جاهای دیدنی دلبران| مناطق بکر شهر ترکی زبانهای کردستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

دلبران شهری است در استان کردستان در غرب ایران. این شهر در بخش مرکزی شهرستان قروه قرار گرفته‌است. مردم شهر دلبران به زبان ترکی صحبت می کنند.دین تمام مردم دلبران اسلام بوده وهمگی آنها مذهب تشیع را پذیرفته اند ومردم این منطقه به احکام ودستورات دین اسلام بسیار پایبند بوده تا جایی که نشانه های آن را می توان در برگزاری مناسبت های دینی واسلامی مشاهده نمود .اشتیاق هر ساله مردم این شهر به برقراری جشن ها ودر کنار آن انجام مراسمات سوگواری زبانزد خاص وعام است .

دلبران شامل دو محله می شود که محله بالا ومحله پایین نام گرفته که تراکم جمعیت در محله پایین بسیار زیاد بوده وتقریبا بیش از ۵۰درصد از جمعیت دلبران در این محله قرار دارد واین نسبت بیشتر به دلیل موقعیت جغرافیایی نام نهاده شده است .زمینی سرسبز این دو محله را از هم تفکیک می کند که خود مردمانش معتقدند که خوی وخصلت آنها با هم متفاوت است .

وجود مکان زیارتی امامزاده جعفر(ع)وهمچنین نزدیکی به مکان زیارتی امامزاده سید جلال الدین(ع)به دلبران باعث جذب مسافران زیادی به این منطقه شده که بعد از بازگشت از زیارت مسافران از جاده سرسبز آن برای استراحت استفاده می کنند .هوای این منطقه معتدل است وچشمه های جوشانی دارد که یکی از آنها در مسیر جاده باباگرگرقرار دارد دیگری هم آب سرد وگوارایی دارد.

معرفی دلبران- شهر انگور

زبان ولهجه

زبان مردم این منطقه ترکی با یک لهجه خاصی می باشد لازم به ذکر است که مجاورت ترکها با کردها در این منطقه به نوعی زبان ترکی وکردی مردم این منطقه را تحت تأثیر قرار داده است تا جایی که لهجه وگویش مردم این منطقه بسیار متفاوت از زبان ترکی آذری می باشد .به همین ترتیب کردهای این منطقه نیز دادای لهجه کردی متفاوت تری از کردهای مرکز استان وبه سمت مرزی می باشد .

اشتغال

نیروی انسانی این منطقه بیشتر در بخش کشاورزی ،دامدارای وگروهی نیز به صورت کارگران مهاجر موقت به شهر های بزرگ کشور نظیر تهران،اصفهان،قم رفته ودر آنجا به مشاغلی نظیر کار در شرکت واحد اتوبوسرانی ،کوره های آجرپزی مشغول به کا شده اند .به لحاظ اینکه اولین کارگران در مشاغل رده پایین نظیر کارگران ساختمانی وکار در کوره های آجرپزی شاغل شده اند گروه های بعد نیز با الگوبرداری از آنها به این مشاغل سخت وکم درآمد پرداخته اند.

اما در چند سال اخیر بیشتر افرادی که برای کار به شهر ها عزیمت نموده اند در بخش های فنی نظیر لوله کشی ،برق ونقاشی ساختمان به کار مشغول بوده اند وتقریبا می شود گفت که الگوی اشتغال در نزد کارگران وشاغلین دلبرانی در شهرهای مختلف تغییر پیدا کرده که این روند تغییر در اشتغال آنها اثرخود را در الگوی خانواده ها وفرزندانشان وهمچنین احداث بناها نشان داده شده است .

از لحاظ کشاورزی به دلیل دیم بودن بخش وسیعی از اراضی زیر کشت اشتغال پایدار ومطمئنی به حساب نمی آمده است ونهایتا کشاورزی به صورت جزئی ودر کنار سایر اشتغال بوده که مردم این منطقه به آن پرداخته اند .از اشتغال دیگر مردم این شهر می توان به باغات انگور وباغچه هایی از درختان چنار وغیره اشاره کرد که ظاهری زیبا وتقریبا منحصر بفردی به این منطقه داده است .

دلبران؛ شهر انگور

تاکستان های انگور در شهرستان قروه بیش از هزار هکتار مساحت دارند که اغلب باغاتی با کشت سنتی، قدمت زیاد و حاصل دست رنج نیاکان مردمان این مناطق بوده و بخشی از هویت و فرهنگشان است.

ارقام انگور قروه آبی بوده و شامل فخری، یاقوتی، عسکری، کشمشی، صاحبی، ریش بابا، گزنه ای و … است.

باغات انگور در تمامی نقاط شهرستان وجود دارد اما بیش از 50 درصد این باغات در بخش دلبران بوده که همین مسئله باعث شده مردم منطقه، دلبران را به نام شهر انگور بشناسند.

بخش دلبران شامل 9 روستا و 16 هزار نفر جمعیت است و مساحت 600 هکتار از باغات انگور را در خود جای داده و نکته قابل توجه در باغات دلبران این است که ارقام آبی انگور در شرایط دیم کشت شده اند.

در واقع بالا بودن سطح آب های زیرزمینی و نحوه کاشت موجب شده که میانگین عملکرد در باغات انگور دیم شهرستان نزدیک به 9 تا 10 تن در هکتار برسد.

جشنواره انگور و فرآورده های آن در شهر دلبران با هدف معرفی این منطقه به عنوان قطب تولید انگور، ساماندهی و احیاء قنوات، مکانیزه شدن شیوه های آبیاری و ذخیره آب مازاد، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط با محصول انگور و اصلاح باغات موجود در کنار معرفی ارقام تجاری و افزایش سطح زیر کشت برگزار شد.

 توجه به کشت صحیح و بهره برداری اصولی از آن بسیار اهمیت دارد و در واقع با برگزاری چنین جشنواره هایی می توان نه تنها در معرفی محصول که یک بازاریابی موفقی را رقم زد و به توسعه اقتصادی در این حوزه دست یافت.

معرفی دلبران- شهر انگور

جذب سرمایه گذار

باید دانست میوه انگور دلبران توان این را دارد که با تأثیر در اقتصاد، کارآفرینی، گردشگری و صنعت شهرستان بر رونق توسعه کشاورزی در روستاها نقش داشته باشد. بنابراین مشارکت و سرمایه گذاری یک سرمایه گذار در خصوص انگور شهرستان تأثیر بیشتری در ترغیب و تشویق باغداران و کشاورزان و احداث کارخانه­ های تبدیلی فرآورده ­های این میوه و دیگر محصولات شهرستان خواهد داشت. حتی می ­توان انگور دلبران و فرآورده ­های آن را با توجه به دیمی بودن و طعم شیرین آن یک برند برای شهرستان و استان معرفی کرد. کافی است که به وسعت و اراضی تولیدی انگور منطقه توجه شود تا با رونق این بخش کشاورزان شیرینی زحمت و دستاورد خود را بچشند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید