جاهای دیدنی زنگنه ، شهر شکوفه های گیلاس

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

زَنگِنه شهر کوچکی است در استان همدان و شهرستان ملایر ایران. این شهر در جنوب شرقی استان همدان و شمال شرقی شهرستان ملایر در محور اصلی جاده اراک- ملایر واقع شده و نخستین شهر ورودی به استان تاریخ و تمدن کشور محسوب می‌شود و مرکز را به غرب متصل می‌کند.درختان بی‌شمار گیلاس با شکوفه‌های بهاری‌اش این شهر را به “شهر شکوفه‌های گیلاس” مبدل کرده و مناظر بکر طبیعی و باغ‌های گیلاسش یکی از جاذبه‌های گردشگری کم‌نظیر شهر زنگنه به شمار می‌رود.

گیلاس از جمله مهم‌ترین فراورده این شهر به حساب می‌آیدو زادگاه کریم خان زند محسوب می شود.

زنگنه ؛ شهر شکوفته های گیلاس و باغات

مردم شهر زنگنه به لحاظ اقتصادی و منابع درآمدی به 3 دسته تقسیم می شوند، یک دسته کاسبان و افرادی با شغل آزاد هستند که با ساخت مغازه‌هایی مجلل در دو طرف بلوار امام خمینی(واقع در مسیر جاده اصلی اراک- ملایر) سوغات ملایر را شامل گردو، عسل، باسلق، شیره انگور، کشمش، سایه خشک، بادام و… را به مسافران و گردشگران عرضه می‌دارند.

دوم، بخشی از مردم زنگنه به کشاورزی و دامپروری مشغولند.درآمد این افراد از طریق فروش محصولات کشاورزی چون گیلاس، آلبالو، گردو و انگور تأمین می‌شود و با پرورش دام و زنبور عسل، امرار معاش می‌کنند.

دسته سوم نیز کارمندان ادارات و یا کارگران معدن آهنگران و شرکت کیان کرد هستند که تعدادی همچنان مشغول فعالیت بوده و تعدادی بازنشسته شده‌اند.

زنگنه دارای ۷۰ سوغات  سرا می باشد که این امر باعث رونق اقتصادی، اشتغال  و جذب مسافر به این منطقه شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید