرم در اندازه 3×4 متر و گنبدی عرقچینی کوچکی است. روی قبر ضریح کوچکی قرار دارد که فاقد قدمت است. این امامزاده دارای آب انبار، زایرسرا است. مقبره امامزاده احمد (علیه السلام) مورد توجه و علاقه اهل تسنن منطقه نیز می باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید