طبیعت بکر شهر فراغی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

فراغی، شهری از توابع بخش پیشکمر شهرستان کلاله در استان گلستان ایران است. این شهر تا تاریخ ۹ بهمن ۱۳۹۱ پیشکمر نام داشت و جزئی از بخش مرکزی شهرستان کلاله به‌شمار می‌آمد. در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۹۱ بر اساس مصوبه دولت، روستای پیشکمر مرکز بخش پیشکمر شهرستان کلاله در استان گلستان به شهر تبدیل و به عنوان شهر فراغی نامگذاری شد.

طبیعت بکر شهر فراغی

حال چرا شهر فراغی ؟

بدلیل علاقه شدید مردم این منطقه به مخدوم‌قلی فراغی شاعر بزرگ ترکمن میباشد که بخشی از زندگی نامه مخدوم قلی فراغی را معرفی میکنیم.

مخدوم‌قلی فراغی (مختوم‌قلی هم نوشته‌اند) (زادهٔ ۱۱۰۲ خورشیدی_ درگذشتهٔ ۱۱۶۹ یا ۱۱۷۶ خورشیدی[پانویس ۱]) شاعر ترکمن است که از بزرگترین شاعران زبان ترکمنی و یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های مردم ترکمن به‌شمار می‌آید. وی در اشعار خود بیشتر به مسایل اجتماعی و سیاسی می‌پرداخت.

شعر

مخدوم‌قلی در شعر خود مسائل اجتماعی و سیاسی را مورد توجه قرار داده و به اتحاد ترکمن‌ها و تقبیح جنگ‌های آن دوران بخصوص حملهٔ نادرشاه افشار می‌پردازد. او در مورد حمله نادر به ترکمن‌ها با وجود کمک‌های قبلی ترکمن‌ها در اوایل حکومت او شعری گفته که در آن نادر را فتاح و محکوم به فنا می‌نامد و از عواقب کشتار آگاه می‌کند:

بوگون شاه سن ارتیر گدای بولارسن    ایلدن گوندن جدا بولارسن

قازانارسن چوخ گناه نی سن فتاح      بیرگون جانین چیقیپ فدا بولارسن

امروز شاهی، فردا گدایی     از ایل و زمان جدایی

خیلی گناهکاری ای فتاح      عاقبت روزی کشته و فدایی

طبیعت بکر شهر فراغی

آرامگاه

در دهه ۱۳۷۰ آرامگاهی برای مختوم‌قلی فراقی ساخته شد. ساخت این آرامگاه در سال ۱۳۷۸ پایان یافت و در ۲۸ اردیبهشت هم‌زمان با سال‌گرد تولد او با حضور و سخنرانی صفر مراد نیازوف رئیس‌جمهور وقت ترکمنستان و عطاالله مهاجرانی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد ایران افتتاح شد.

طبیعت بکر شهر فراغی

در زادروز فراقی همواره جمعیت زیادی از مردم منطقه و مقامات دولت ایران و ترکمنستان برای برگزاری مراسم به این آرامگاه می‌آیند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید