بنر هدر

بهترین جاذبه ها و دیدنی های شهر هشت بندی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

هَشت‌بَندی از شهرهای استان هرمزگان ایران است و در بخش توکهور شهرستان میناب قرار دارد. بیشتر مردمان آن مهاجران از روستاها و کوهپایه‌های اطراف می‌باشند که در این سرزمین به‌کار کشاورزی مشغول هستند. این شهر در ۶۵ کیلومتری میناب واقع گردیده‌است و با استان کرمان هم‌مرز می‌باشد. این منطقه دشتی بسیار وسیع است که در حد فاصل شهرستان میناب و رودان واقع شده‌است . آب هوای هشت بندی به دلیل تحت تأثیر بودن آب هوای بیابا نی و نیمه بیابانی گرم و خشک است هشت بندی دارای تابستان طولانی و گرم و زمستان‌های معتدل کوتاه و ملایم است بارندگی آن عمدتاً در فصل زمستان بوده و میزان آن در هر سال متفاوت است.

مهمترین محصولاتی کشاورزی که در هشت بندی کشت می‌شود محصولاتی نظیر خیار سبز، گوجه فرنگی، هندوانه، پیاز، لوبیا، فلفل و کدو می‌باشد. محصولات باغی هشت بندی محصولاتی شامل پرتقال، لیموترش، نارنگی، نارنج و زیتون می‌باشد. هشت بندی قطب کشاورزی استان هرمزگان و کشور با بیش از ۲۰ هزار هکتار سطح کشت انواع محصولات کشاورزی می‌باشد.

هشت بندیروستای راشک

روستای راشک از توابع بخش سرنی توکهور- هشتبندی شهرستان میناب از جمله آبادی های بنام استان در طول ادوار گذشته بوده که به جنگل ها و مراتع سرسبز، رودخانه، درختان سربه فلک کشیده گز، کرت، کهور، کنار، باغ های انبوهش شهرت دارد چه بسا در گذشته این روستا خود مرکز بخش سرنی به شمار می رفته است.

دام پروری و کشاورزی و تولید محصولات خارج از فصلی از قبیل گوجه، خیارسبز، لوبیا سبز، فلفل و… از مهم ترین زمینه کشاورزی ساکنان روستای راشک به شمار می رود که خشکسالی های چند دهه اخیر موجب مهاجرت آحاد مردم منطقه به روستای چاه غربال، هشتبندی و جزیره کیش شده و هم اکنون حدود 50خانوار در روستا سکونت دارند.

هشت بندی

این نقطه از شرق هرمزگان به واسطه برخورداری از رودخانه های پرآب و و چشمه های جوشان از جمله نقاط پرتردد و گردشگر پذیر بوده که در به واسطه خشکسالی های پیاپی این ظرفیت از بین رفته و هم اکنون کمبود آب یکی از مشکلات اصلی ساکنانش می باشد.

ضعف زیرساخت های عمرانی مشکل قریب به اتفاق روستاهای هرمزگان به شمار می رود که راشک نیز با مشکل آب رسانی روبروست چنانچه اگر یکی از اهالی روستا نیاز به آب داشته باشد مابقی ساکنان باید کار خود را تعطیل کنند تا آبرسانی به فرد مورد نظر صورت گیرد.

راشک با جمعیت ۱۵۰ نفری در ۵۵ کیلومتری شهرستان میناب قرار دارد که از طرح هادی روستایی بی بهره است و به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی برای رسیدن به روستا باید از گردنه های پرپیچ و خم و جاده خاکی عبور کرد.

روستای سرنی

روستای سرنی یکی از روستاهای خوش اب و هوا در منطقه هشت بندی درارای آثار تاریخی فراوانی مانند قلعه سرنی ، رشته قناتهای قدیمی ، قلعه کافران ، زیارت شه کاووس ، پشته بصره ، قلعه رستم، قلعه دختران می باشد که این آثار به علت نبود نمایندگی اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در حال تخریب یا از بین رفتن است.

روستایی که طی سال های گذشته براثر تسطیح کردن زمین مشرف به یکی از قبرستان های قدیمی تعداد ۳ شی تاریخی از محوطه قبرستان این روستا بیرون آورده شد، آثاری با قدمت زیاد که این روستا را به دوران ساسانیان و اشکانیان نسبت می دهد.

روستای سرنی دارای یک رودخانه بزرگ بوده و در استان هرمزگان و در حوضه اصلی خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد. رودخانه سرنی از دامنه‌های جنوبی کوه مغ شکالدین (از قلل رشته‌ کوه‌های بشاگرد) واقع در منطقه محروم  بشاگرد غربی در ۷۵ کیلومتری جنوب‌شرقی میناب سرچشمه می‌گیرد. در جهت غرب و از میان تپه‌های کم ارتفاع جریان می‌یابد. روستاهای نظیر امام آباد، جاشو، درک بالا و درک پایین را مشروب نموده و وارد دشتهایی نسبتاً مسطح می‌شود.

هشت بندی

این رودخانه از روستاهای سیمیلی، بن در و قلمان عبداله گذشته و شاخه‌های کوچکی را دریافت می‌نماید سپس این رودخانه در جهت شمال شرقی به شمال غربی تغییر مسیر داده و پس از عبور از روستاهای قلات رستم و باغک رودخانه سرنی را تشکیل می‌دهد. در ادامه پس از عبور از مجاورت روستای کریان به شاخه زرانی ملحق می‌گردد.

روستای سرنی در ۱۵ کلیومتری شهر هشت بندی  شهرستان میناب و در ۴۰ کیلومتری مرکز شهرستان واقع است.

هشت بندی

سد آبخیزداری و طبیعت مرز

سد و طبیعت زیبای اطراف کوه مرز که دپوشیده از درختان کنار است نزدیک ترین فاصله را تا مرکز شهر هشت بندی نسبت به دیگر مکان ها دارد.

بارش های بی سابقه چند هفته اخیر در هشت بندی علاوه بر آبگیری کامل سد آبخیزداری، باعث دگرگونی طبیعت دامنه های کوه مرز، مشکاالدین، چاه انبه، درگز و سایر مناطق کوهستانی بالا دست هشت بندی شده و این مناطق هر روزه به ویژه روز های پایان هفته پذیرای خیل زیادی از مردم برای گذراندن اوقات فراغت می باشند.

هشت بندی

رودخانه دهندر

این رودخانه با آب سرشار و سدی که بر روی این رودخانه ساخته شده از چشم انداز طبیعی زیبای برخوردار است. زمین های سرسبز کشاورزی در بین راه و وجود درختان گز در پشت سد همچون جنگل های حراء و سایه های درختان کنار و گز می تواند روز خوبی برای خانواده ها در کنار هم رقم بزند.

هشت بندی

رودخانه مشکالدین

برای رسیدن به این رودخانه باید مسیر خاکی بیشتری طی کنید اما طبیعت زیبای آن و درختان گز و سایه های نخل و مردمان مهمان نوازی که در بین راه و در روستا مشکالدین زندگی می کنند می توانند میزبان خوبی برای میهمانان نوروزی باشند.

هشت بندی

مزارع باغی و کشاورزی هشت بندی

هشت بندی

وجود هزاران  هکتار اراضی باغی و کشاورزی در هشت بندی از دیگر جاذبه تفریحی منطقه می باشد که محلی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت خانواده ها می باشد.

محصولات سفر

2 دیدگاه دربارهٔ «بهترین جاذبه ها و دیدنی های شهر هشت بندی»

دیدگاه خود را بنویسید