بنر هدر

جاهای دیدنی سنقر در کرمانشاه| سنقر جلگه ای، تاریخی و طبیعی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهرستان سنقر یکی از شهرستان‌هایی است که بخش مهمی از جاهای دیدنی استان کرمانشاه را تشکیل میدهد که در غرب ایران است.شهرستان سنقر با دارا بودن آب و هوایی سردسیری و ییلاقی همواره مورد توجه گردشگران بسیاری است.این شهر در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه و در طول جغرافیایی ۴۷ درجه و ۳۶ دقیقه شرقی و عرض ۳۴ درجه و ۴۷ دقیقه شمالی واقع شده‌است که ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷۰۰ متر است.شهرستان سنقر در جلگه همواری واقع شده و اطراف آن را رودخانه، سبزه زار، باغات و بیشه‌زار و کوه‌های دالاخانی (به معنی آشیانه عقاب‌ها) مادیان کوه؛، کمر زرد، بوسوار، زن مرد و…. فراگرفته‌است که تا اواخر تابستان از برف زمستانی پوشیده‌است.

گندم فراوانترین محصول کشاورزی این شهرستان می‌باشد که از گندمزارهای بسیار وسیع و زیبای گرداگرد مادیان کوه بدست می‌آید. اما مشهورترین محصول کشاورزی این شهرستان تخمهٔ آفتابگردان است که دارای عطر و طعم بسیار خوب و منحصربه‌فردی است.

جاذبه های گردشگری سنقر

بقعه تاریخی مالک، و امامزاده احمد و همچنین قسمتی به نام سراب در سنقر واقع شده‌اند. در اطراف سنقر چشمه‌های آب سرد فروانی وجود دارد. چشمیه شامکه (کینی شامکه) که در حوالی دهستان زیوه قرار دارد.

بقعه تاریخی مالک

بقعه تاریخی مالک بر روی تپه ای در مرکز شهر سنقر قرار گرفته و از آثار ارزشمند این شهر و استان کرمانشاه است. بقعه مالک بنایی برجی شکل با پلان هشت ضلعی است. طول اضلاع آن به ۵/۳ متر می رسد. در هر یک از اضلاع این آرامگاه، طاق نماها و قوس هایی جناغی‌شکل قرار گرفته که داخل آن ها به کمک طرح ها و نقوش هندسی آجرکاری شده است. بر روی لچکی قوس ها با کاشی فیروزه‌رنگ تزئیناتی دیده می شود. در طبقه پایینی بقعه مالک، سردابه ای با پوشش گنبدی قرار گرفته است. در این بخش از سنگ هایی تراش خورده استفاده شده، ولی قسمت بالایی آن با آجر بالا آمده است.

امامزاده احمد

امام زاده احمد زیارتگاهی است که در کالبد شهری شهرستان سنقر کلیایی، هم پای آن قدمتی کهن دارد و توجه و دقت در باب آن نمی تواند تنها موید حضور شواهد آشکاری باشد که در این بارگاه به چشم می خورد.این بنا دارای دو ورودی است که یکی در سمت شرقی قرار دارد و به کوچه ای که به خیابان آیت ا… خامنه ای وارد می شود، منتهی می گردد و ورودی دوم در سمت جنوب به خیابان فرمانداری باز می شود. پلان اصلی بنا صورت مستطیلی و با جهت شمالی – جنوبی است و از دو بخش اصلی به نام صحن حرم و صحن جنوبی یا حیاط جنوبی تشکیل شده است صحن حرم که اصلی ترین قسمت بنا را تشکیل می دهد، در شمال بنا قرار گرفته و پوشش آن را گنبدی آجری تشکیل می دهد. صحن حرم را رواقهایی به ابعاد 4× 18 متر فرا گرفته است و در مرکز رواق ضلع جنوبی ایوانی قرار دارد که در ورودی به حرم را در خود جای داده است. بعد از این صحن به صحن جنوبی یا حیاط وارد می شویم که دارای 50/22 سانتی مترطول و 5/17 سانتی متر عرض است. در ضلع جنوبی این حیاط بنای تازه ای در دو طبقه در حال ساخت است. بنای اصلی این آرامگاه را به دورة صفوی نسبت می دهند اما اخیراً توسط میراث فرهنگی و گردشگری استان و اداره اوقاف شهرستان سنقر تغییرات مرمتی زیادی در فرم بنا انجام گرفته است و آن را از نقشه اولیه دور کرده است.

سراب سنقر

سراب سنقر در ۵ كيلومتری جاده سنقر به كرمانشاه درکنار روستای تازه‌آباد واقع میباشد. آب آن از زير كوه سراب به سرعت و با فشار به صورت فواره بيرون می‌ريزد. آب اين سراب در تابستان‌ها سرد و در زمستان‌ها گرم است. این سراب دارای آبی فراوان وباغستانهایی که اطراف آن را احاطه کرده مکانی دیدنی برای گردشگران که پارکی درون محوطه آن نیز احداث شده‌است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید