بنر هدر

جاهای دیدنی کوزران کرمانشاه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر کوزران یکی از بخش‌های تابع شهرستان کرمانشاه در استان کرمانشاه در غرب ایران است.مناطق خوش آب و هوای هفت آشیان و روستاهای محور کوه قلعه قاضی ، سراب زلال و همیشه جوشان قره دانه ، همواره با آغوشی باز پذیرای خیل دوستداران طبیعت بوده است .کوزران دارای ظرفیتهای بالقوه فراوانی در بحث توسعه پایدار است و مستعد رشد و تعالی بیشتر می‌باشد.

در حال حاضر اکثر اهالی روستاهای محور روستاهای تختگاه بخش گهواره، روستاهای محور نهرآبی شهرستان روانسر، روستاهای محور چهارزبر بخش ماهیدشت و روستاهای محور سراب نیلوفر بخش مرکزی کرمانشاه مراجعاتشان به کوزران می‌باشد تا مراکز بخش‌های محل سکونتشان که بیانگر موقعیت ویژه و مستعد توسعه بیشتر کوزران است.

منطقه کوزران، دیار مردمانی با فرهنگی اصیل و مثال زدنیست. منطقه‌ای که کمترین نزاع‌ها و اختلافات قومی و قبیله‌ای را دارد و در آن نامی از اشرار دیده نمی‌شود و افتخاری بس ارزنده برای این خطه است.

دیدنی های کوزران

تپه چغا خزان

سرزمین سنگ و آب ایران دارای تپه تاریخی و باستانی بسیاری است که یکی از صدها تپه تاریخی این دیار، تپه‌ای به نام «چغاخزان» است که در شهرستان کرمانشاه واقع شده و قدمت آن به دوران نو سنگی باز می‌گردد.

با توجه به تحقیقاتی که کارشناسان حوزه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه انجام داده‌اند مشخص شده که این تپه تاریخی مربوط به دوره نوسنگی، مس و سنگ است. همچنین باستان شناسان آثاری از دوره اشکانیان و حتی آثاری از سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام را نیز در این تپه تاریخی کشف کرده‌اند.

جاهای دیدنی کوزران

روستای دایار

دایار روستایی از توابع دهستان سنجابی , بخش کوزران , شهرستان کرمانشاه در استان کرمانشاه است. دایار روستایی زیبا و دیدنی با جاذبه های طبیعی فراوان است .وضع طبیعی روستای دایار، دشتی می باشد و راه زمینی آن جاده شوسه یا شن ریزی شده است .این روستا دارای کتابخانه و مکان ورزشی برای نوجوانان و جوانان و همچنین پارک کودک برای کودکان می باشد .فعالیتهای مردم روستا , عمدتا باغداری , کشاورزی , دامداری و زنبورداری می باشد .در این روستا اکثر خانه ها , بافت سنتی خود را حفظ کرده اند و شکل و شمایلی قدیمی دارند که همین مساله زیبایی خاصی به این روستا داده است .

جاهای دیدنی کوزران

روستای بابان سردارقاسم‌خان

بابان یاور عزیزی، روستایی از توابع بخش کوزران شهرستان کرمانشاه در استان کرمانشاه ایران است. این روستا یکی از قدیمی‌ترین آبادی‌های بخش سنجابی بوده که از اقوام کرد مخصوصاً جاف تشکیل شده. از قدیمی‌ترین خاندان‌های این روستا می‌توان به نام‌های چون رنجبر،عزیزی،قادری،شوکتی, مرادی و چراغی رسید. خاندان اصیل این روستا را گرگ کش نامیده می‌شوند.

جاهای دیدنی کوزران

روستای چقاگنوژ

چقاگنوژ، روستایی از توابع بخش کوزران شهرستان کرمانشاه در استان کرمانشاه است.این روستای یکی از دیدنی ترین روستاهای استان کرمانشاه است .زنان روستایی این روستا , زنان زحمتکش و پرتلاشی هستند که با شوق و اشتیاق فراوان در حال آماده کردن نان گرم سفره خانواده اشان هستند.پخت نان محلی و شیرینی بژی از دیگر فعالیت های زنان روستای چقاگنوژ است .یکی از فعالیت های مردم روستای چقاگنوژ فعالیت در زمینه دامداری است .

جاهای دیدنی کوزران

محصولات زمین های کشاورزی این روستا :گوجه , ذرت , نخود و … می باشد . کشاورزان روستای چقاگنوژ هم مثل همه کشاورزان استان کرمانشاه , مشغول فعالیت هستند و سعی و تلاش دارند تا به اتفاق همه اعضای خانواده از زمین بهر برده و محصولی بدست بیاورند . بارندگی های سال اخیر باعث شده تا انواع محصولات از زمین های استان بدست بیاید و کشاورزی استان رونق بگیرد و محصول بدست آمده از زمین بتواند تامین کننده اقتصاد و معاش خانواده کشاورزان باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید