جاذبه های دیدنی رازمیان در استان قزوین

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

رازمیان یکی از شهرهای بسیار زیبای استان قزوین می‌باشد. شهر رازمیان در استان قزوین و مرکز بخش رودبار الموت غربی در طول جغرافیایی ۵۰ درجه و ۱۰ دقیقه وعرض جغرافیایی ۳۶ درجه و ۳۵ دقیقه قرار دارد. شهر رازمیان را شهر خوشه‌های طلایی می‌نامند. برای این که در این منطقه بسیار حاصلخیز شغل اصلی کشاورزان منطقه برنج کاری می‌باشد؛ و این منطقه سهم بسزایی در تولید برنج استان قزوین را دارد.

آب و هوای این منطقه معتدل کوهستانی و در ارتفاعات در بیشتر مواقع مه آلود است.

مردم شهر رازمیان تات هستند و به زبان تاتی صحبت می‌کنند.

یکی از مراکز تاریخی و تفریحی شهر رازمیان درخت چنار کهنسال شهر رازمیان با بیش ار۹۰۰سال قدمت است و حاشیه رود خانه نینه رود مکانی دنج برا یگردشگران محترم را فراهم ساخته است تا از این طبیعت زیبا لذت ببرند.

وجه تسمیه  شهر رازمیان بنا به روایات تاریخی وصحبت بزرگان بر گرفته از سه نام (رز -رزم -راز )می باشد.اولین روایت اینکه در زمان گذشته در این منطقه کشاورزان مهارت زیادی در پرورش درخت رز یا انگور داشته اند به همین دلیل نام این شهر رزمیان بوده که در مرور زمان در گفتار محاوره ای به رازمیان گفته شده است .روایت دوم اینکه در زمان قدیم تاکنون این شهر محل جنگ ورزم های بزرگی بوده است  واما معتبرترین روایت تاریخی  این است که در زمان حسن صباح ویارانش این روستا مرکز جلسات ؛رازهای حکومتی  و جنگی انها بوده ونام شهر رازمیان برگرفته از همین روایت بوده است.

جاهای دیدنی رازمیان

امامزاده اسماعیل روستای فلار

آستان امامزاده اسماعيل (علیه السلام) در شهرستان قزوین، بخش رودبارشهرستان، شهر رازمیان، رودبارشهرستان، روستای فلار واقع شده است.

بنای ساختمان آستان در حدود 100 متر مربع با نمای آجر سه سانتی كوره ای بوده و گنبد آن شلجمی می باشد كه در محوطه ای بالغ بر 1000 متر مربع واقع گردیده است امكاناتی مانند: حسينيه، زائرسرای بزرگ در دو طبقه، كه مجموع مساحت آن در حدود 600 متر مربع می رسد، سرويس های بهداشتی زنانه و مردانه و زائرسرايی قديمی نيز به تعداد حجره های 5 عددی می باشد که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گيرد.
اين بارگاه مقداری زمين های مزروعی و مسكونی موقوفه در داخل محل و كوهستان دارد و خود محل نيز در منطقه ای كوهستانی منتهی در كوهپايه قرارگرفته و از شهر قزوين 35 كيلومتر فاصله دارد که جاده آن نیز آسفالت می باشد. ضريح آن از جنس فلزی كه با آب طلا و نقره ساخته شده است و به دور بالای ضريحی مرثيه ای مذهبی حك شده است.

جاذبه های گردشگری شهر رازمیان

دژ لمبسر

دژ لمسر قلعه مستحکم اسماعیلیان در ۳ کیلومتری شمال شرقی شهر رازمیان – مرکز بخش رودبار الموت غربی – قرار دارد. دره‌های عمیق نینه رود و لمه دسترسی به آن را از شرق و غرب غیرممکن ساخته‌اند و تنها از دو دروازه شمالی و جنوبی می‌توان به دژ وارد شد. شیب کوه که از شمال به جنوب کشیده شده و اختلاف دو سطح آن به ۱۵۰ متر می‌رسد حدود ۴۸۰ متر طول دارد و پهنای قلعه بیش از ۱۹۰ متر است، این موارد شرایط استثنایی برای دژ به وجود آورده که موجب تسخیر ناپذیر خواندن این قلعه شده‌است.

جاذبه های گردشگری شهر رازمیان

تاریخ ساخت بنای اصلی این قلعه را به دوران قبل از اسلام نسبت می دهند.کیا بزرگ امید رودباری یکی از داعیان اسماعیلیه و یار حسن صباح که پس از درگذشت حسن صباح او جانشین و فرمانروای الموت گردید. این قلعه را در بیستم ذی القعده سال ۴۸۹ تصرف کرد.قلعه لمبسر با کاخی که در متون از آن بنام هشت پر یاد شده است جایگاه بسیار مهمی در تاریخ الموت در طی ۱۷۰سال فرمانروایی اسماعیلیان در الموت داشته تا جایی که در مقابل محاصره و یورش مغولان چندین سال پایداری و مقاومت کرده و تحت سخت ترین شرایط تسلیم مغولان نشدند.درکتابها این چنین نوشته است که شیوع بیماری وبا در قلعه سبب مرگ و میر افراد قلعه نشین شده و اندک افراد باقیمانده تسلیم دشمن می شوند.این دژآخرین دژ دره الموت می باشد که یک سال پس از فتح قلعه الموت (گازرخان)به تصرف هلاکو خان مغول در آمد.هنوز پس از گذشت چندین سال قسمتی از قلعه سالم و پابرجاست .

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «جاذبه های دیدنی رازمیان در استان قزوین»

  1. مهر 1400 به رازمیان سفر کردم. ابتدای جاده نامناسب است و دست انداز دارد . بعدش کمی خوب میش شود .
    گردنه و پرپیچ و خم است . از قزوین تا اونجا بین یک تا یک ساعت ربع زمان میبرد .
    در پرورش ماهی نینه رود ماهی فزال آلا رنگین کمانی خریدم کیلویی 105000 تومان و بسیار درشت و خوب بود .
    بعدا از رازمیان به سمت ویار مسیر بسیار ناهمواری وجود دارد و آسفالت خوب نیست و در بعضی مسیر ها فقط یک ماشین عبور می کند .
    ماشین ما 405 بود .

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید