بنر هدر

دیدنیهای فرسفج ـ شهر شکوفه های سیب در همدان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

فرسفج یکی از شهرهای استان همدان است که در جهت جنوب غربی شهرستان تویسرکان واقع شده است. شغل غالب مردم این ناحیه کشاورزی است و محصولات کشاورزی همچون سیب، آلو، شلیل، انگور، یونجه، گندم و جو بدست می آید.فرسفج با داشتن 43 هکتار سطح زیرکشت به شهر شکوفه‌های سیب معروف بوده و بهترین سیب در فرسفج تولید می‌شود.در این شهر باغات سیب به وفور وجود دارد به نحوی که عنوان ( شهر شکوفه های سیب) را برای فرسفج به ارمغان آورده است. وجه تسمیه فرسفج که به زبان  محلی پرسپه نیز خوانده می شود بدلیل وجود مراتع سرسبز چراگاه اسب بوده است.

دیدنی های فرسفج- شهر شکوفه های سیب

این شهر دارای شش  اثر تاریخی کاروانسرای شاه عباسی، پل شاه عباسی، حمام تاریخی، بقعه امامزاده باباعلی، برج دیدبانی و تپه تاریخی است. که مهمترین آنها کاروانسرای شاه عباسی است. امکان دسترسی به این منطقه از مرکز استان از دو محور  جاده همدان – ملایر و طی جاده جوکار به تویسرکان و دیگری جاده همدان – کرمانشاه و عبور از جاده فرعی کنگاور به تویسرکان  میسر می باشد زبان مردم فارسی و لهجه  آنها لک می باشد.

از معابر شهر فرسفج می‌توان به چهارباغ کانون، خیابان‌های خلیج فارس، ولی عصر، امام رضا، مرصاد، شهید مدنی، کوچه‌های امام محمدباقر، شهید ذبیح‌الله بیات، میلاد، میعاد و امام علی و راه پارک کوهستانی (محل بازی کودکان) اشاره کرد.

فرسفج سه محله جانبی به نامهای امیرآباد، فتح‌آباد و برگچه نیز دارد و روستاهای تابع آن شامل منجان، چاشخوره، جرا (گرا)، برفیان، گلیان، اکبرآبار، قاسم‌آباد، حاجی تو، یعقوب شاه (یعقوب آباد)، قلی لاله سفلی و قلی لاله علیا می‌باشند. مرکز بهداشتی-درمانی فرسفج، درمانگاه گلوگاه در منطقه بوده و با داشتن هفت خانه بهداشت خدمات سلامت و درمان را در سطح گسترده‌ای به جمعیتی بالغ بر ۸۰۰۰ نفر ارائه می‌کند.

جاهای دیدنی فرسفج

کاروانسرای فرسفج

یکی از کاروانسراهای استان همدان کاروانسرای شاه عباسی فرسفج در ۲۳ کیلومتری جنوب غربی تویسرکان و ۵ کیلومتری جاده تویسرکان-کنگاور قرار گرفته است.این کاروانسرا با سبک معماری عهد صفوی ساخته شده و شکل کاروانسرا مستطیل ۴ ایوانیه، ۴ برج دایر ه‌ای شکل در ۴ گوشه آن و ۳ برج نیم دایره در وسط اضلاع شرقی غربی و شمالی احداث شده است در قسمت فوقانی برج‌ها چند ردیف آجر کاری کنگره‌ای کار شده برج‌ها علاوه جنبه تزینی محل دیده‌بانی هم بوده در گاه کاروانسرا در وسط جبهه جنوبی بنا واقع شده است.این کاروانسرا با داشتن دیوارهای قطور و سقف‌های طاق ضربی آجری از استحکام فوق العاده‌ای برخوردار بوده و اتاق‌های متعدد متصل به هم با ایوان‌ها و فرش اندازهای مناسب بر استراحت مسافرین در آن ساخته شده است. در دو طرف داخلی پیش طاقه اطاقها با آجر تراش به صورت قابهای بزرگ لوزی شکل کار تزینی انجام شده. برخی اشیا کهن یافت‌شده در فرسفج امروزه در موزه همدان نگهداری می‌شوند. در میان این کاروانسرا چشمه آبی وجود داره که در تمامی فصول سال به یک میزان آبدهی داشته و آب بسیار گوارایی هم وجود دارد.

دیدنی های فرسفج- شهر شکوفه های سیب

پل تاریخی فرسفج

پل فرسفج در مجاورت شهر فرسفج و در نزدیکی کاروانسرای شاه‌عباسی و در کیلومتر ۲۰ جاده تویسرکان به کنگاور روی رودخانه قلقل‌رود بنا شده‌ است از آثار تاریخی این شهر است. این پل ۴۰۰ ساله که در زمان شاه‌عباس صفوی ساخته شده در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار تاریخی کشور قرار گرفت.

دیدنی های فرسفج- شهر شکوفه های سیب

امامزاده باباعلی فرسفج

از تویسرکان به سمت درۀ قلقل رود حرمت نموده و حدود ۲۵ کیلومتر را طی می کنیم تا به روستای فرسفج می رسیم. اکنون این روستا بسیار گسترده شده و تبدیل به شهر گردیده است. به داخل فرسفج می رویم. داخل شهر امامزاده ای است که آن را باباعلی می نامند. این امامزاده به علی شهرت دارد و یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) در فرسخ تویسرکان است. فرسفج را در جای دیگر این نوشتار معرفی کرده ایم. در این فراز صرفاً اجمالی از آن را ذکر می نماییم. فرسفج در ۲۵ کیلومتری غرب تویسرکان و در منطقه ای خرم و آباد قرار گرفته است. منطقه به لحاظ اقلیمی دارای آب و هوای سردسیری کوهستانی می باشد. رودخانه قلقل رود از آن عبور می کند. اغلب مردم این روستا (شهر) به شغل کشاورزی اشتغال دارند و شغل های دامپروری و امور خدماتی اداری نیز از دیگر شغل های منطقه است. در ۲۵ کیلومتری تویسرکان فرسفج واقع شده که معنی فارسی آن، (اسب در گودال) می باشد. معروف است که در این روستا باتلاقهای فراوان بود و بیشتر محل چراگاه اسبهای افراسیاب بوده است.

دیدنی های فرسفج- شهر شکوفه های سیب

چندین رأس اسب در میان باتلاقها مفقود شده که روی همین اصل نام آن را فرسفج نامیده اند. حدوداً تا صد سال پیش که بزرگان تعریف کرده اند، در فرسفج و اطرافش برنج کشت می شده و تمام زمین های اطراف آن پر از آب بوده است. در همین محل شاه عباس صفوی چندین بنای تاریخی دارد. ۱- کاروانسرای خیلی بزرگ با بنای محکم ۲- پلی بر روی رودخانه که دارای سه طاق بزرگ برای عبور سیلاب در نظر گرفته شده است که هنوز هم آباد و قابل استفاده می باشد. ۳- حمام خزینه ای که تقریباً تا حدود ۱۵ سال پیش قابل استفاده بوده است.

دیدنی های فرسفج- شهر شکوفه های سیب

امامزاده دارای گنبد، حرم و مرقدی زیبا می باشد. بر روی قبر امامزاده صندوقی قرار دارد و بر روی صندوق نیز ضریحی آماده کرده اند که در سال ۱۳۸۲ با نظارت اداری اوقاف و امور خیریه و با همکاری هیئت امناء و همیاری مردم خیّر این ضریح آماده و نصب شده است. اندازۀ ضریح ۳×۲ متر می باشد و ساخت ضریح سازان اصفهانی است. براساس طرح جامع این امامزاده، در سال ۱۳۸۲ اقدام به بازسازی آن شد. نمای بیرونی و کف حرم سنگ کاری است که بسیار زیبا طراحی شده دیوار داخلی تا نیمه سنگ و بقیه گچکاری است و فضای مصنوعی نیز در اطراف آن برای بهره گیری زائران و مسافران تعبیه شده است. در داخل حرم امامزاده چند قطعه فرش بزرگ و چند زیلو وجود دارد. در تمام فصول سال بویژه در ایام سوگواری ائمه هدی (ع) و شبهای جمعه اهالی این روستا و روستاهای اطراف به فرسفج می آیند تا به زیارت و برگزاری مراسم دعا اقدام نمایند. یکی از مراسم این امامزاده، مراسم ویژۀ علی است. مردم به این امامزاده اعتقاد فراوان دارند و همواره نذورات خود در مرقد امامزاده و یا صندوق نذورات اهداء می کنند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید