بنر هدر

دیدنیها و جاذبه های شهر جونقان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

جونـِقان شهری در استان چهارمحال و بختیاری است که در جنوب غربی شهرکرد و در فاصله ۴۲ کیلومتری از این شهر قرار دارد. جونقان در قلب رشته کوه‌های زاگرس و در دامنه جنوب غربی کوه جهانبین، واقع شده‌است. زبان مردم در جونقان، لری با گویش بختیاری و ترکی با گویش قشقایی هست. جونقان در گذشته جز میزدج از محال چهارگانه بوده و در حال حاضر از توابع شهرستان فارسان است.  ساکنان فعلی جونقان از دو گروه بزرگ بختیاری‌ها و ترک‌ها تشکیل شده‌اند. ترک‌ها از قبایل قشقایی و ابیوردی یا بلوردی هستند و بختیاری‌ها شامل طوایف زنگنه، اورک، شالو، اسیوند، زراسوند و… می‌شوند. گروهی فارس زبان و عده‌ای با منشأ عربی نیز در جونقان زندگی می‌کنند. بیشتر مردم شهر جونقان به دامپروری و کشاورزی مشغول‌اند. گندم و انگور از محصولات عمده کشاورزی این شهر است.

دیدنی های جونقان

قلعه جونقان

قلعه جونقان یکی از بناهای تاریخی استان چهارمحال و بختیاری است که در شهر کوچک جونقان (جونقون) در ۳۸ کیلومتری شهرکرد (مرکز استان) قرار دارد.

اين كاخ قلعه درفاصله ۴۲كيلومتری شهركرد و در مركز شهرجونقان، سكونتگاه تابستانی حاج علی قلی خان بختياری سرداراسعد دوم بوده است .نقشه وطرح انقلاب مشروطيت وفتح تهران توسط بختياری ها به رهبری سرداراسعدبختياری دراين قلعه پايه گذاری شده است وبراين اساس قدمت آن به بيش از يكصدسال می رسد، اين بنا باالهام از معماری غربی در دو طبقه احداث گرديده وهنرهای حجاری –چوب بری- گچ بری-آئينه كاری ونقاشی درآن بكاررفته است . بنای اصلی شامل سردر ورودی ،حوضها، ابنيه جانبی وباغی به غايت مصفا بوده است ولی متاسفانه تنها بخشی از سردر وشاه نشين آن باقی مانده است .

دیدنی ها و جاذبه های شهر جونقان

این قلعه که به کاخ سردار اسعد بختیاری نیز شهرت دارد، در واقع محل سکونت علی‌قلی خان بختیاری معروف به «سردار اسعد دوم» بوده که در سال ۱۳۱۸ هجری قمری توسط ایشان و بر روی بقایای منزل پدری خویش به سبک معماری نوین فرانسه ساخته می‌شود. علی‌قلی خان بختیاری خود در شهر جونقان به دنیا آمد زیرا از مدت‌ها قبل اجداد ایشان در این شهر مستقر شده بودند. حسین‌قلی خان و عموی وی (کلبعلی خان) به سبب شجاعت و سلحشوری مردم جونقان و دشت‌های کشاورزی جونقان و میزدج، این شهر را به عنوان مرکز قدرت خویش قرار دادند و همواره پیروزی‌های خود در جنگ‌ها را مدیون مردم جونقان و موقعیت خاص این شهر می‌دانستند. البته بعدها کلبعلی‌خان در همین شهر کشته می‌شود و دشت کلبعلی کُشته جونقان نیز به همین دلیل نامگذاری می‌شود.

پل جونقان

پل جونقان مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان فارسان، بخش مرکزی، ۲ کیلومتری غرب شهر جونقان واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۹۶۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدنی ها و جاذبه های شهر جونقان

کاروانسرای خان اوی

طاق سنگی های خان اوی واقع در ۸ كيلومتری شهرجونقان و درابتدای تنگ دركش وركش (مسير شهركرد-اردل) با شيوه ای خارق العاده بصورت خشكه چين احداث گرديده اند.

دیدنی ها و جاذبه های شهر جونقان

دراين مكان با استفاده ازسنگ های تراش وبا بهره گيری ازفن نخ كشی طاهای قوسی تاعمق ۷متر، ارتفاع ۵/۲وعرض ۳متر ساخته شده كه طی قرون متمادی دربرابر زلزله های فراوان و ساير عوامل طبيعی تخريبگر مقاومت نموده است .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید