جاهای دیدنی آستانه در استان مرکزی| مناسب گردشگری مذهبی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر آستانه علوی از شهرهای با قدمت بالا در شهرستان شازند و استان مرکزی است به طوری که قدمت آن به زمان مأمون عباسی و حمله مغول به ایران بر می گردد.این شهر یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران زمین است.

آستانه، در 6 کیلومتری شهر شازند و 45 کیلومتری جنوب غربی اراک واقع شده که علاوه بر سابقه کهن و طبیعت زیبایش، به واسطه وجود بارگاه چهار تن از فرزندان اهل بیت‌(ع) به نام های سهل بن علی(ع)، طالب‌بن علی (ع)، جعفر بن علی‌(ع) و فضل بن جعفر (ع) از شهرت خاصی برخوردار است.

پیشینه

این شهر را از آن جهت که امامزاده سهل بن علی متعلق به قرن چهارم ه‍. ق و تعداد دیگری از مقبره‌های امامزاده‌ها در آن ساخته شد، در زمان صفویه، «آستانه» نامگذاری کردند.

این شهر در قدیم کرج نام داشت و در دوره صفویه شاه اسماعیل صفوی دستور داد تا این آرامگاه (آستانه) را تعمیر کنند و پس از آن کرج را آستانه نامیدند

جغرافیای طبیعی

آستانه شهری در دامنهٔ کوهستان است. این شهر از شهرهای مرتفع ایران محسوب می‌شود و سه رشته کوه اطراف این شهر را احاطه کرده‌اند و به همین دلیل یکی از نام‌های این شهر در گذشتهٔ «سه سوک» بوده‌است. دمای هوا در زمستان غالباً زیر صفر و در تابستان نیز معتدل است است و بیشتر بارش برف و باران تقریباً از آبان ماه شروع می‌شود تا اوایل خرداد ادامه دارد.

معادن طلای آستانه از قدیمی‌ترین معادن طلای ایران به‌شمار می‌روند

امامزاده سهل بن علی (ع)

امامزاده سهل بن علی (ع) در شهر آستانه و در سی و شش كيلومتری شهرستان اراك قرار دارد. اصل بنا متعلق به قبل از صفويه است و الحاقاتی نيز در دوره قاجار و معاصر به آن افزده شده است.

جاهای دیدنی آستانه در استان مرکزی

وجود درختان کهنسال در این امامزادگان یکی از جاذبه های گردشگری در آستانه علوی است. درخت نارون و درخت توت از این جمله درختان هستند.در محوطه بیرونی قسمت غربی بنای زیارتگاه سهل بن علی(ع) شهر آستانه یک درخت نارون 400 ساله قرار دارد. همچنین یک اصله درخت توت داخل صحن نو، زیارتگاه با عمر حدود 820 سال وجود دارد.

گردشگری و جاذبه تاریخی آستانه

از جاذبه‌های طبیعی می‌توان به چشمه و غار دوخواهران، چشمه‌های کوه قرقدر مثل چشمه طلایی چشمه شیرین چشمه مروار و همچنین جنگل‌های حفاظت شدهٔ بلوط در ۶ کیلومتری و پیست اسکی پاکل در ۱۰ کیلومتری شهر که تا اواسط اسفند ماه پذیرای میهمانان است اشاره کرد.

پارک حرم، اردوگاه امیرکبیر، حمام حاج ربیع، بنای تاریخی امامزادگان پیراسماعیل و طوغان ترک (نوه چنگیزخان مغول) و مناطق سرسبز اطراف شهر، از دیگر جاذبه‌های دیدنی آستانه می‌باشند.

جاهای دیدنی آستانه در استان مرکزی

جاذبه‌های تاریخی بسیاری نیز در آستانه وجود دارد و همچنین آثار تاریخی زیادی نیز تا به حال توسط مردم این شهر کشف شده‌است که می‌توان به سکه‌های طلا و انواع کوزه و خمره با نقش و نگارهای زیبا و… اشاره کرد.شهر آستانه علوی با تمام معنویت خود در انتظار گردشگران نوروزی است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید