دیدنی های شهر سامان ـ‌ نگین گردشگری چهارمحال و بختیاری

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کهن شهر سامان با قدمت یک هزار ساله در حاشیهٔ رود زاینده رود و در دامنه سلسله جبال زاگرس آرمیده است. این شهر نگین چهارمحال بختیاری است. شهری کوهستانی با مناظر و چشم اندازهای زیبا که سرزمین سبز ایران نام گرفته است. سامان در کنار سراشیب‌ها و دره‌های عمیق قرار دارد و به شهرهای لنجان وشهرکرد محدود شده است. این شهر دارای آب و هوای معتدل کوهستانی با زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی ملایم است. باغ‌ها، تاکستان‌ها و دیگر چشم اندازهای کم نظیر طبیعی توأم با آثار تاریخی چون پل زمان خان ، سامان را از جمله شهرهای گردشگری کشور ساخته است. از دیگر جاذبه‌های گردشگری این سرزمین می‌توان مقبره دهقان سامانی، امامزاده بابا سید، آسیاب‌های آبی، حمام‌های ملارحیم، بالا ده و روستای یاسه چاه را نام برد. قالی بافی مهم‌ترین صنایع دستی سامان است که بعد از کشاورزی و باغداری پیشهٔ اصلی ساکنان آن می‌باشد. ساکنان این سرزمین به زبان فارسی و ترکی سخن می‌گویند.

دیدنی های شهر سامان- نگین گردشگری چهارمحال و بختیاری

سامان به دلیل قرار گرفتن در حاشیهٔ زاینده رود از زمینه مناسبی برای کشاورزی، باغداری و جذب گردشگر برخوردار است. محصولات کشاورزی شهر سامان شهرت بسیاری دارند و این شهر به علت وضعیت خاص جغرافیایی برای تولید محصول‌های همچون بادام و گردو بسیار مناسب و از قطب‌های مهم تولید این محصولات است.

مکان های دیدنی شهر سامان

پل زمانخان

پل تاریخی زمانخان در مجاورت شهر سامان در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است .این پل يکی از بناهای با ارزش و قديمی ،استان چهار محال و بختیاری است که دارای دو دهانه و ۳۰متر طول است و بر روی سه پایه سنگی طبیعی بنا شده و در ۲۹ کيلومتری شمال شهر کرد قرار دارد.در ادوار گذشته ايلات و عشاير بختياری از روي پل ، آمد و شد می کردند. این پل به دست يکی از روسای عشاير به نام زمان خان احداث شده است . این منطقه دارای آب و هوای معتدل و بسیار لطیف و پاکیزه است و در روزهای تعطیل پذیرای سیل گردشگران می باشد.

دیدنی های شهر سامان- نگین گردشگری چهارمحال و بختیاری

در زمان های دور ایلات برای عبور و مرور از روی این پل می گذشتند و گذر آن ها از روی رودخانه خروشان زاینده رود بدون این پل ممکن نبود. قدمت پل زمانخان به زمان صفویه برمی گردد و یکی از معماری های شاهکار زمان خود به شمار می رود. پل دارای ۳۰ متر طول،  ۱۳ متر ارتفاع و دو دهانه نامساوی به طول های ۵ و ۵٫۶ متر است و ستون وسط آن به یک تکه سنگ بریده تکیه داده است. مصالح به کار رفته در ساخت پل ملاط گچ، سنگ آجر و ساروج است و برای ساخت طاق آن هم از ساروج استفاده شده.

در زمان های دور و از زمان ساسانیان برای عبور از رودخانه زاینده رود پل های زیادی بنا شده که به دلیل طغیان آب رودخانه از بین رفته اند. اما دلیل پابرجا ماندن این پل پایه های سنگی بسیار مقاومی است که برای ساخت آن به کار رفته است.

دیدنی های شهر سامان- نگین گردشگری چهارمحال و بختیاریاین منطقه هر آنچه از طبیعت رویایی غرب ایران انتظار دارید را به شا می بخشد، می توانید به سراغ استراحتگاه های کنار رودخانه بروید و در زیر سایه سار درختان چشم اندازهای رویایی از رودخانه را تماشا کنید. یکی از مهیج ترین تفریحات این منطقه که اینجا را به مقصدی مناسب برای ماجراجویی تبدیل کرده، رفتینگ است، رفتینگ در میان آب های خروشان زاینده رود. طول مسیر رفتینگ ۱۷ کیلومتر است و شما را سرشار از هیجان و ماجراجویی می کند. می توانید سوار بر قایق مسیر بین سوادجان تا پل زمانخان را در عرض ۴ ساعت طی کنید و خاطرات سفر به شهرستان سامان به خاطره ای فراموش نشدنی تبدیل کنید. یکی دیگر از تفریحات مهیج این رودخانه عبور از پلی معلق است که بر روی رودخانه کشیده شده و گذر از روی آن هم شما را با روی دیگر از هیجان روبرو می کند. این پل در لیست آثار ملی ایران قرار دارد و گردشگران زیادی به خصوص در تعطیلات عید نوروز از آن دیدن می کنند. در فصول پرباران که جریان آب رودخانه تند است از شنا در رودخانه پرهیز کنید، هر چند که در سال های اخیر به دلیل کمبود بارنگی آب رودخانه با کاهش قابل توجهی روبرو شده است. در آب رودخانه ماهی های زیادی هستند که از متداول ترین آن ها ماهی قزل آلای وحشی است.

دیدنی های شهر سامان- نگین گردشگری چهارمحال و بختیاری

آرامگاه دهقان سامان

آرامگاه دهقان سامان در حدود ۲۸ کیلومتری شمال شهرکرد و در نزدیکی پل زمانخان که بر روی رودخانه سامان ایجاد شده قرار دارد.

دیدنی های شهر سامان- نگین گردشگری چهارمحال و بختیاری

مسجد جامع سامان

مسجد سامان در محله مسجد جامع یا میانه شهر سامان قرار دارد. این مسجد دارای یک شبستان و دو ورودی در شمال خاوری و جنوب باختری می باشد که ورودی شمال خاوری به شکل هشتی و با گنبدی عرقچین ساخته شده است. شبستان مسجد پلانی مستطیل شکل دارد و به شیوه طاق و چشمه بر روی هشت ستون سنگی مشعلی شکل استوار شده است. مسجد سامان فاقد تزیینات خاص است و رسم بندی هایی که از آجر و در نمای ورودی شمال مسجد به کار رفته تنها تزیینات آن است. مصالح مورد استفاده در این مسجد که قدمت آن به دوره قاجاریه می رسد، عبارتند از: آجر، گچ و ساروج

روستای یاسه چای

روستای كوهستانی یاسه چای از توابع بخش سامان، شهرستان شهركرد، استان چهارمحال و بختیاری است .یاسه چای از طریق جاده های آسفالت سامان، پل زمانخان، تیران، شهركرد، چادگان، بن و سد زاینده رود قابل دسترسی است كه به دلیل برخورداری از توان و جاذبه های بسیار در سیمای طبیعی و معماری به عنوان نقاط هدف گردشگری شناسایی شده و هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری است وجه تسمیه نام روستا : یاسه چای از دو كلمه ی یاسه چای تشكیل شده است . در زبان محلی كه همان زبان تركی قشقایی است ، یاسه به معنی «پهن» و چای به معنی «رودخانه» است . پس یاسه چای به معنی «رودخانه ی پهن» است . که به مرور زمان به یاسه چاه تبدیل شده است جاذبه های گردشگری : ۱- ۱-بافت تاریخی روستا ۲- حاشیه ی سرسبز روستا ۳- آبشار دربند ۴- صنایع دستی و سوغات محلی

دیدنی های شهر سامان- نگین گردشگری چهارمحال و بختیاری

هتل وکافی شاپ تلفنخانه سامان

هتل تلفنخانه در شهر ییلاقی و سرسبز سامان واقع می باشد که به دلیل قرار گرفتن در حاشیهٔ زاینده رود از زمینه مناسبی برای کشاورزی، باغداری و جذب گردشگر برخوردار است. محصولات کشاورزی شهر سامان شهرت بسیاری دارند و برای تولید محصول‌هایی همچون بادام و گردو بسیار مناسب و از قطب‌های مهم تولید این محصولات است. سامان در فاصله ۲۲ کیلومتری شهرکرد و 85 کیلومتری اصفهان و متصل به راه غربی شهرکرد به اصفهان قرار گرفته‌است. وضعیت طبیعی آن تقریباً کوهستانی و دارای تپه و ماهورهای متعدد و سرسبز است که لنز دوربین هر عکاسی را برای ثبت طبیعتش به سمت خود می کشاند. در طرح جامع استان چهارمحال و بختیاری ۶ مسیر پیشنهادی گردشگری تعریف شده‌است که مسیر شماره ۲ آن از سامان می‌گذرد.
هتل تلفنخانه سامان با طراحی داخلی بی نظیر ک تلفیقی از سنت و مدرنیته است و امکاناتی در حد استاندارد هتل های سه ستاره تاپ از قبیل اینترنت رایگان، صبحانه بوفه رایگان، LCD، سرویس بهداشتی ایرانی، فرنگی، کافی شاپ و رستورانی بسیار زیبا و با کیفیت آماده ی میزبانی از میهمانان شهر زیبای سامان می باشد.

دیدنی های شهر سامان- نگین گردشگری چهارمحال و بختیاری

کوه شیراز سامان

کوه شیراز یکی از کوه‌های سامان با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر است و شهر سامان در دامنه این کوه واقع شده است. برخی از تاریخ نگاران بر این باورند که محل اولیه شهر سامان در فاصله ۳ کیلومتری این کوه ایجاد شده است .

دیدنی های شهر سامان- نگین گردشگری چهارمحال و بختیاریچندین بار گروه‌های کوهنوردی به این کوه صعود کرده‌اند. امروزه در اطراف این کوه طرح کشاورزی عمان قرار دارد. علاوه بر این کوه، در سامان کوه دیگری نیز وجود دارد که کوه برمه نامیده می‌شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید