جاهای دیدنی شهر رزن

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهرستان رزن در شتی هموار با زمنهای حاصلخیز و مناظر طبیعی در مسیر جاده اصلی همدان به تهران قرار گرفته . این شهرستان از سه شهر رزن ،قروه درجزینو دمق و 3 بخش مركزی سردرود وقروه و در جزین و نیز 7 دهستان و 130 روستای دارای سكنه تشكیل شده است و اكثرا به تركی سخن می گویند ولی زبان فارسی نیز در بین آنها رایج است.

رزن در سال 1368 از بخش به شهر و از سال 1373 به شهرستان ارتقا یافته و در آن فرمانداری مستقر شده است. این شهرستان از ناحیه شمال و شمال غربی به استان قزوین از جنوب به شهرستان همدان از مشرق به استان مركزی و از مغرب به شهرستان كبودرآهنگ محدود می باشد.در شمال شرقی این شهرستان رشته كوه خرقان قرار گرفته كه بلندترین نقطه آن در محدوده شهرستان رزن دارای ارتفاع 2630 متر از سطح دریاست.به لحاظ اینكه رزن در شمالی ترین نقطه استان واقع شده است ، هوای آن نسبتا سردتر از سایر نقاط استان است . لیكن در عوض در تابستانها از آب و هوای معتدلی برخوردار است .

جاهای دیدنی شهر رزن

دیدنی های رزن

امامزاده هود

امامزاده هود در روستای ینگی قلعه از توابع بخش درجزین در ۳ کیلومتری رزن واقع شده و از بناهای دوره ایلخانیان (قرن هشتم) به شمار می‌آید. بنای این امامزاده به شکل ۱۲ضلعی است و از آجر ساخته شده است. این بنا دارای دو درِ شمالی و جنوبی می‌باشد که درِ جنوبی آن بسته شده است. این امامزاده دارای گنبد مخروطی شکلی بوده که بر اثر سوانح طبیعی و غیرطبیعی تخریب شده و بر بالای آن گنبد گردی بنا گردیده است. کف بقعه با تیرهای چوبی پوشیده شده و در زیر آن سرداب قرار دارد. این بنا در زمان آبادانی دارای ظاهر زیبایی بوده ولی از تزئینات آن فقط آثار اندکی از تزئینات کاشی‌های لاجوردی مشهود است.

جاهای دیدنی شهر رزن

امامزاده اظهر بن علی

امامزاده اظهر بن علی در روستای درجزین در ۵ کیلومتری شرق شهر رزن واقع شده و از آثار دوره مغول (قرن هفتم قجری قمری) است.

جاهای دیدنی شهر رزن

منطقه نمونه گردشگری بقراطی

منطقه نمونه گردشگری بقراطی در فاصله ۵۰ کیلومتری رزن در جوار روستای بابانظر واقع شده است.دارای پتانسیل و جاذبه های طبیعی،گیاهان دارویی و محل زیست جانوران وحشی و پرندگان می باشد.زیستگاه پرندگانی مانند: کبک،تیحوو باقرقره و حیواناتی مانند : قوچ و میش وحشی و پستاندارانی چون گرگ،کفتار،رودک،شغال و خرگوش در این منطقه یافت می شود.در کنار منطقه گردشگری سد خاکی وجود دارد که از آب شدن برفها و جاری شدن سیلاب از ارتفاعات تأمین می شود.دارای جاده دسترسی است و لازم به ذکر است که بلندترین قله این ارتفاعات ۲۲۸۸ متر از سطح دریاست که در تمام فصول سال در آنجا برف دیده می شود.

حمام نظام آباد

اين حمام در روستای نظام آباد در فاصله ۱۰ کيلومتری از رزن در مرکز روستا واقع شده است. دارای ۴ ستون اصلی از جنس ساروج در رختکن و طاق ضربی می باشد.مساحت بنا حدود ۵۰۰ متر مربع می باشد.مصالح به کار رفته در آن آجر،خشت،گل و سيمان می باشد.

جاهای دیدنی شهر رزن

خانه آيت ا…ملاعلی معصومی وفسی

اين خانه در روستای وفس در فاصله ۱۵ کيلومتری از رزن واقع شده است.دارای ديوارهای خشت و سقف تير پوش می باشد.دارای يک اطاق اصلی و يک گنجينه(انبار مواد غذايی)که به وسيله درب کوچکی به همديگر متصل می باشند.

مسجد شوند

اين بنا در روستای شوند در فاصله ۳۲ کيلومتری رزن واقع شده است.بنا بر روی ۱۹ ستون اصلی قرار گرفته و دارای طاق ضربی می باشد.حدود ۱۵۰ متر مربع مساحت و در قسمت تحتانی مسجد علی ابن ابيطالب(ع)روستا که در سالهای گذشته بنای جديد احداث شده و ستونهای فلزی در کف مسجد قديمی به کار گذاشته شده است.روی طاقها گچ کاری شده و نمای آجر کاری در زير آن قرار گرفته است.

جاهای دیدنی شهر رزن

روستای بابانظر

این مجموعه در فاصله ۴۰ کیلومتری از مرکز شهرستان رزن در روستای بابانظر قرار گرفته است.این محوطه تاریخی شامل عمارت اربابی،قلعه،حمام و مسجد تاریخی می باشد.در گذر زمان قلعه و عمارت اربابی تخریب شده و تنها آثاری از دیوارها و برج و باروها نمایان می باشد.مسجد تاریخی امام رضا(ع)دارای ۱۲ ستون اصلی از جنس چوب و پوشش بام هم تیر چوبی می باشد.سر ستونها گچ بری شده و نمای بیرونی کاه گل الک شده می باشد.مصالح بکار رفته در این بنا خشت و گل می باشد.دارای ۳۰۰ متر مربع مساحت و دو درب چوبی برای ورود آقایان در قسمت جلو و یک ورودی در قسمت پشت مسجد برای خانمها تعبیه شده است.در قسمت داخل مسجد دور تا دور دیوارها فضایی به ارتفاع ۵۰ سانتیمتر وعرض ۲ متر از کف مسجد برای نشستن بزرگان و ریش سفیدان ایجاد شده است.

جاهای دیدنی شهر رزن

روستای گاوسرا

آب و هوای این روستا سرد و خشك است و روستا از شرایط دشتی برخوردار است . این روستا در دهستان سردرود ، بخش رزن ، در استان همدان واقع شده است . تپه های كچل ، تپه باغ در جنوب غرب این روستا واقع شده است . مردم این روستا اغلب به كار كشاورزی ، دامداری ، باغداری ، پیشه وری ، پرورش زنبور عسل و فرشبافی مشغولند .

روستای دمق

این روستا در دهستان سردرود ، بخش رزن در استان همدان واقع شده است . رودخانه دمق از شرق روستا می گذرد . شغل مردم روستا كشاوررزی ، دامداری ، باغداری ، كارگری ، پیشه وری می باشد . محصولات كشاورزی روستا اغلب گندم ، جو ، بنشن ، یونجه و انگور می باشد .

روستای کرفس

کرفس یا “کرووس “نام روستایی است از توابع شهرستان رزن در استان همدان .از جمله محصولات مهم این روستا می توان به گندم جو وسیب زمینی اشاره کرد از جمله ویژگی های این روستا داشتن زمین های حاصلخیز فراوان (بیش از ۱۵هزار هکتار) همچنین کوه های مرتفع (رشته کوه های خرقان ) می باشد که هرساله محصولات فراوانی را تولید می کند و یکی از مهم ترین بخش های تولیدی کشاورزی می باشد .

روستای کرفس در پای تپه ای بنام کوهنه قالا (کهنه قلعه) قرار گرفته است و روستا کوهپایه ای وبه صورت مجتمع میباشد و در جبه شمال شرق وبین کهنه قلعه وروستا قبرستان عمومی ده قرار دارد . و از کنار جبه غربی تپه رودی معروف بنام اشاغی چای می گذرد و امام زاده پنج تن روی این تپه واقع شده است.

جاهای دیدنی شهر رزن

روستای خنجرآباد

این روستا در دهستان سردرود ، بخش رزن استان همدان واقع شده است . به لحاظ اقلیمی آب و هوای این روستا سرد و خشك است واین روستا از شرایط دشتی برخوردار است . مردم این روستا اغلب به كار كشاورزی ، دامداری ، باغداری ، پیشه وری ، قالیبافی مشغولند .

جاهای دیدنی شهر رزنروستای هدف گردشگری(کاج)

روستای کاج در شهر قروه درجزین و در ۱۶ کیلومتری مرکز شهرستان رزن از توابع استان همدان واقع شده است که اهالی این روستا در ساخت تابلو عکس و فرش مهارت و هنر دیرینه ای را از نیاکان خود به ارث برده اند. شغل سنتی مردم روستای کاج از زمان‌های قدیم كشاورزی بوده است و دامداری نیز پیشه دیگر این مردم سختكوش است اما این روزها به عنوان مركز ارزشمند یك هنر نه‌تنها در استان بلكه در كشور محسوب می‌شود. در روستای کاج 40 کارگاه قاب سازی با اشتغال حدود 150 نفر وجود داشته  و به توليد محصولاتی مانند قاب آينه ،قاب عکس و ميز کنسول  فعاليت دارند.

جاهای دیدنی شهر رزن

اين صنعتگران تنها توليد کنندگان قاب های چوبی در کشور می باشند.

محصولات سفر

3 دیدگاه دربارهٔ «جاهای دیدنی شهر رزن»

  1. بسم الله الرحمن الرحیم نظر بنده این است شما روستای کهن و با قدمت و تاریخی را مطرح نکرده‌اید این روستا در دل کوههای زیبا و مرتفع می باشد چشمه سار های زیبایی دارد دشت وسیع از قبله چشم انداز زیبای این روستا می باشد قلعه کهن و قدیمی قلعه در این روستا می باشد

    پاسخ
  2. منظور این جانب روستای تاریخی نینج بود با تشکر از مدیر توانگر سایت جاذبه ها

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید