معرفی شهر پردنجان در استان چهارمحال و بختیاری

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

پردنجان نام شهری است در بخش جونقان از توابع شهرستان فارسان در استان چهارمحال و بختیاری ایران است. مردم این شهر از قوم لر هستند و به زبان لری گویش بختیاری صحبت می‌کنند.قدمت این شهر با اینکه به طور دقیق بررسی نشده است ولی قدمت ساکنین کنونی شهر به بیش از ۲۵۰ سال میرسد. این شهر محل ییلاق گروهی از طایفه‌های هفت لنگ بختیاری بابادی بوده است.شغل برخی از ساكنين اين منطقه ،کشاورزی،دامداری مي باشد. این منطقه از طوایف بزرگ و کوچکی تشکیل شده است : اولاد علیخون،اولاد عبدالله ،اولاد تنبور، اولاد مولاو …

از کوههای معروف این منطقه زرده را می توان نام برد.در این منطقه امام زاده بی بی عزیز وجود دارد که مردم استان اعتقاد خاصی به آن دارند. اقوام این شهر از، بازفت بختیاری،امام قیس، ممسنی فارس ،خوزستان، هرچگان، به این منطقه مهاجرت کرده و تخت قاپو شده اند.

معرفی شهر پردنجان در استان چهارمحال و بختیاری

هم اکنون مردم این شهر خود را از نژادبختیاری می دانند، و پس از گذشت سالها هنوز فرهنگ و آداب و رسوم اصیل مردمان بختیاری در این منطقه چشم نوازی می کند.از جمله ی این آداب و رسوم میتوان به آداب و رسوم خاصی که در عروسی ، عید نوروز ،عزاداری ، گاگریوخوانی ،شاهنامه خوانی و …اشاره کرد .

امام زاده بی بی عزیز پردنجان

بقعه‌ی این امام‌زاده در ابتدای گردنه‌ ورود به شهر پردنجان و در پایین جاده، آن‌جا که قبرستان قبلی شهر قرار دارد، زیارت‌گاه ساده امام‌زاده بی‌بی عزیز واقع شده است. بقعه شامل ۲ اتاق تو در تو است که ابعاد آن۴*۸ متر است. امام‌زاده در اتاق اول قرار دارد که بر روی آن گنبد ضربی کوتاهی تعبیه شده است. ایوان کوچکی در سمت جنوبی امام‌زاده و مکانی در سمت شرقی برای نشستن     زوار وجود دارد و پشت بام آرامگاه ایزوگام شده است. این بنا بارها مورد دستبرد سارقین قرار گرفته است. کف این بنا موزاییک است وروی مرقد صندوق فلزی نهاده شده است. قبور تعدادی از سادات محلی در گورستان پیرامون بقعه است که محل زیارت اهالی است. این امام‌زاده تذکره‌ای ندارد و ازهویت شخصیت مدفون در این مکان اطلاع دقیقی در دست نیست.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید