جاهای دیدنی سرکان| انبوه درختان میوه وچشمه‌های پر آب

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سرکان یکی از شهرهای استان همدان در ایران است. این شهر در شهرستان تویسرکان و در جنوب دامنه‌های رشته کوه الوند واقع شده‌است. سرکان دارای آب و هوای ییلاقی و بسیار مطبوعی است و وجود انبوه درختان میوه وچشمه‌های پر آب سرکان را به یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان تبدیل کرده‌است. بارزترین جاذبه‌های این شهر باغهای زیبا و کوه‌های بلند آن است.آبشار اللو در بین کوهای سیاه کمر- پارک توریستی کمربسته نیز با چنارهایی کهن در این شهر قرار داردو اصلی‌ترین جاذبه این شهر آب و هوای شهر است که آب و هوای پاکی دارد.

وجه تسمیه

سرکان از دو کلمه (سر) به معنی (راز) و (کان) به معانی (گنج،معدن،چشمه)می باشد ویابه نظر می‌رسد لفظ «سرکان» واژه‌ای کردی باشد و از دو واژهٔ «سَر» و «کان» به معنای سرِ چشمه تشکیل شده باشد اما به سبب تلفظ خاص گویش همدانی پیشوند سَر به سِر تبدیل شده‌است. یک ایران‌شناس آلمانی این واژه را «سَرخان» ضبط کرده و گفته‌اند که چون بر بالای سُرخ رود باشد پس بدان نسبت یافته‌است. همچنین «حسن ابن محمد قمی» (قرن ۴) در مورد قریه سرکان در قم می گوید: «چون اردشیر به بنای آن فرمود و آن را گفتند که در کدام موضع بنا نهیم گفت: «افراسَراکان» یعنی بر سر کوهی که از آن رودخانه می‌آید پس آن دیه را بنا کردند و سرکان نام نهادند.»

جاهای دیدنی سرکان

دیدنی های سرکان

پارک توريستی کمربسته

پارک توریستی کمربسته سرکان در 3 کیلومتری تویسرکان و جنوب غربی شهر سرکان واقع شده است. این پارک با مساحتی در حدود 15000 متر مربع در کنار دره‌ای خرم قرار دارد و طراوت و شادابی را به شهر و گردشگران هدیه می‌دهد. از میان پارک نهری در جریان است که حیات را با خود به ارمغان می‌آورد. یکی از جاذبه های پارک توریستی کمربسته سرکان 6 اصله درخت تنومند چنار است که به نحوی عجیب و خاص روییده‌اند. این درختان در قسمتی از پارک توریستی کمربسته سرکان با ارتفاع 30 متری حول دایره‌ای فرضی به قطر 3 متر سینه آسمان را شکافته و به پیش رفته‌اند. فرضیه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه این درختان از تنه‌ی قطع شده یک درخت چنار کهنسال زاده شده‌اند. در این پارک توریستی تفریحی که وسعت زیادی نیز دارد می‌توانید ساعاتی را در سایه‌سار درختان به استراحت بنشینید و از طبیعت بکر پارک نهایت لذت را ببرید.

جاهای دیدنی سرکان

دره سرکان

دره سرکان با جهت شمالی- جنوبی در دامنه جنوبی کوهستان الوند و در دامنه شیب‌های تندی که در انتها به قله یخچال (گاو بره) ختم می‌شود، قرار دارد. این دره حدود ۱۰۰۰ هکتار مساحت دارد و از خوش آب و هواترین دره‌های این کوهستان است. در طول این دره رود سرکان جاری است که سبب به وجود آمدن باغ‌ها و انواع درختان میوه همچون گردو، گیلاس، آلبالو، آلو، زردآلو، توت، بادام و سیب سرخ شده است. رود سرکان از قله شاه‌نشین بزرگ (از قله‌های کوهستان الوند) سرچشمه گرفته و پس از دریافت چشمه‌های اطراف دره، به سمت جنوب جریان می‌یابد و از داخل شهر سرکان و مجاورت منطقه پیر کمربسته عبور نموده و از طریق کرزان رود به قلقل رود متصل می‌شود.

در گستره این دره ابتدا روستای آرتیمان و سپس شهر سرکان قرار دارد.

جاهای دیدنی سرکان

آبشار اللو

این آبشار در میان دره ای سرسبز در ۲ کیلومتری شمال شرق شهرستان سرکان واقع است.

جاهای دیدنی سرکان

آبشار از ارتفاعات سیاه کمر واقع در سلسله جبال الوند سرچشمه گرفته و پس از ریزش به دره سیرکان رودخانه سرکان را تشکیل داده و مورد مصارف کشاورزی در این دره قرار می گیرد. ارتفاع آبشار در حدود ۱۰ متر است و در ارتفاع ۲۳۳۰ متری از سطح دریا واقع است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید