جاذبه های گردشگری گهرو

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

گَهرو شهری در استان چهارمحال و بختیاری ایران است. این شهر در بخش کیار از توابع شهرستان کیار و بین شهرکرد و ناغان واقع شده‌است. این شهر منطقه ای کوهستانی با آب و هوایی سرد می باشد که رشته کوه های زیادی در اطراف آن به چشم می خورد . از میان گهرو رودخانه ای جاری است که سرچشمه آن از چشمه هایی است که به منطقه سرچشمه ها معروف است به گفته بزرگان این رودخانه در قدیم گوهررود بوده است که نام شهر از نام این رودخانه گرفته شده است گه طی چندسالی از گوهر رود به گهرو تغییر نام یافته است. این شهر دارای فصول متنوع و در نوع خود بی نظیر است که زمستانی سرد با ریزش فراوان برق و باران همراه است.گهرو در فصل‌های بهار و تابستان روزانه پذیرای هزاران نفر گردشگر و مسافر است.

شغل بیشتر مردم این شهر هم کشاورزی و باغداری می باشد . از محصولات مهم کشاورزی این شهر انگور و بادام و گردو است.این شهرستان دارای خاک مناسب و بارندگی کافی و زمین‌های وسیع و حاصل‌خیز است و در آن امکان تولید محصولات کشاورزی و مرکبات وجود دارد. این منطقه همچنین مستعد توسعه در زمینه‌های گوناگون از جمله گردشگری، تولید و صادرات محصولات باغی، پرورش دام و طیور، تولید گوشت و مرغ و بسیاری از صنایع و کارخانجات است.

گهرو

شهر گهرو همواره ییلاق مردم قوم بختیاری بوده‌است. اقوام ساکن در گهرو امروزه شامل چند طایفه هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بهرامی (اولاد سلیمان)،رئیسی (اولاد رمضان)،محمدی، رمضانی، عسگری، شهبازی، محمودی، مهربانی و جمشیدی اشاره نمود.

جاذبه‌های گردشگری گهرو عبارت اند از:سرچشمه گهرو، استخر مینو، تفریحگاه دره بید، باغات و رود واقع در تنگه گهرو – کوهستان زردگله، چشمه سرچاییلی در ارتفاع ۲۰۰۰ متری -دره ته تنگ- مزرعه همایی، مسیر گهرو به زوردگان (دالان بهشت)، امامزاده حمزه علی و باغ آورگان و منطقه ویژه گردشگری چغاخور. امامزاده گهرو نیز که اکنون بازسازی شده‌است، از نقاط دیدنی این شهرستان است.

جاهای دیدنی گهرو

سرچشمه گهرو

سرچشمه گهرو در ۵کیلومتری شهر گهرو و در ۵۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری و در میان دره ای با باغ های زیبای انگور چشمه ای قرار گرفته که در تمام فصول سال و حتی در سالهای خشکسالی به صورت دائمی آب سرد و گوارایی از آن می جوشد.

به دلیل قرارگیری این چشمه در مسیر اصلی جاده ارتباطی شهرکرد – اهواز و امامزاده حمزه علی در شهرستان بروجن این چشمه در طول سال پذیرای بسیاری از هم استانی ها و هموطنان عزیزمان به خصوص در ایام تعطیات عید نوروز است.

دالان بهشت گهرو

واقع در جنوب شهر می باشد. از این باغ ها  بیشترین محصولات برداشت می شود محصولاتی همچون انگور و بادام و زردآلو و گردو و آلو و هلو و سیب و گلابی و … میباشند.لازم به ذکر است دالان بهشت گهرو که معروف به تنگ گهرو نیز می باشد از زیبایی و تنوع خاص و چشم انداز بالایی برخوردار است.هر مسافری که از شهر گهرو عبور می نماید و به این قسمت زیبا برخورد می کند بی درنگ از آب و هوای لطیف و مخصوصاً نهرها و باغات انگور این منطقه سرسبز سعی در استفاده به بهترین نحو می نماید.

دالان بهشت گهرو هم اکنون به گونه ای می باشد که نیاز به ایجاد امکاناتی خوب برای مسافران و گردشگران می باشد.از  ثمره های  معروف خوراکی در دالان بهشت انگورـ گردو ـ بادام ـ زرد آلو ـ  گلابی ـ  هلو ـ آلو ـ سیب و … می باشد.دارای چشمه های بسیار زیبا که از دل زمین می جوشند و واقعا چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند. آب مصرفی شهر از این چشمه ها تامین می شود و مکانی جالب و دیدنی است و هرساله تعداد زیادی مسافر به این مکان روی آورده.در ضمن آب کشاورزی شهر گهرو و روستای حاجی آباد نیز از این سرچشمه های زیبا نشات می گیرد.

پارک شهر گهرو

پارکی بسیار زیبا با امکانات خوب و یکی از بزرگترین پارکهای استان می باشد.

پارک شهر گهرو نیز به نو به خود از زیبایی خاصی برخوردار است.طراحی و ساخت آن بگونه ای است که دارای طراحی نسبتاً جالب و به نوعی به  روز می باشد.این پارک  نیز در اکثر اوقات دارای مسافران و گردشگران خاصی می باشد.

محصولات سفر

4 دیدگاه دربارهٔ «جاذبه های گردشگری گهرو»

  1. بسیار جالب ودیدنی است حتما سفری به گهرو خواهم داشت ولی توضیحی از اسکان برای مسافران دلده نشده تشکر از سایت خوبتان

    پاسخ
  2. مردم شهر گهرو از ایل بختیاری طایفه زراسوند هستند دارای فامیل های بهرامی، شهبازی، محمودی،حافظی، مهربان، محمدی، ریسی، رمضانی هستند.

    پاسخ
  3. شهر گهرو مينياتور ایل جلیل هفت لنگ بختياري است و از همه طوايف هفت لنگ در این شهر سکونت دارند،
    ا _ دورکی باب : زراسوند تیره های :روگري، توشمال، زنبور، الاسوند، الیاسخون، میر، خدرسرخ، اولاد ايلخاني، شیخ، سادات شاه‌ البرز
    ۲_ ديناراني باب : گرویی، اورک، شالو،
    ۳_ بابادی باب: گندایی، شيخ رباط
    ۴_ بختیاروند باب : بهداروند،

    پاسخ
  4. شهر گهرو در فاصله ۸ کیلومتری از تالاب بین المللی چغاخور واقع شده‌است که دارای مردم بختیاری زراسوند فامیل های بهرامی، حافظی، رئیسی، محمودی ،محمدی،رمضانی،شهبازی، مهربان، جعفری، الیاسی،نوروزی،جمشیدی،عسگری،ضیایی می باشد.

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید