بنر هدر

جاذبه های بکر و طبیعی سرفاریاب| دیدنیهای سرفاریاب

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سرفاریاب یکی از مکان های گرشگری شهرستان چرام دارای جاذبه های بکر و دیدنی و همچنین آب و هوای مطلوب و مناطق گردشگری سحرانگیزی را در این منطقه رقم زده است. جاذبه های طبیعی بکر و چشمه های جوشان آن همواره مأمن گردشگران و طبیعت دوستان است.

وجود کوهستان های زیبا و سر به فلک کشیده، رودخانه های خروشان و آبشارهای فرح بخش، باغ های پرمیوه و ییلاق های سرسبز و تفرجگاههای روح پرور و روستاهای دل انگیز در این منطقه بخش سرفاریاب را به یکی از زیباترین مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد و یکی از بهترین مناطق برای گردشگری به خصوص در ایام نوروز تبدیل کرده است.درختان بلوط و انبوه سبزه زاران با گلهای رنگارنگ در دامن طبیعت نشانه قدرت ازلی دست نقاش لایزال بی همتایی است که آدمی در نقش نمایش غرق در تحیر است.

از مهمترین جاذبه های گردشگری این بخش وجود امامزادگان واجب التعظیم «امامزاده یحیی» و «امامزاده علی» است که باعث دوچندان شدن مسافران نوروزی در این بخش شده است.

بقعه متبرکه امامزاده یحیی(ع) ملقب به نجم الشرف از نوادگان امام هفتم همچون نگینی درخشان در روستای شیخ هابیل هر ساله پذیرای گردشگران و زیارتگاه حاجتمندانی از سراسر کشور است.

حضور زوار متعدد در فصل های مختلف سال نشان از احترام نسبت به این امامزاده واجب التعظیم همانند سایر امامزادگان در سطح کشور و استان را می رساند.سادات روستای شیخ هایبل مردمانی مهمان نواز و خونگرم هستند و کسانی که به زیارت این بقعه متبرکه تشرف می یابند از مهمان نوازی مردم این روستا بی بهره نخواهند ماند.

وجود پیازچه های معطر در کوه پیازی از کرامات و معجزات این امامزاده جلیل قدر است که با رویش آنها خیل زیادی از دوستداران این امام همام به این کوه رفته و در سبد غذایی خویش از آن استفاده می کنند.

بقعه امامزاده علی(ع) در 70 کیلومتری شهرستان چرام به علت قرار گرفتن در کنار چشم اندازهای زیبای روستای سادات تفرجگاهی مذهبی برای گردشگران در همه فصول سال بوجود آورده است.

سنگ چهره

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و بی نظیر این منطقه که به عنوان نماد این بخش از آن یاد می شود سنگ زیبا و خارق العاده ای به نام « سنگ چهره » است .این سنگ با ارتفاع دومتر و طول سه متر روی سنگی کوچک در حدود نیم متر قرار گرفته که محل اتصال این دو سنگ کمتر از 30 سانتی متر است. سنگ چهره دارای قدمتی 100 ساله در میان مردم این منطقه از قداست و اعتباری خاصی برخوردار است.

جاذبه های بکر و طبیعی سرفاریاب

سنگ چهره به دلیل قرار گرفتن در لبه پرتگاه بلند از بیشتر مناطق سرفاریاب قابل مشاهده است و با استقامت خود درس بردباری به انسان‌های پائین دست خود داده است.

روستای پشت چنار

روستای پشت چنار یکی دیگر از مناطق گردشگری بخش سرفاریاب است که به دلیل کوهستانی بودن آن معمولا کوهنوردان از آن دیدن می کنند. وجود چشمه سارهای بیکران در این روستا و همچنین گونه های گیاهی متفاوت با وجود انواع  باغات، زیبای آن را دوچندان می کند و هر ساله میزبان گردشگران بسیار زیادی از سراسر ایران است. وجود طبیعت بسیار بکر، باغات گردو، انگور و درختان چنار جلوه بسیار زیبایی به این منطقه بخشیده است. وجود آب و هوای معتدل و طبیعت بکر و جاذبه های گردشگری فراوان در فصل بهار و تابستان باعث شده است که این روستا به بهشت ایران زمین نام بگیرد.

جاذبه های بکر و طبیعی سرفاریاب

تنگه شراب گرو

تنگه شراب گرو معروف به ” شروگرو” در فاصله 5 کیلومتری از شهر سرفاریاب واقع شده است؛درختان پرپشت چنار و بلوط با موسیقی آب در این تنگه جلوه‌ای از هنر خدادادی است.

در اطراف این تنگه باغستان‌های انگور و سیب جلوه‌ای زیبایی به این منطقه بخشیده است.

جاذبه های بکر و طبیعی سرفاریاب

پهنای لیلی

منطقه تفریحی پهنای لیلی معروف به “پهنا للی” یکی دیگر از مناظر طبیعی بخش سرفاریاب در شهرستان چرام است که باغات گردوی این منطقه بکر و دیدنی زبانزد خاص و عام است.

روستای سنگی چله‌گاه

روستای سنگی چله‌گاه که با معماری خاص و تراشیدن سنگ‌ها از سوی ساکنان آن منطقه بنا شده در کنار جویباری زیبا در مسیر روستای امام زاده علی(ع) جلوه‌ای از استقامت و زندگی سخت مردم آن دیار را به نمایش می‌گذارد.

جاذبه های بکر و طبیعی سرفاریاب

روستای بیدک علیا

روستای بیدک علیا در ۲۰ کیلومتری شهرستان چرام و پنج کیلومتری بخش سرفاریاب در میان تنگه ای با قله های برافراشته واقع شده است که در راه رسیدن به این روستا مناظر طبیعی چشم نواز روح خسته هر گردشگری را به وجد می آورد.وجود پیچ و خم های فراوان در راه ارتباطی روستا بعداز هر تپه تصویری از جاذبه های کوهستان، غار، سبزه و برف را به تماشا می گذارد.

در ساخت خانه های روستای بیدک علیا از بتون و آجر و مصالح امروزی خبری نیست بلکه چوب درختان بلوط به همراه گل و سنگ منظره ای از خانه های باصفای روستایی را در ذهن مجسم می کند.

در این روستای سرسبز و خوش منظره سقف خانه های پایین دست حیاط خانه های بالادست قرار گرفته به گونه ای که در اولین نگاه یاد روستای ماسوله شاهکار تاریخی شمال ایران در خاطرت زنده می شود.

جاذبه های بکر و طبیعی سرفاریاب

مردم سخت کوش و پرتلاش این روستا مایحتاج خود را از طریق کشاورزی و دامپروری تامین و از نعمت های خدادادی کوهستان نظیر میوه درخت بلوط و انجیر کوهی نیز استفاده می کنند.به دلیل وجود آب و هوای مناسب در این منطقه و وجود درختان و گلهای وحشی گوناگون شرایط برای پرورش زنبور عسل نیز برای کشاورزان فراهم شده است.

سرفاریاب شهر آنقدر بزرگی نیست که از این شهر انتظار این همه جاذبه داشته باشیم. البته نباید غافل شد از اینکه جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد بیشمار است و سرفاریاب هم عضوی از کهگیلویه.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید