بنر هدر

جاهای دیدنی لشت نشا| معرفی جاذبه های زیبای لشت نشا در استان گیلان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

این شهر از توابع رشت بوده و در ۲۵ کیلومتری رشت قرار دارد یکی از شهرهای تویستی استان گیلان در شمال ایران است.شت به معنی زمین گل(خاک) حاصل خیز و نشا به معنی کشت برنج می باشد.لشت نشا در آغوش جنگل ها و دشت های سرسبز و زیبای خود و در جوار سواحل لاجوردین زیباکنار ، همچون نگینی فروزان آرامش میبخشد.مردمان لشت نشا خونگرم و مهمان نواز و مهربانترین مردمان گیلان زمین میباشند.

این شهر دارای ۵۲ روستا میباشد از روستاهای معروف میتوان به روستای زیباکنار یا همان علی آباد، روستای لیچاء،روستای دهسر، روستای فخر آباد، روستای جوریاب، روستا نوده،روستارودپشت،  روستای گفشه و روستا دواج اشاره کرد.

جاهای دیدنی و زیبای شهر لشت نشا

از جمله بناهای مهم زیباکنار در زمان گذشته می‌توان به هتل زیباکنار که در اوایل حکومت پهلوی برای سکونت و پذیرایی از خان‌های امینی و مهمانان سرشناس داخلی و خارجی ساخته شده بود و عظمتی بسیار داشت اشاره کرد .دیگر بنای معروف زیباکنار کاخ قطبی بود که با معماری مدرن و با گران قیمت‌ترین مصالح و سنگ‌های مرمر در زمان اواخر دوره پهلوی توسط شخصی بنام رضا قطبی دایی شهربانو فرح ساخته شده بود

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی زیباکنار رودخانه اوشمک می‌باشد که به طول ۸ کیلومتر از دل لشت نشا گذشته و از ساحل زیبا کنار به دریا میریزد رودخانه زیبا کنار مکانی پر از ماهی و مناسب برای ماهیگیری محسوب می‌شود . در اکثر هفته‌های مسافران و افراد زیادی از دیگر استانها از جمله زنجان و قزوین حتی شهر رشت و رودبار و شهرهای اطراف برای تفریح لذت بخش ماهیگیری به این منطقه می‌ایند.

جاهای دیدنی لشت نشا

ناحیه ساحلی زیباکنار

ناحیه ساحلی زیباکنار در استان گیلان و از توابع شهرستان رشت است .این منطقه یکی از توابع شهرتوریستی وبزرگ لشت نشا با مردمی بافرهنگ و مهمان نواز میباشد و اکثر امور اداری زیباکنار در بخشداری شهرداری لشت نشا انجام میشود .شغل اکثر مردم در زیباکنار ماهیگیری ، مشاور املاک و سوپر مارکت و کشاورزی است .

جاهای دیدنی و زیبای شهر لشت نشا

بقعه آقا سید محمد یمنی

طرح بنای بقعه چهارگوش است و کارهای چوبی پوشش سقف در نمای بیرونی از زیبائی خاصی برخوردار است. در چهار جانب بقعه ایوان قرار دارد. روی دیوارهای بقعه در داخل ایوانها صحنه‌های مختلف به شرح زیر نقاشی شده است:

صحنه جنگ کربلا، گهواره حضرت علی اصغر، سر حضرت امام حسین (ع) و اجساد شهداء، پل صراط، حضرت قاسم، حکیم بن طفیل ملعون، نامه آردن عرب و اتمام حجت به حضرت امام حسین (ع)، معراج رفتن پیامبر (ص)، حضرت ابوالفضل العباس (ع).

جاهای دیدنی و زیبای شهر لشت نشا

عمارت بلوک باشی

این بنای زیبا و تاریخی در دوران قاجار در دو طبقه از جوب و در قسمتهایی از آجرهای قاجاریه در لشت نشا ساخته شده است. معماری درونی عمارت نیمی چوبی و نیمی آجری گچ کاری ساده می باشد، این عمارت در کنار رود زیبای توشا جوب فضایی دلنشین و بسیار زیبا دارد و دارای یک تالار نسبتاً بزرگ است. این خانه تاریخی که در سادات محله کنار خانه تاریخی لشت نشایی ها قرار دارد، در دهه ۶۰ توسط خانم میربلوک بازسازی شد.  در گذشته بزرگانی در این عمارت برای مردم سخنرانی می کردند و یکی از خانه های قدیمی لشت نشاست که مورد بازدید علاقه مندان قرار می گیرد.

روستای علی بزایه

این روستا در دهستان گفشه بخش لشت نشا قرار دارد.

جاهای دیدنی و زیبای شهر لشت نشا

براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۶۵۲ نفر (۲۰۵خانوار) بوده‌ است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید