معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان میانراهان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

میانراهان یکی از شهرهای استان کرمانشاه در غرب ایران است. این شهر در مرکز بخش دینوَر شهرستان صحنه است. میانراهان بر سر راه بیستون به سنقر قرار دارد و از دیدنی‌های آن پل میانراهان است که بر روی رودخانه دینورآب قرار دارد و بنای اصلی آن منسوب به دوره صفوی است. در سال‌های اخیر پل بتونی جدیدی نیز در زیردست پل میانراهان ایجاد شده‌است.

شاخه چهارم رود دینورآب در میانراهان به این رود می‌پیوندد. پس از گذر از پل میانراهان در دهکده برناج، آب برناج به رود دینورآب اضافه شده و با پیوستن آب نوژی‌وران به آن، دینورآب اصلی را شکل می‌دهد.

در قدیم

در فرهنگ جغرافیائی ایران ج ۵ آمده‌است: میانراهان دهی است از دهستان دینور بخش صحنه شهرستان کرمانشاهان، واقع در ۲۲ هزار گزی شمال باختری صحنه با ۳۰۰ تن سکنه. آب آن از رودخانه و راه آن ماشین‌رو است.

جاهای دیدنی میانراهان

پل میانراهان

پل میانراهان از دیدنی‌های شهر میانراهان است که بر روی رودخانه دینورآب قرار دارد .این پل در جنوب روستای «میان راهان» بر سراه بیستون به سنقر و بر روی رودخانه دینور آب قرار دارد.تاریخ دانان و باستان‌شناسان معتقدند که بنای اصلی این پل منسوب به دوره صفویه است.این پل به طول 47.30 متر و عرض 4.85 متر با جهت شمالی – جنوبی ساخته شده است. پل میان راهان دارای سه دهانه و چهار پایه است. پایه‌های پل از سه بخش میانی و آب شکن‌های مثلثی در دو طرف آن، شکل گرفته‌اند.

میان راهان

در سالهای اخیر برای حفاظت از پل و سهولت تردد وسایل نقلیه، پل بتونی جدیدی در زیر دست پل میان راهان ایجاد شده و میراث فرهنگی نیز اقدام به برداشتن طاق بتونی دهانه شمالی پل صفوی و بازسازی بخش های تخریب شده آن کرده است.

این پل تاریخی یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه میان‌راهان در استان کرمانشاه است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید