جاهای دیدنی درب گنبد در استان لرستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

درب گنبد شهری است در استان لرستان در غرب ایران. این شهر مرکز بخش درب گنبد از توابع شهرستان کوهدشت است. مردم این شهر به زبان لکی صحبت می‌کنند.

امامزاده محمد(ع)

امامزاده محمد که در گویش محلی به شاهزاده محمد معروف است از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) است که در درب گنبد شهرستان کوهدشت واقع است.  بدنه بنا از دو قسمت بدنه قدیمی و الحاقات جدید تشکیل شده است که بنای قدیمی شامل ایوان ورودی، اتاق مقبره و پوسته درونی گنبد است و قسمت الحاقی نیز شامل یک شبستان که سه طرف بنا را در قسمت‌های شمالی، غربی و شرقی احاطه کرده است و دو گلدسته و پوسته بیرونی گنبد نیز از جمله بناهای الحاقی جدید هستند.
مصالح به کار رفته در این بنا در قسمت‌های مختلف متفاوت است و در قسمت قدیمی بنا از گچ، آجر و پوشش کاه‌گل استفاده شده است و قسمت الحاقی بنا از مصالح امروزی مانند آجر، ماسه، سیمان، آهن، کاشی‌های هفت رنگ، کاشی معرق و آیینه‌کاری ساخته شده است، از بنای قدیمی مقبره فقط قسمت اتاق مقبره باقی‌مانده که در فضای داخلی الحاقات جدید قرار گرفته است.
سنگ قبر این امامزاده دارای ضریحی از جنس ورشو است، معین‌السلطنه چاغروند، حاکم وقت لرستان در زمان قاجار درباره امامزاده شاه محمد چنین می‌نویسد: امامزاده شاهزاده محمد(ع) در همین محل هلیلان مدفون است، به اندازه‌ای اهالی لرستان از این امامزاده کشف و کرامت دیده‌اند که تمام اموال طوایف طرهان و بالاوند و بعضی از طوایف پشتکوه و بعضی از طوایف دلفان در میان ایوان و صحن و اطراف امامزاده ریخته است، نه صاحب دارند و نه مستحفظ، احدی را جرأت و قدرت نیست که دست به آن اموال دراز کند.
بنای فعلی این مقبره به دستور محمدعلی میرزای قاجار حاکم وقت لرستان و کرمانشاه بنا شده است.

شهر زیارتی درب گنبد-استان لرستان

تاریخ بنای گلدسته‌های این حرم در 1322 هجری قمری است، قبر این امامزاده دارای سنگ قبری بوده که به گفته‌ ایزدپناه جمله «هذا قبر محمد ابن احمد» روی آن نوشته است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید