بنر هدر

آشنایی با جاذبه های زیبای کارزین

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کارزین یا فتح‌آباد شهری است از توابع استان فارس در جنوب ایران. این شهر در بخش مرکزی شهرستان قیروکارزین قرار گرفته‌است.

جمعیت این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، برابر با ۸،۸۴۱ تن بوده‌است.

تنگه هایقر

تنگه هایقر (Hayghar Canyon) که معروف به گرند کانیون ایران هست یکی از شگفت انگیز ترین و فوق العاده زیباترین تنگه ها در دنیاست.

تنگ هایقر در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فیروزآباد و بعد از روستای رودبال واقع شده است.این تنگ ما بین شهرهای قیر و کارزین در جنوب غربی جهرم واقع در استان فارس است. طول تنگه در حدود ۸ کیلومتر است و رودخانه قره آقاج در بستر آن جریان دارد.

تنگه هایقر یکی تز جاذبه های بی نظیر استان فارس است که می تواند در کنار آثار تاریخی این شهر قد علم کند. به گفته برخی کارشناسان هایقر یک ژئوپارک ایرانی است.

آشنایی با جاذبه های زیبای کارزین

دسترسی به بالای تنگه در کنار مسیر جاده ای فیروز آباد به سمت قیر کارزین، بعد از طی 25 کیلومتر، فرعی سمت راست، از مسیر سد هایقر به دشت بابانجم و سپس روستای نوآباد در منطقه هنگام میسر است که حدود 22 کیلومتر مسیر جاده ای در امتداد تنگه هایقر دارد و دارای منظر و چشم انداز فوق العاده ای است.

برای ورود به داخل تنگه هایقر لازم است از مسیر ورودی سد هایقر که دارای نگهبان است، به مختصات E052, 41.660 و N28, 36.679 و ارتفاع 1600 متر به همراه مجوز، هماهنگی قبلی و راهنمای محلی وارد شد. مسیر داخلی تنگه هایقر همراه با جریان ملایم آب رودخانه، گیاهان بومی منطقه و صدای قورباغه ها و آواز پرندگان، مناظر طبیعی بکر و دست نخورده ای دارد.

ارتفاع دیواره های این تنگه متجاوز از 400 متر و طول تنگه در حدود 14 کیلومتر است که رود قره آجاق در بستر آن جریان دارد. این رود پس از گذر از میان رشته کوه زاگرس به رود شور و در نهایت به خلیج فارس می ریزد. تنگه در اثر فرسایش ایجاد شده توسط رود قره آجاق ایجاد شده است. انتهای دره به منطقه میدانک، باغات مرکبات و روستای عشایر منتهی می شود.

اخیرا گروهی از بند بازان که از تنگه های معروف جهان عبور می کردند به این تنگه آمده و بانویی کانادایی از روی آن عبور کرده است.

اهالی محلی که عمدتا عشایر ایل قشقایی هستند، نقل می کنند که زمانی عروسی سوار بر اسب در این دره سقوط کرده است.

پیشنهاد می شود دوستداران طبیعت در سفر به استان فارس حتما چند روزی را به دیدن این جاذبه طبیعی و سایر جاذبه های شهرستان فیروز آباد و البته آشنایی با عشایر ایل قشقایی اختصاص دهند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید