جاذبه های گردشگری شهر جلین

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

جلین شهری در بخش مرکزی شهرستان گرگان استان گلستان ایران است. این شهر در سال۱۳۸۷ از روستای جلین تبدیل به شهر جلین شد.جلین در حاشيه باغات و اراضی زراعی شكل گرفته است. خاستگاه شهر جلین از نظر توليد محصولات كشاورزی برای جذب جمعيت مناسب است.

جلین در شكل‌گيری و توسعه مكانی سكونتگاه‌های انسانی عوامل مختلفی تاثيرگذار بوده است. در اين فرآيند عوامل محيطی و محيط مصنوع به صورت مجموعه‌ای مرتبط، هر كدام تاثيرگذار هستند. با توجه به موقعيت و محل پيدايش شهر جلین نظريه هيدروليك از ارزش و اعتبار بالاتری در زمينه علل پيدايش اين شهر برخوردار است. يك اصل مهم در تاريخ اقتصاد اين است كه تمدن واقعی بشر تنها در بخش‌هايی از نواحی جغرافيايی شكل گرفته است كه انسان با مازاد توليد، می توانست باز هم برای توليد تلاش كند و نه تنها برای بقای خويش با مشكلاتی مواجه نمی شد بلكه با فعاليت بيشتر می توانست به توسعه اقتصادی مورد نظر دست يابد.
براساس اين نظريه، افزايش جمعيت و تراكم آن در نواحی مساعد طبيعی باعث پيدايش شهرها می شود.خاك حاصلخيز و آب مناسب و نزدیکی به شهر بزرگ گرگان مرکز استان گلستان می تواند از عوامل جذب جمعيت به شهر جلین باشد.

با توجه به ساختار طبيعی شهر جلین بستر طبيعی شهر در دامنه رشته كوه‌های البرز شرقی در يك دشت (گرگان) تا حدودی مسطح شكل گرفته است که این باعث سابقه حضور سیستانیهای شهر جلین در حدود 50 سال پیش به این شهر شده است.شيب عمومی شهر و منطقه بيشتر به سمت شمال غربی است.

رودخانه گرمابدشت

رودخانه گرمابدشت در جنوب شهر جريان دارد که سرچشمه اين رودخانه كوه‌های البرز شرقی است. دو مسير جلین سفلی و اسلام آباد در قسمت شرقی و غربی شهر شكل گرفته است و با توجه به وجود باغات و اراضی زراعی مرغوب در اطراف شهر و در امتداد اين مسير احتمال اينكه توسعه شهر متاثر از اين مسيل باشد زیاد است. در امتداد اين مسير بيشتر اراضی زراعی و باغات منطقه استقرار يافته است.

جاذبه های گردشگری شهر جلین
در منطقه گرگان به واسطه شرايط اقليمی و طبيعی و بستر مطلوب، كمتر سكونتگاهی را می توان يافت كه ساختارش متاثر از عناصر طبيعی نباشد، جريان رود در نزديكی سكونتگاه‌ و منظر بكر دشت از اصلی ترين شاخصه‌های منظر طبيعی شهر محسوب می شوند كه به نوعي علت اصلی شكل‌گيری و تداوم شهر را سبب می شوند.

مراحل توسعه شهر در چهار مرحله اتفاق افتاده است

1- سالهای پیش از 1300 (شکل گیری هسته اولیه شهر)
محل سکونت اولیه شهر نقطه ای در نزدیکی امامزاده تا کنار معبر اصلی جاده ارتباطی گرگان- علی آباد در محله عرفی تازیکی ها می باشد از وجود شاخصه این هسته وجود مسجد جامع، امامزاده و مراکز مذهبی زیاد و ارگانیک بودن بافت شهر را نشان می دهد.

2-مرحله دوم توسعه- سالهای بین 1300 تا 1350
این پهنه به صورت پراکنده در شهر می باشد که اول در کنار هسته اولیه شهر و جاده اصلی که شامل دو محله پایین محله و عرب ها را شامل می شود.

3- مرحله سوم توسعه- سالهای بین 1350 تا 1375
در این دوره شاخص ترین و چشم گیرترین توسعه، مهاجرت و رشد سکونتگاههای سیستانی نشین در قسمتهای جنوبی شهر که امروزه به محله حسن آباد معروف شده است.در این دوره آغاز شکل گیری خانه های کارگری با معماری خاص قطعه بندی منظم و کوچک ولی به صورت الونک نشینی با وضعیت نامناسب تاسیسات، خدمات و … می باشد. از بارزترین مشخصه دیگر این محله داشتن اختلاف قومی – فرهنگی با محلات دیگر شهر می باشد.

4- توسعه های جدید- در سالهای 1375 تا کنون
در این دوره شهر شاهد توسعه و رشد آرام می باشد و به دلیل جدا شدن دو استان گلستان و مازندران از یکدیگر و شهرگرگان به عنوان مرکز استان و نزدیکی شهر جلین به این شهرباعث گسترش سریع و تهیه طرح هادی برای این روستا(1382) و 5 سال بعد به با تاسیس شهرداری به فکر تهیه طرح جامع و تفصیلی برای این شهر شده اند.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «جاذبه های گردشگری شهر جلین»

  1. به به ، چه طبیعتی ، چه مردمی ، چه فرهنگی
    هر گوشه کشورمان را که چشم میانداری ، طبیعت ، مردم و فرهنگش دوست داشتنی است .

    درود بر تمام اقوام و طوایف و گروهها
    ساکن سرزمین مادری مان ایران که با مذاهب و زبانهای گوناگون در پهنه سرزمینی که از سرخس تا بازرگان و از گواتر تا خرمشهر را در بر میگیرد ، با صلح و صفا در کنار هم زندگی میکنند.

    ماندگار باشی ای ایران

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید