بنر هدر

جاذبه های گردشگری و دیدنی هماشهر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

هماشهر یکی از شهرهای استان فارس است که در بخش همایجان شهرستان سپیدان واقع شده‌است. این شهر مرکز بخش همایجان است. همایجان که یکی از بخش‌های وسیع و سرسبز و هموار شهرستان سپیدان است در حد فاصل بین مرکز استان و شهر اردکان واقع شده است. این بخش از گردنهٔ شول حد فاصل شیراز – اردکان شروع ودر نزدیکی شهر اردکان در روستای بهر غان در جهت شمال و شمال غربی امتدادمی یابد.

موقعیت جغرافیایی هماشهر از شمال به بخش پاریز و شهرستان رفسنجان و از جنوب به بخش بلورد و از شرق به شهرستان بردسیرو از غرب به شهرستان سیرجان منتهی می شود.

دشت هماشهر

دشت هماشهر آب و هوایی خوش و زمستان و تابستانی معتدل و بهار و پاییزی دل انگیز و دارای چشمه سارانی زیبا و زمینهایی پر برکت که رودخانه های زیبا و پر آب آن را آبیاری می کند.

جاذبه های گردشگری و دیدنی هماشهر

بخش همایجان بعد از سر شماری سال ۱۳۹۰، به همای شهر تغییر یافت.

بخش همایجان شامل سه دهستان است:

۱- دهستان همایجان به مرکزیت دهپاگاه
۲- دهستان سرناباد
۳- دهستان شش پیر
محصولات این منطقه شامل غلات مثل گندم – جو، حبوبات مانند لوبیا – عدس – نخود – ماش، باغات مثل سیب – انگور – هلو- بادام -گردو – آلوسیاه و آلوزرد – آلوبالو – گیلاس و محصولات جالیزی گوجه -بادمنجان -سیب زمینی- شلغم می شود. در ضمن سیب و شلغم این منطقه شهرت دارد.

تراکم درختان میوه و… حد فاصل روستای سربست تا روستای سرتلی زیبایی این منطقه را دو چندان کرده سایه سار بید و صنوبر و چنار و سفیددار برای لحظه ای در گرمای تابستان تن هر رهگذری را نوازش میدهد.وجود امامزاده ها چشمه ساران و آب وهوای معتدل و دلچسب و زمستانی بسیار زیبا با چشم انداز های بکر زمینه توریستی این منطقه را فراهم ساخته است.

جاهای دیدنی و گردشگری

۱- امامزاده شاه علمدار در دالین (ده علی ) ۲- امامزاده شاداب در سربست ۳- رودخانه ششپیر ۴- چشم انداز روستای زیبای سنگر ۵- چشمه شاداب ۶- رودخانه رودبال ۷- تنگ آب در دهپاگاه ۸- چمنزار زیبای چاههای ابنو ۹-انگور دان در ابنو (گوره دون) ۱۰ – پل جوجه حق در اردشیری ۱۱- برم ششپیر ۱۲- چشمه ششپیر ۱۳ – چشمه بهر غان ۱۴- روستای دلخان ۱۵- چشمه دلخان ۱۹ – امامزاده فخر الدین محمد ابنو ۲۰ – امامزاده شاه رکن الدین روستای سنگر (دارای طبیعت خیره کننده) ۲۱ – چشمه روستای سنگر ۲۲ – دشت تنگ سپید راه در روستای سنگر و جاهای دیدنی دیگر…

زمین کشاورزی این منطقه از دو رودخانه ششپیر و رودبال آبیاری می شود اکثر زمینهای زراعی دیم هستند چاه و چشمه و قنات از دیگر عوامل تامین آب در این منطقه است سه حلقه بسیار قدیمی قنات در دهپاگاه ویک حلقه قنات در دمقنات نمونه هایی از این کاریز ها هستند.

کاروانسرای سعادت آباد

ساختمان کاروانسرای هماشهر در سال ۱۲۹۷ ه.ق توسط استاد غلامحسین زید آبادی بنا گردید که زمین این کاروانسرا موقوفه آقا سید هدایت از اهالی سعادت آباد است.

جاذبه های گردشگری و دیدنی هماشهر

که از روی کتیبه ای که بر سر در این بنا گماشته شده است گواهی میدهد که هدف از تاسیس این بنا رفاه حال مسافران راه کرمان سیرجان و جهت استراحت و نگهداری از اموال و حفظ آنها بوده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید