معرفی شهر سفید دشت

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سفیددشت شهر کوچکی در شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری است. مردم سفیددشت بیشتر به کشاورزی، دامداری و صنعت اشتغال دارند. در کنار آن به بافت قالی و قالیچه‌های بختیاری و نائینی نیز توجه دارند. مردم سفیددشت به زبان ترکی تکلم می‌کنند. شهر سفیددشت از دهستان حومه بخش مرکزی تابع شهرستان بروجن در استان چهارمحال وبختیاری در سال ۱۳۷۶ به شهر تبدیل و به عنوان شهر‌سفیددشت شناخته شد.

این شهر در جوار بزرگترین شهرک صنعتی استان واقع شده است. همچنین مجتمع فولاد چهارمحال و بختیاری نیز در کنار همین شهر واقع شده است. از جاهای تفریحی این شهر می توان به منطقه چشمه رنگرزی که در دامنه کوه رنگرزی واقع شده است؛ اشاره کرد که در فصل بهار و تابستان، از این چشمه آب فراوان جاری می شود و عده زیادی از مردم را در روزهای تعطیل از شهر سفیددشت و سایر نقاط استان و همچنین از استان اصفهان به این مکان می کشاند. در فصل زمستان نیز این شهر به علت برفگیر بودن، پذیرای عده زیادی از مردم جهت اسکی در حوالی تنگه بیدکان می باشد.

معرفی شهر سفید دشت

یکی از آثار باستانی سفید دشت، حمام شاه عباس صفوی می باشد که دارای قدمت بسیارزیادی است و در مجاورت مسجد جامع شهر واقع شده است که در سالهای گذشته این حمام به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تحویل داده شد تا به صورت بافت اولیه، مرمت و بازسازی گردد و به موزه تبدیل شود. وجود اراضی مساعد کشاورزی و قنات ها و چشمه های فعال و غیر فعال در سفیددشت، بیانگر توان لازم برای شکل گیری و تکوین زندگی شهری است به طوریکه در منابع تاریخی آمده است که اوایل قرن ۱۱ هجری، شاه عباس صفوی که برای سرکشی به رمه های خود در گندمان، از این مسیر عبور کرده؛ با گذر از دشت و دیدن سرسبزی و آبادانی و خرمی آن، دستور به ساختن قلعه و برج را می دهد. این برج و بارو که در سالهای بعد به قلعه و سپس به قلعه کهنه شهرت پیدا کرد، اولین هسته شهر سفیددشت را پایه گذاری کرده است و به تدریج و در طول حکومت صفویان، مسجد شاه عباس و حمام شاه عباس که امروزه فرسوده و قدیمی شده اند نیز ساخته شد.

مناطق و آثار دیدنی و گردشگری این شهرعبارتند از: مسجد جامع سفیددشت – حمام شاه عباس – مسجد حسینی – آق تپه – امامزاده باباگرد آلو – پارک شیر سنگی.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «معرفی شهر سفید دشت»

  1. این شهر دارای پیشینه تاریخی بزرگی هست از جمله قنات شاه دخوار سفیددشت که قدمت آن به دوره ساسانيان بر میکردد.ونشان از رونق و بزرگی سفیددشت آن دوره بوده اسم سفیددشت در کتاب‌
    های عربی نیز آماده که قدمت ۱۵۰۰ ساله دار و در روایت جاده اصفهان به ایذه آمده است و تنها شهر یا روستای آن دور بود که اسمش هموار جاوید است؛آق تپه و عباس ابادی که قدمت چند هزار ساله دارند سفیددشت قدیمی که هنوز پایه های منازل آن در بالا دست شهر بود و هست که کمانه ها از این باورد هست که از قنات شاه دخوار را برای رونق کشاورزی مردم آن دوره احداث کرده اند؛ و قبر های که در اطراف قنات هستند نشان از تمدن این مجموعه دارد از جمله قبر دخمه یا قبر ها خانوادگی که در بستان شیر سفیددشت بود که حدود ۲۰ عدد از این قبر ها در اویل انقلاب به صورت کامل خالی شد بودن و هنوز جای آن ها معلوم هست که گفته می‌شود به دوره هخامنشی بر می‌کرد.. برحال جای گریستن دارد که حکومت وقت تمایلی به تاریخ ما قبل اسلام ندار و جویای آن دوره ها نبود نیس .

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید