بنر هدر

جاذبه های دیدنی و زیبای شهر طبیعی فاضل آباد گلستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر فاضل‌آباد در سی کيلومتری گرگان واقع شده‌است. زبان محلی مردم این شهر مازندرانی می باشد. در این شهر اقوام شهمیرزادی، مازنی، شاهرودی، سیستانی، بلوچ، خراسانی نیز دیده می‌شوند. کار بيشتر مردم اين منطقه کشاورزی و دامداری مي‌باشد. همچنين دهنه محمدآباد(تنگه )با آب و هوای خنک در تابستان‌ها در اين شهر از اماکن تفريحی اين شهر میباشد. همچنين امامزاده‌های موجود در ارتفاعات اين شهر نظير امامزاده گنو و .. از اماکن زيارتی اين شهر میباشد.

بهترین جاهای دیدنی فاضل آباد

آبشار لاشو

آبشار لاشو در فاصله ۴ کیلومتری جنوب شرقی روستای فاضل آباد از توابع شهرستان آزاد شهر قرار گرفته است. آبشاربه صورت دوپله ای بوده و ارتفاع آن به ۲۵ می رسد.وجه تسمیه این آبشار ( لاشو ) برگرفته شده ازنام روستائی است كه در نزدیكی این آبشار بوده ودرحال حاضر ازبین رفته و فقط آثار آن برجای مانده است. آب این آبشار كه ازچهار چشمه دائمی دامنه های شمالی البرز سرچشمه می گیرد مورد استفاده كشاورزی روستای فاضل آباد و همچنین برای مصرف شرب روستائیان قرار می گیرد.

غار پلنگ آرام

چاه غار پلنگ آرام در نزديکي روستاي محمدآباد در شهر فاضل آباد و در حوزه شهرستان علي آبادکتول از توابع استان گلستان واقع است.تک چاه طبیعی و فاقد غار سنگ است. ارتفاع دهانه چاه از سطح دریا هزار و ۲۷۷ متر و ابعاد دهانه ورودی ۳.۵×۲ و ابعاد کف چاه ۱۵×۳ است.بر اثر نفوذ آب در لایه های آهکی بوجود آمده است.
ویژگی ها
چاه پلنگ آرام چهارمین غار عمودی کشور ( چاه طبیعی ) به عمق ۱۱۵متر با تلاش تیم هشت نفره غارنوردان استان گلستان کشف، پیمایش و رول کوبی شده است. غارهای عمودی و یا چاه طبیعی کاملا عمودی بوده و در دهلیز یا دهنه چاه و در طول آن هیچ جایی برای گذاشتن پا و رفتن به داخل آن وجود نداشته و داخل آن کاملا صاف و خشک است.

امامزاده گنو

امامزاده جعفربن زين العابدين(ع) پايين گنو از نوادگان امام حسين(ع)می باشد که مورد اعتقاد مردم شهر فاضل آباد و بخش کمالان و شهرستان علی آبادکتول است. اين امامزاده در شهر فاضل آباد بخش کمالان در فيما بين روستا های کوهستانی غريب آباد و گنو واقع گرديده که فاصله آن تا شهر فاضل آباد 25 کيلومتر است که در بهار و تابستان و پاييز زائرين زيادی از روستاها و شهرهای استان گلستان به زيارت اين بقعه مبارک می آيند.

بنای فعلی توسط افراد خير و اهالی محل در سال 1388 با اسکلت فلزی و 2 گلدسته در طرفين بقعه بنا گرديده است که تعداد 6 زائر سرا و سرويسهای بهداشتی در قسمت پايين بقعه قرار دارد و امامزاده داری آب آشاميدنی می باشد و اين آب گوارای طبيعی از چشمه های اطراف روستا تأمين می شودپوشش گياهی اطراف امامزاده از درختان بومی، زرشک، زالزالک، سياه‌تلو و آلوچه جنگلی شکل گرفته و اين بقعه متبرکه بر روی قله واقع شده که چشم انداز خوبی را در بر دارد. از جمله امکانات تفريحی اين بقعه می توان از پارک کودک، تاب و سرسره و استراحتگاههای الاچيغی برای زائرين و مسافرين نام برد.

اقامتگاه بوم گردی ریگ چشمه

بوم گردی ریگ چشمه مجموعه ایست با چهارساختمان دوطبقه با ۸ واحد ۴۰ متری مجزا و نسبتا مجهز که در زمینی به مساحت پنج هزار متر در میان جنگل های انبوه هیرکانی قرار گرفته است . روستای ریگ چشمه در نزدیکی اقامتگاه یکی از پرطرفدارترین مناطق گردشگری شمال کشور است. واحدهای شماره ۱ تا ۴ واحدهایی هستند که در طبقات همکف قرار گرفته اند و سرویس بهداشتی فرنگی دارند، پس اگر فرد مسن همراه خود در سفر دارید این واحدها را برای اقامت خود رزرو کنید .

اقامتگاه بوم گردی ریگ چشمه

همه واحدها دارای یک تراس بزرگ ۳۵ متری هستند که نمای بسیار زیبا و تماشایی رو به جنگل و کوه دارند. فضای وسیع و سرسبز اقامتگاه به همراه آلاچیق های متعدد جان میدهد برای پیاده روی و دورهمی های شبانه دور آتش . مسیر رسیدن به اقامتگاه آسفالت می باشد پس نیازی نیست نگران نوع ماشین خود باشید. اگر علاقه ای به آشپزی کردن ندارید سفارش غذاهای محلی دستپخت بانوان روستا نیز امکان پذیر است. ریگ چشمه حدود ۱۳ کیلومتر از علی آباد کتول فاصله دارد و یکی از سیزده روستاییست که در دهانه علی آباد قرار گرفته اند. جنگل های انبوه که در دل خود چشمه های فراوان و رودخانه های پرآبی را جای داده اند، از زیبایی های این منطقه هستند. همچنین از جاهای دیدنی گرگان مانند ناهارخوران گرگان و دریاچه توشن میتوانید دیدن فرمایید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید