بنر هدر

معرفی جاذبه های گردشگری و دیدنی فارغان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

فارغان یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران است. این شهر از توابع بخش فارغان شهرستان حاجی‌آباد است. وجه تسميه فارغان از كلمه فارغ به معني آزاد ،رها و آسوده گرفته شده است .از آنجا كه اين سرزمين ،مكانی امن ،دلنشين و خوش منظر و دارای آبهای گوارا و خنك بوده و مردمان فارغ از هياهو  و مشكلات در اين سامان به استراحت و خوشی می پرداختند لذا كلمه فارغان به معنی كسانی كه آزاد  و رها هستند در مورد اين سرزمين به كار رفته است. 

كشاورزی كار عمده اهالی شهر فارغان و توابع می باشد ودارای رونق بسيار و يكی از غالب طرق امرار معاش مردم محسوب می گردد .

معرفی جاذبه های گردشطبیعت زیبا و فارغان

قدمت فارغان : بواسطه وجود آثار و بقاياي موجور (آتشكده و…..)به دوران مادها و زرتشت مي رسد و با توجه به آثار به دست آمده همچون مجسمه شير مفرغی مكشوفه در اين سرزمين كه قدمت آن به 1800سال پيش از ميلاد مسيح (ع)می رسد و همچنين قلاع و دژهای گوناگون كه در اين خطه وجود داشته و آثار بسياری از آنها هنوز پا بر جاست و همچنين آثار كشاورزی موجود مربوط به هزاران سال قبل ،نشان از تمدنی كهن و باستانی و تاريخی درخشان دارد .سرزمينی كه تاكنون ناشناخته مانده است و انطور كه بايد و شايد به استان و كشور عزيز شناسانده نشده است .

آثار تاریخی و باستانی شهر فارغان

1- مجسمه شیرمفرغی:در سال 1362در روستای بسته فارغان كشف و به موزه كرمان منتقل شد. اين مجسمه 63كيلوگرم وزن دارد و به دلايل امنيتی به كرمان منتقل شده است .

2- قلعه گشنوئیه: اين قلعه كه از آثار كهن و تاريخی اين مرز و بوم می باشد در زمان حمله چنگيز خان مغول به ايران همراه قلاع سرزمين ميناب، ويران گرديد. اين قلعه در شمال شرق شهر فارغان قرار دارد .

3- آتشکده زرتشتیان: در دره سر سبز و خوش آب و هوای روستای بخوان قرار دارد . بخوان يكی از بهترين اماكن تفريحی است كه هر ساله پذيرای هزاران مسافر از اقصی نقاط كشور می باشد . آب گوارا و نارنگی خوش طعم اين روستا زبانزد خاص و عام است .اين آتشكده نشان از قدمت ديرينه اين سرزمين در آيين يكتا پرستی است .

4- قلعه میمند: در شرق شهر فارغان واقع شده است و بزرگترين قلعه منطقه بوده كه تا زمان عبدالعلی قوام نخست وزير وقت تا حدودی سالم بوده است.

5- آرامگاه امامزاده رکن الدین (ع): اين بزرگوار از نوادگان  امام سجاد (ع) می باشد كه بقعه مباركه آن در غرب شهر قرار دارد .نزدیک به سه سال است که  با همت و یاری مردم شهر فارغان ساختمان قدیمی این امامزاده تخریب شده و دوباره بازسازی شده است.

6- قلعه دژ و قلعه سرخ: كه همجوار يكديگر بوده اند ؛اين آثار در غرب شهر قرار دارند .

7- قلعه کیوان پور: در شمال شهر واقع گرديده و آثار آن هم اكنون موجود مي باشد .

8- غارعلی : در 2000متری غرب شهر می باشد .

از اماكن تفريحی اين مرز و بوم مي توان به چشمه های روستای تیدر و بخوان  ،طبيعت بكر و سر سبز ،دامنه های ارتفاعات سر به فلك كشيده و كوه بانه و تشكر ،آبشار دهنه بخوان ،و شكارگاه های متنوع دارای انواع پرنده ،قوچ و ميش و بز كوهی ، پلنگ  ،خرس ،روباه ،شغال ،گرگو كفتار و غيره اشاره كرد.

کوه فارغان (مشهور به بونه) بلندترین کوه استان هرمزگان در جنوب شهر فارغان و جوار روستای بخوان و هماگ قرار دارد . و همه ساله شاهد بارش یرف بر روی این کوه هستینم و این تصویر از داخل شهر فارغان گرفته شده است.

روستای بخوان

روستای بخوان یکی از روستاهای زیبا و بکر هرمزگان است که در شمالی ترین نقطه استان واقع شده است

معرفی جاذبه های گردشطبیعت زیبا و فارغان

این روستا از سطح دریا در حدود ۱۶۰۰ مترارتفاع دارد و آب و هوای آن، تحت تأثیر اقلیم معتدل کوهستانی، در بهار و تابستان مطبوع و خنک و در زمستان سرد است. تنگه بخوان، در شمال روستا واقع شده است.درپیرامون و داخل روستای ییلاقی بخوان چندین امامزاده و زیارتگاه وجود دارد که قدمت بنای برخی از آن‌ها به بیش از چند سده می‌رسد.مردم روستای بخوان به زبان فارسی و با گویش بندری سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. گروهی از مردم در فعالیت‌های زراعی، امور خدماتی وتولید صنایع دستی اشتغال دارند. از مهم‌ترین محصولات باغی این روستا می‌توان به پرتقال، نارنگی، لیمو ترش، لیمو شیرین، زردآلو، آلوچه، سیب‌، گردو، انگور، خرما و انار اشاره کرد.روستای بخوان بافت مسکونی متراکمی دارد و بر شیب تند دامنه و کوهپایه، استقراریافته است.روستای بخوان، با آب و هوای معتدل و مطبوع به خصوص در فصل بهار و تابستان،یکی از نواحی تفرجگاهی استان هرمزگان به شمار می‌رود. جاده دسترسی به روستا بسیار باریک است و از میان ارتفاعات بلند عبور می‌کند. عبور از مسیر کوچه باغ‌های پر بار و چندین روستای کوچک از دیگر مزیت‌های نسبی گردشگری این روستا است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید