بنر هدر

جاهای دیدنی سامن ـ‌ شهر پنهان شده زیرزمینی در استان همدان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر سامن در حدود ۱۵ کيلومترd جنوب غربd ملاير و در راه ملاير-بروجرد قرار دارد. فاصله شهر سامن با شهرستان ملایر حدوداْ ۱۵ کیلومتر است و نزدیک‌ترین روستاهای تابعه شهر سامن روستاهای نازول، نمازگاه، طجر، کهکدان و… هستند. سامن از نظر جغرافیای دارای جاذبه‌هایی از جمله کوه‌ها و تپه‌های مشرف به باغات و مزارع و قنواتی از جمله قنات دلزه، قنات میوا، قنات اسیلیه و همچنین باغات سرسبز میوه‌هایی از جمله گردو، انگور، آلبالو، گیلاس، زرد آلو، بادام است که در فصل بهار و تابستان این شهر را تبدیل به مقصد مسافران زیادی نموده‌است.

شهر زیر زمینی سامن

شهر زیر زمینی سامن در استان همدان جنوب غربی شهرستان ملایر واقع شده‌ است. این شهر در سال ۱۳۸۴ به‌ طور اتفاقی کشف شد. باستان‌شناسان هسته اولیه شهر را متعلق به قبل از دوره اشکانیان می‌دانند که در طول تاریخ به وسعت آن افزوده شده‌ است. امکان بازید از این مکان در حال حاضر میسر نیست و علت آن عوامل باستان‌شناسی و عمرانی است. این مجموعه تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

سامن- شهر پنهان شده زیرزمینی در استان همدان

امام زاده ابراهیم واقع در روستای طجر

آستان باشکوه امامزاده ابراهیم (علیه السلام) در 4 کیلومتری شهر سامن از توابع شهرستان ملایر، در وسط گورستان عمومی روستای طجر واقع شده است. مساحت امامزاده در حدود 28×30 متر است و گنبد آن دارای تیر چوبی است. صندوق امامزاده نیز از جنس چوب می باشد؛ طاق امامزاده خشتی گلی است. اصل بنای ساختمان بقعه مربوط به دوران قاجاریه بود. ابتدا به صورت مکانی کوچک بوده که خانواده ای فقیری در آنجا زندگی می کرده و از کمک های مردمی روزگار را می گذرانده اند. پس از وی سیدی آنجا را نگهداری می کرد. در سال 1348 توسط اهالی بازسازی شده و در حدود 35 سال قبل ضریح بسیارعالی بر روی مرقد امامزاده نصب شده است. ضریح امامزاده در حدود 3 × 2 متراست و ساخت آن در اصفهان میدان نقش جهان انجام شده است. این بقعه دارای گنبدی گرد است. مساحت تقریبی بنا 200 متراست که در جانب آن مسجد واقع شده و توسط هفت پلکان به صحن یا ایوان کوچک بقعه و پس از عبور از ایوان بقعه داخل حرم می شود. فضای اطراف حرم حدوداً 2000 متر مربع است که بوسیلۀ دیوار دور تا دور آن محصور گردیده است. ورودی و خروجی فضای اطراف حرم دارای درب مشخصی نیست. داخل محوطه و سمت راست حرم مسجدی چسبیده به بقعه امامزاده وجود دارد که مسجدی بزرگ و زیباست. در کنارمسجد مقبرۀ بسیار زیبایی برای شهدا ساخته شده است. اولین شهید روستا در جنگ تحمیلی شهید علی مطلبی است. روستا کلاً دارای 14 شهید است.

آدرس: استان همدان ـ شهرستان ملایر ـ بخش سامن ـ 15 کیلومتری شهر ملایر ـ روستای طجر

سامن- شهر پنهان شده زیرزمینی در استان همدان

برج خانقلی

برج خانقلی مربوط به دوره ایلخانی است و در شهرستان ملایر، بخش سامن، شهر سامن، خیابان امام، خیابان فارابی، محله چاله خانقلی، برج خانقلی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند  ۱۳۸۷به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این برج خشتی وگلی، در محله چال خانقلی شهر سامن واقع شده و قدمت آن به حدود ۷۰۰سال قبل می‌رسد وقطر پایه‌های آن در حدود ۱۵ متر است. ارتفاع این برج در ابتدا در ۴ طبقه بوده است که در زمان جنگ جهانی اول در حمله روس‌ها، طبقه بالایی آن با توپ تخریب شده است. طبقه اول و دوم برج از چینه ساخته شده و دارای سقف طاقی شکل است. طبقه سوم و چهارم از خشت خام و گل است و پوشش مسطح تیر چوبی دارند. بدنه این طبقات دارای سوراخ‌های مشبک است که علاوه بر جنبه زینتی، جهت تیراندازی به سوی دشمنان در نظر گرفته شده‌اند. این بنا یکی از چهار برج دیده‌بانی و دفاعی شهر سامن بوده است که در فواصل مختلف در اطراف شهر ساخته شده است.

سامن- شهر پنهان شده زیرزمینی در استان همدان

 مجموعه توریستی مصلی سامن (بام سامن)

با توجه به اینکه شهر سامن از نظر جغرافیایی محل اتصال ملایر به جنوب و غرب کشور است، پارک مصلی این شهر دارای یک موقعیت منحصر به فردی است و این روزها مصلی سامن با مناظر رؤیایی و آب و هوای خوب شاهد بازدید مسافران زیادی از سراسر کشور است. لازم است ذکر شود این پارک کوهستانی در آغلی مناسبت‌ها و مراسم ملی و مذهبی، محلی است برای تجمع اهالی شهر سامن.

مسجد جامع سامن

مسجد جامع سامن یکی از قدیمی ترین مساجد است که مشخصه اصلی آن نبود ستون در فضای داخلی آن است قسمت جدیدی به این مسجد اضافه شده که آن را به مسجد بزرگی تبدیل کرده است.

امامزاه سام و هام

امامزاه سام و هام مربوط به دوره قاجار است و در شهر سامن، گلزار شهدای قدیمی سامن واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۱۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام قدیمی روستای علمدار

این حمام هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از افرادی که به شهرهای اطراف مهاجرت کرده‌اند گاهی برای استفاده از حمام بازمی‌گردند و معتقدند برای سلامتی بسیار مفید است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید