جاذبه های دیدنی ضیاءآباد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

ضیاءآباد یکی از شهرهای استان قزوین می‌باشد که در فاصلة ۶۰ کیلومتری جنوب غربی این استان واقع شده است.زبان اصلی مردم این شهر ترکی آذربایجانی می‌باشد.عمدهٔ اقتصاد منطقه بر کشت و زراعت محصولات کشاورزی به ویژه انگور و گردو استوار است که از میان آن، گردوی این شهر شهرتی جهانی دارد.از سوغاتی‌های ویژهٔ این شهر می‌توان به انگور، گردو، کشمش و شیرهٔ انگور اشاره نمود، گرچه محصولات لبنی آن نیز قابل توجه می‌باشد.

از آثار تاریخی شهر ضیاءآباد می‌توان به امامزاده ولی مربوط به دوران صفویه و امامزاده کمال متعلق به دوران تیموری در قرن ۹ قمری اشاره نمود.

حمام تاریخی پیر نیز یکی از آثار تاریخی می‌باشد.

قیزقلعه نیز یکی از آثار تاریخی در فاصله ۱۵ کیلومتری ضیاءاباد است. متعلق به دوران قبل از ساسانیان.

جاهای دیدنی ضیاءآباد

روستای شاکین ضیاء آباد

شاکین، روستایی از توابع بخش ضیاءآباد شهرستان تاکستان در استان قزوین ایران است.غار شاکین در نزدیکی این روستا قرار دارد. در گذشته از معدنی که نزدیک این روستا قرار داشته است سنگ سیلیس استخراج می گردیده که با وضعیت فعلی منابع معدن مذکور ادامه استخراج مقرون به صرفه نیست و معدن متروک گردیده است.

فعالیت اصلی ساکنین این روستا کشاورزی و عمده محصول آنها انگور می باشد. محصولات دیگری همچون گردو، بادام، گندم و جو نیز کشت می شود. آب مورد نیاز جهت کشاورزی از قنات ها و چشمه های بالادست شاکین تامین می گردد.

نان شیرینی ایردک ازقدیم جهت پذیرایی در جشنها و اعیاد توسط زنان روستا پخت میشود که شاخص ترین سوقاتی شاکین استروستای شاکین دارای بهترین ارقام انگور واز لحاظ کیفی بدلیل موقیعیت کوهپایه ای که دارد انگورهای شیرین ومرغوبی دارد که مهمترین انواع آن بشرح ذیل است:بیدانه قرمز-بیدانه سفید-عسگری-فخری سفید- فخری سیاه-صاحبی-ازن دایی- شانی-پیش رس-ریش بابا- دوه گوزی- اینک امجگی-میثقالی-کرهلی که درآخر فصل برداشت میشود ودر سطح اتاق وانباری پهن میشود تا در فصل زمستان استفاده شود(حتما باید1بار باران روی این نوع انگور ببارد تا ماندگاری آن زیاد شود).گردو و بادام-شیره انگور- آبغوره-کنگر-کاکوتی  و …

ضیاءآباد

روستای چوزه ضیاء آباد

روستای بزرگ چوزه در بخش ضیاء آباد شهرستان تاکستان در استان قزوین قرار دارد. این روستا در حدود ۱۵۰۰ نفر جمعیت دارد . و با روستاهای گنبدک، بوزندان، قره قورتان و چهل چشمه همسایه است .برای رسیدن به چوزه باید از مسیر قزوین – تاکستان – همدان استفاده کرد و پس از پشت سر گذاشتن شهر خرم دشت و روستاهای صادق آباد ، قلعه شهداء و گنبدک به چوزه رسید. این روستا محصور در میان باغات انگور ، گردو و دیم زارع های زر خیز قرار دارد. نام گذاری این روستا به دلیل نفوذ انگلیسی ها و انتخاب کلمه چویز (choose) در زمان حضور انگلیسی ها به این نام گفته شده و همچنین به دلیل فراوانی گردو در این روستا کلمه جوز عربی که برای گردو گفته می شود به این نام خوانده می شود. اطراف این روستا باغات زیادی از انگور وجود دارد که بیشتر این انگور مرغوب به کشمش تبدیل شده و به خارج روستا صادر می شود. اکثر مردمان این روستا از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند. بخش کوچکی نیز به امور دامداری مشغول می باشند.

ضیاءآباد

قیز قلعه سی (قلعه دختر)

قلعه قيز قلعه سی قم بر فراز كوهی با ارتفاع نه چندان زياد 350 متری اما بسيار صعب العبوری است كه در جنوب غربی جمكران و نزديك كوه دوبرادران قرار دارد. عموماً تمام قز قلعه سی های ايران در بلندای كوهها و مناطق صعب العبور ساخته ميشده و به تعبيری اطلاق نام قز قلعه سی به معنای قلعه دختر به علت بكر و دست نيافتنی بودن اين مكانها بوده است.

تاريخ اين قز قلعه سی با توجه به بنای باقی مانده از آن به دوره ساسانی بازميگردد . اين بنا تا دوره سلجوقيان و دوره مغول مورد استفاده واقع ميشده است. در معماری بنا ميتوان استفاده از آجرهای چهل سانتی را مشاهده كرد.

اين قلعه در دوره های اسلامي مخفيگاه اسماعيليان بوده است. قرارگيری اين قلعه در كنار تنگه چاك خری كه جاده عرب (جاده ای كه در گذشته به سوی عراق عجم و عراق عرب) از آنجا رد ميشده كار چپاول كاروان ها را راحت تر ميكرد.

همچنين بقايای آتشكده ای را در قسمت شرق قلعه ميتوان مشاهده كرد.در بالای قلعه سه انبار مدور غلات موجود است و با ملات ساروج و سنگ و گچ صيقلی ساخته شده است.در كنار اين انبارها آب انباری در دل كوه با ابعاد 3*1.5 و با عمق 3 متر حفر شده است آب آشاميدنی ساكنان قلعه را از طريق آب باران و برف تامين ميكرده است لازم به ذكر است اين انبارها در مواقع محاصره قلعه تا حدود سه سال پاسخگوی نياز آشاميدنی و خوراكی ساكنان قلعه بوده است.

ضیاءآباد

امامزاده ولی ضیاء آباد

در ضيا آباد در شهرستان تاکستان بر روی صفه طبيعی نسبتاً کوتاهی؛ بناي امام زاده ولی قراردارد که او را از احفاد امام موسی کاظم ( ع) می دانند.گفته می شود قدمت اين بنا به دوره صفوی بازمی گردد.ازاره بنا – که طرحی مربع شکل با ابعاد تقريبی 90/5 متر دارد – با قطعه سنگ های قهوه ای در دو رديف تا ارتفاع 10/1 مترساخته شده و بقيه را با آجر های ساده بالا برده در سه ديواره بيرونی آن طاق نماهايی به وجود آورده اند.گنبد بنا بر روی مکعب مزبورقرار گرفته که در قسمت پايين به صورت استوانه ای با ارتفاع 30/2 متر بوده و پس از قطار بندی ساده ای که به کمک دو رج آجر ايجاد شده؛ بخش اصلی گنبد شکل گرفته است.

بخش اصلى يا بقعهٔ امام‌زاده داراى طرح مربع‌شکلى با طول ضلع ۹/۵۰ متر است که گوشه‌‌هاى ديوار غربى آن پخ شده است. ازارهٔ بنا با قطعه‌سنگ‌هاى قهوه‌اى به اندازه‌هاى مختلف و در دو رديف به ارتفاع ۱/۱ متر ساخته شده است. بخش بالايى بنا با آجرهاى ساده ساخته شده است و بر روى ديوارهاى غربى و شمالى و جنوبى آن – از خارج – طاق‌نماهايى زده شده است. بر بالاى بقعه، گنبدى با غلام‌گردشى در اطراف و گردنيِ استوانه‌اى به ارتفاع ۲/۳۰ متر استوار گرديده است. در ارتفاع مزبور، قطاربندى ساده‌اى با دو رج آجر که به طور سه گوشه چيده شده‌اند. پديد آمده است.

ضیاءآباد

امامزاده کمالضیاء آباد

امامزاده کمال (ضیاء آباد) ، فرزند امام موسي كاظم ( ع ) ، مربوط به سدهٔ ۹ ه. ق است و در شهرستان تاکستان، روستای ضیاآباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

این آرامگاه در روستای ضیاء‌آباد، از توابع بخش دودانگه قزوین و در كیلومتر 56 جاده‌ قزوین – همدان واقع شده است. ساختمان این امام‌زاده، بنایی شش ضلعی با گنبد مخروطیِ رُك است كه به تمامی با آجر ساخته شده است. طول هر ضلع این بنا 3/95 متر است. گنبد بنا در دو بخش بر روی پایه‌ای شش ضلعی استوار شده است. بخش پایین گنبد، استوانه‌ای است كه در حدود 1/40 متر ارتفاع دارد و پیرامون آن تا لبه‌های شش‌گانه بدنه بنا، فاصله بسیار كمی دارد. بر روی آخرین رج این ساقه استوانه‌ای شكل، یك ردیف آجرچینی به صورت دندانه‌دندانه انجام شده است و سپس رُك بنا بر روی دوره مزبور قرار گرفته است. آجرچینی همه قسمت‌های بنا و به‌خصوص گنبد آن، در نهایت سادگی، و در عین حال با دقت كامل انجام گرفته است.

ضیاءآباد

داخل حرم امام‌زاده نیز شش ضلعی است و بر روی هر جرز آن، طاق‌نمایی برپا شده است كه به كمك طاق‌نماها و كاربندی‌های میان‌شان، پایه‌ای گِرد برای استقرار گنبد به وجود آمده است. در داخل حرم، نقش و نگارهایی به صورت گلدان و گل‌و‌بوته با رنگ‌‌های آبی آسمانی، سبز و صورتی دیده می‌شود. در حال حاضر، در برابر درِ ورودیِ بنا، اتاقی به عنوان كفش‌كن قرار دارد كه بعدها به بنای اصلی افزوده شده است. بر سردرِ ورودی امام‌زاده، كتیبه‌ای سنگی وجود دارد كه متن آن چنین است : «واجب‌التعظیم امام‌زاده كمال‌ابن حضرت امام موسی كاظم علیهما تحیه و الصلوه و السلم […] بسعی خضربن باباحاجی فی شهر سنه……

محصولات سفر

3 دیدگاه دربارهٔ «جاذبه های دیدنی ضیاءآباد»

  1. سلام من اهل ضیاءآباد هستم و متشکرم که به شهر ما احترام قائل هستید و این شهر با تمدن چند هزار ساله رو تنها نمیزارید لطفا بیشتر در مورد این شهر نوشته بزارید

    پاسخ
  2. با تشکر از نوشته های خوبتون. ولی ذکر چند نکته لازمه.
    قرار نیست ما برای شهرمون تاریخ بتراشیم. قدمت این شهر کوچک از اون چیزی که شما ذکر کردید بنظر بیشتر میاد ولی با این تاریخ های من دراوردی نمیشه قدمت رو به عقب برد. تقریبا همه آنچه که در کود تاریخ اینجا ذکر کردید نادرست و درحد حدس و گمان هست. ذکر نام قیز قلعه‌سی یک توهین به این قلعه هست. شما نام ترکی استفاده میکنید! قیز خودش قلب شده از کلمات دیگری هست. که با لفظ سی در آخرش شما اون رو به یک عبارت ترکی خنده دار فروکاهش میکنید. در مورد اسماعیلیان هم کاملا غلط هست اینجا به هیچ عنوان توسط اسماعیلیان استفاده نشد. دلایل جغرافیایی و تاریخی زیادی هست. در مورد امامزاده ها شما به حرف چند تا اخوند گوش میکنید که میگن از فلان امام و اینها ، شما باید تاریخ موثق داشته باشید. همینطوری که نمیشه نسبت داد. در مورد نام چوزه اطلاعی ندارم ولی باز هم بنظرم این دلیل هم کمی بعید و دور از ذهن میاد. انگلیسی ها بر خود شهر ضیاباد که اسمی غیر ایرانی داره تاثیر نذاشتن رفتن روی یک قریه بسیار کوچکتر که اصلا دلیل رفتنشون به این جوررجاها رو مشخص نکردید، نامش رو تغییر دادن؟
    خیلی ایراد داره این مطلب. نمیدونم از کجا برداشتید. ولی بهرحال لطفا دقت بخرم بدید، ما به تاریخ طولانی نیاز نداریم ما به تاریخ دقیق و درست نیاز داریم. چیزی که معلوم نیست رو ننویسید لطفا.

    پاسخ
    • از نظر شما متشکریم و خوشحالیم که هر شهروندی به شهر خودش اهمیت بده و سعی در جلوه دادن تاریخ درست اون بکنه. حتما در مورد نکات شما بررسی میکنیم و ای کاش همه شهروندان شهرهای دیگه هم همچین نظرات چالشی برامون بذارن.

      پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید