جاهای دیدنی گوهران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

گوهران (نام قدیم: اَنگُهران) روستایی است در منطقه بشاگرداستان هرمزگان ایران.انگهران در شهر گوهران  از توابع شهرستان بشاگرد استان هرمزگان واقع شده‌است. نام این شهر در تاریخ ۱۳۷۵٫۶/۲۶ خورشیدی از انگهران به گوهران تغییر یافت.

تاریخچه

منطقهٔ بشاگرد در گذشته‌ها به شش «ولایت» تقسیم شده بود و همه از سیف الله خان که قلعه مرکزی انگهران را در تصرف داشت اطاعت می‌کردند.

در ۱۳۱۶ خ. جهانگردان، انگهران را شامل صد کلبه حصیری و جمعیت دهستان را به هشت هزار خانوار توصیف کرده‌اند.

در ۱۳۳۵ خ. انگهران اقامتگاه شاهوردی خان از نبیره‌های الله وردیخان پدر سیف الله خان بود. در آن زمان قلعه انگهران ویران بوده و کلبه‌های مدور مخصوصی در منطقه وجود داشته. گوهران بوسیله جاده گشمیران – گوهران به شهر قلعه گنج ارتباط دارد، این جاده توسط اداره کل راه وترابری جنوب استان کرمان (مستقر در جیرفت) در حال ساخت و بهسازی می‌باشد.

معرفی شهر گوهران و جاذبه های آن

جمعیت این شهر ۸۲۸نفروارتفاع ان از سطح دریا ۸۸۷مترمربع است.

اکنون درشهر گوهران ادارت چون بهزیستی -ارشاداسلامی -کتابخانه عمومی -جهادکشاورزی -بانک کشاورزی -شبکه بهداشت-اداره اموزش وپرورش -ثبت احوال -هلال احمر نهضت سواد اموزی به عنوان اداره شهرستانی وکمیته امداد-شهرداری -حوزه مقاومت سپاه -به عنوان ادرات بخش دراین مشغول به خدمت هستند.

قلعه الله وردی خان

قلعه الله وردی خان در شهر گوهران و در ۲۰ کیلومتری مرکز شهرستان بشاگرد شهر سردشت قرار دارد و شهر گوهران دارای آثار تاریخی بسیاری است که قلعه الله وردی خان یکی از این بناهای تاریخی است.

آثارتاریخی شهر گوهران در داخل این شهر قرار دارند، این بناها با داشتن جاذبه های تاریخی گردشتگران زیادی را در ایام نوروز به خود جذب می کند و قدمت قلعه الله وردی خان به زمان قاجار بر می گردد و قلعه تاریخی الله وردی خان به همراه سایر بناهای تاریخی شهر گوهران در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید