بنر هدر

جاذبه های دیدنی سوزا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سوزا نام شهری است و مرکز بخش شهاب از توابع شهرستان قشم در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران. شهر بندری سوزا در جنوب غربی جزیره قشم، در موقعیتی ساحلی قرارگرفته است. تنگه معروف و استراتژیک هرمز در جنوب آن واقع شده است. آب و هوای سوزا، گرم و مرطوب است. مردم آن به زبان فارسی بندری سخن می‌گویند و پیرو مذهب تسنن شافعی هستند. اقتصاد سوزا بر اساس ماهیگیری و مبادلات دریایی استوار شده است. طبیعت، قدمت، آثار تاریخی و جلوه‌های مردم شناسی سوزا را به یک دهکده ساحلی باجاذبه‌های جهانگردی تبدیل کرده است.

در زمینه وجه تسمیه شهر سوزا که سابقه طولانی دارد ، توضیحات متفاوتی ارائه شده که عمده ترین آنها به شرح زیر است :

۱- شهر سوزا پس از سه بندر قشم مهمترین بندر نیمه شرقی جزیره قشم است ، که به (( پس بندر )) یا (( پسا بندر)) معروف بوده است . سوزا واژه ای است فارسی که بندری در جنوب جزیره قشم را به این نام می خوانند.

۲- روایت دیگر درباره وجه تسمیه سوزا آن است که گویا این منطقه مدفن دانشمند ریاضی پرتقالی به نام (( فرانسیس سوزا )) باشد ، که در دوره صفویه و استعمار پرتغالی ها بر منطقه ، اتفاق افتاده است ولی قبری در این زمینه شناسایی نشده است .

سوزا

ویژگی های اقتصادی شهر سوزا

به طور کلی اقتصاد شهر سوزا به صورت سنتی و ابتدایی می باشد . در سال های بعد از تاسیس شهرداری نشانه های توسعه در ساختار اقتصادی – اجتماعی سوزاقابل مشاهده می باشد .

اگر چه تاسیسات بندری سوزا و اسکله های آن ضعیف و با ظرفیت های کوچک است و لی به هر حال اقتصاد شهر به شدت به تاسیسات بندری و دریا وابسته است . بسیاری از صیادان و قایق رانان سوزا و روستاهای اطراف آن از طریق این بندر معیشت روزانه خود را تامین می کنند . در حقیقت اقتصاد غالب در شهر سوزا امور دریا ، قایق رانی ، حمل و نقل کالا و ماهیگیری است . در این بندر به دلیل کمبود منابع آب و خاک ، زراعت رونق ندارد و کشاورزی آن منحصر به نخل و تولید خرما است که به لحاظ کمی و کیفی اهمیت قابل ملاحظه ای ندارد . به استثناء برخی فعالیتهای ساختمان سازی و مشاغل وابسته به آن ، هیچ نوع فعالیت صنعتی و حتی صنایع دستی و بومی نیز در بین اهالی سوزا رایج نیست .

در بخش خدمات بیشتر اموری از قبیل رانندگی ، کارگری و فروش و بازرگانی در شهر مشاهده می شود و اغلب کارکنان ادارات و معلمان مدارس (به جز مدارس ابتدایی که اکثریت آموزگاران افراد بومی شهر تشکیل  می دهند دیگرمقاطع از سایر نقاط به ویژه قشم و بندرعباس به سوزا آمد و رفت می کنند.

جاهای دیدنی شهر سوزا

پارک ساحلی و ساحل با ماسه‌های طلایی

ساختمان قدیمی گمرگ شهر سوزا و اسکه قدیمی پُسابندر

نخلستانهای کلمادون ، لرد ، چیرا ، گزدون ، بنه گردن و … که در فصل زمستان سرسبز می شوند و به مکان گردشگری عالی تبدیل می شود .

اقامتگاه های سنتی و بومی همچون لرد و خانه دوست

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید