بنر هدر

جاهای دیدنی رودبنه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

رودبَنه یکی از شهرهای استان گیلان در شمال ایران است.این شهر با جمعیت ۳۳۴۶ نفر (برآورد ۱۳۹۰خ) در بخش رودبنه شهرستان لاهیجان قرار دارد.پیشهٔ بیشتر ساکنان آن کشاورزی (برنجکاری، نوغان‌داری، کاشت درخت سپیدار و گاوداری) است.

از محلات پیرامونی رودبنه می‌شود به کنف‌گوراب و لاکمه‌سر بالامحله و دموچال اشاره کرد. معابر اصلی این شهر بلوار دکتر حشمت و خیابان امام خمینی نام دارند. نام دبیرستان اصلی شهر نیز دبیرستان شهید مطهری است.

جاهای دیدنی رودبنه

پیشینه

رودبنه یکی از روستاهای شهرستان لاهیجان بود که از سال ۱۳۸۱/۲۰۰۲ شهر شده‌است. نام آن به این خاطر است که در کنار این دهستان رودی بزرگ روان است که باعث تشکیل این دهستان شده‌است. دهستان رودبنه دارای سه ده اصلی به نام‌های بالامحله، میان‌محله و پایین‌محله می‌باشد. شهر رودبنه از دو محلهٔ بازار سرمحله و پایین‌محله تشکیل شده‌است.

در راستای پروژه‌ای به نام پروژه موزه میراث روستایی گیلان، در مهرماه ۲۰۰۳/۱۳۸۲ نخستین خانه اصیل روستایی در رودبنه به نام خانهٔ رفیعی (خانهٔ حاج آقا کربلایی) با ملحقاتش در رودبنه خریداری، برداشت معماری و واچینی شد و سپس در سال ۱۳۸۴ در محل موزه (۱۸ کیلومتری جادهٔ رشت-تهران، پارگ جنگلی سراوان) دوباره‌چینی شد.

جاهای دیدنی رودبنه

رودخانه حشمت رود

این رودخانه با جهت غربی- شرقی از عناصر طبیعی شهر رودبنه محسوب می‌شود. این شهر در ۳ کیلومتری شمال شهر لاهیجان و ۶ کیلومتری شرق آستانه اشرفیه واقع شده‌ است و از جمله آبادی‌های صاحب نام و قدیمی شرق استان گیلان می‌باشد.

جاهای دیدنی رودبنهبنا به اظهارات شهردار رودبنه، اجرای طرح گردشگری حاشیه رودخانه حشمت رود از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است. اجرای این طرح گردشگری در زمینی به مساحت یک هکتار انجام می‌گیرد و شامل ایجاد فضاهای سبز، خانه‌های سنتی، اماکن اقامتی، تفریحی و خدماتی می‌باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید