زیبایی ها و دیدنی های شهر کومله

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کومله يکی از شهرهای استان گيلان در شمال ايران است.این شهر زیبا در ۶ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان لنگرود است که به وفور می‌توان زمینهای کشت برنج و چای را در اطراف آن مشاهده کرد و از مراکز مهم تهیه چای در ایران است.

در کومله فقط یک رودخانه جریان دارد به نام خرشتم لات که ادامه آن همان شلمان رود است و سرچشمه آن از سلسله جبال البرز می باشد . این رود پس از مشرب ساختن زمین های اطراف در چمخاله به پای خزر می ریزد همچنین در این شهر دو استخر بزرگ وجود دارد که با آب باران های فصلی پر می شود و از آنها برای آبیاری مزارع برنج استفاده می کنند . آب و هوای این شهر مانند سایر نقاط شمالی ایران معتدل و مرطوب است و نسبت به شهرستان های دامنه جنوبی البرز دارای آب و هوای بهتری است و تقریباً محیطی ییلاقی است .

شهر کومله به علت مشرف بودن به دریا دارای جریان بادهای ساحلی است که جهت آن روزها از ساحل به دریا و شب ها از دریا به ساحل می باشد و چون مانعی در سر راه این بادها وجود ندارد شهر کومله را به نسبت سایر شهرهای ساحلی خنک تر می سازد .کومله از نقاط پر باران ایران است به همین جهت مرتع و کشتزار همه جا را پوشانده است و زمین های خشک و آری از درخت در آن دیده نمی شود.

زیبایی ها و دیدنی های شهر کومله

شهر کومله در دامنه شمالی سلسله جبال البرز در دامنه کوه کم ارتفاعی به نام زرد گیلی و کند زر واقع شده است چون شهر کومله جدیدالتوسعه می باشد و در پیرامون ده سابق به نام کومله ( کومله پائین ) در حال توسعه سریع می باشد در حال حاضر شهر از دو جهت به سرعت در حال توسعه می باشد سمت جنوبی و غربی شهر در حالیکه از شمال و شرق چنین توسعه ای به چشم نمی خورد به علت وجود مزارع برنج و استخرها از این رو شهر دارای نقشه منظمی نمی باشد و توسعه شهر تنها با امکانات طبیعی و احتیاجات پیش می رود از لحاظ شکل ظاهری میتوان گفت که یک شهر فلاحتی است و منازل در میان باغات و زمینهای مزروعی و بدون حصار به طور پراکنده قرار گرفته است.

سوابق تاریخی

الف –وجه تسمیه و چگونگی پیدایش شهر کومله
1- کومله یعنی انبار غله  و این یک واژه کردی است.
2- ملاحان و کشتی بانان یونانی و ایتالیایی که در دریای خزر برای داد و ستد و مبادلات جنسی و بازرگانی در لنگر گاه ( لنگرود ) تردد می کردند ، وقتی که دریا طوفانی بود و با خطر مواجه می شدند در کومله که دامنه کوه بود و جای امنی برای آنها بود  کوملا ( اسکان ) می زدند . ماندن در پناه امن و آرام گرفتن را در اصطلاح خود ( کوملا ) می گفتند و بعدها با گذشت زمان کوملا به کومله تغییر نام یافت .
ب- این شهر توسط چه کسانی آباد شد؟
معمرین معتقدند که کومله در زمان سادات ” آل کیا ” آباد گردیده است . قراین و شواهد نیز بر این ادعا قوت و اعتبار می بخشد . وجود مناطقی منتسب به فرزندان سید کیا مثل : علی کیا بیجار ، علی کیا سل ، مهدی کیاسل و روستای کیاگهان که بر پذیرش چنین نظریه ای دلالت داشته و موجب رفع ظن و گمان می گردد ، لازم به ذکر است که این خاندان به دست تیمور لنگ مغلوب کشته و ازبین رفتند . نتیجه اینکه قدمت این شهر از لحاظ تاریخی به دوره حکومت تیموریان می رسد .
ج- آبادی که از بین رفت:
تاریخ کومله قدمتی بسیار کهن دارد بطوریکه معمرین می گویند در سالهای دور در جنوب غربی این شهر آبادی بود که به ان میخ چگر محله می گفتند و مردمان آن سامان به آهنگری و ساخت شمشیر ، سوزن و کوزه مشغول بودند اما به مرور زمان مردم این محله را به باغات چای تبدیل نمودند. و در حال حاضر از ان محله جز باغ چای چیزی یادگار نمانده است .

نگین سبز کومله

نگین سبز در یکی از تپه های مشرف به شهر کومله از توابع شهرستان لنگرود در استان گیلان واقع شده است. این تپه دید بسیار خوبی نسبت به بخش کومله و روستاهای اطراف و باغات چای منطقه و حتی شهرستان لنگرود ، شهر شلمان و چمخاله دارد. اما گذشته از دید بسیار خوب آن، آب و هوا و سر سبزی این منطقه هم قابل توجه است.

زیبایی ها و دیدنی های شهر کومله

پارک کومله

شهر کومله دارای پارک تفریحی کودک می باشد که در جنب استخر کومله قرار داشته و توسط شهرداری احداث و تجهیز گشته است .

زیبایی ها و دیدنی های شهر کومله

دریاچه کومله

این دریاچه در جنوب روستای کومله واقع در ۴ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان لنگرود قرار دارد. در اطراف دریاچه کومله شالیزارهای کاشت برنج و مزارع چای بوفور به چشم میخورد. فاصله کم این استخر تا کوه ها نمایی بسیار زیبا به این منطقه داده است.

این دریاچه میزبان شماری از پرندگان کنار آبزی استان گیلان است که عموما برای زمستان گذرانی به این منطقه مهاجرت میکنند. از امکانات تفریحی این استخر میتوان به امکان قایق سواری در آن و انواع رستوران ها اشاره کرد.

زیبایی ها و دیدنی های شهر کومله

منطقه دیدنی و توریستی پرشکوه

قطب گردشگری و توریست شهر و حتی استان که در جمعه‌ها بازار فروش مرکبات، چای، عسل، نان محلی و … برقرار می‌باشد که دارای خیل مسافران، گردشگران و سایر بازدیدکنندگان است.

زیبایی ها و دیدنی های شهر کومله

باغ پرندگان کومله

این محوطهٔ نسبتاً کوچک در داخل جزیره استخر کومله قرار دارد و میزبان چند گونه از پرندگان زیبا است البته باغ پرندگان در حال حاضر نابود شده است و جای خود را به قلیان سرای داده است.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «زیبایی ها و دیدنی های شهر کومله»

  1. کومله واقعا یکی از دیدنی ترین شهرهای استان گیلان می باشد زیبایی خاصی را در کومله میبینید

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید