معرفی شهر یاسوکند

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

یاسوکَند شهری است در استان کردستان در غرب ایران. این شهر در بخش کرانی شهرستان بیجار قرار گرفته است. از نظر آب و هوای اقلیمی شهر یاسوکند منطقه ای سرد و کوهستانی است. با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه کشاورزی در جهت گسترش کشت دیم توسعه یافته است در بخش های مختلف سطح شهر و نیز اطراف آن تاکستانهای وسیعی به چشم می خورد که علاوه بر تامین مصرف محلی بخش عظیمی نیز به شهرستانهای همجوار فرستاده می شود و در واقع یاسوکند را می توان از باغهای وسیع انگور ش شناخت که این امر در وضعیت اقتصادی ساکنین نیز حائز اهمیت است .زبان مردم یاسوکَند زبان ترکی آذربایجانی است.

انواع انگور تولید شده در شهر یاسوکند از لحاظ کیفیت در رتبه های ممتاز نمونه های داخلی قرار دارد بگونه ای که طعم انگور این منطقه در مقایسه با مناطق دیگر در مقامی بالاتر است . باغهای زیبای تاک به منزله کمر بندی در اطراف شهر پراکنده اند که در فصول برداشت انگور چهره زیبایی به شهر می بخشد .

حمام یاسوکند

معرفی شهر یاسوکند

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «معرفی شهر یاسوکند»

  1. بنام خدا من احمد پسر غضنفر پسر قهرمان پسرمحمد معروف به طایفه یاری هستم که پدرم 83 سال سن داره میگه روستای سعیداباد(سیدوا) به مرور ایجاد شده که دراصل متلعق به یاسدکوند(یاسکندی) بوده که طبق تحقیقات بنده طایفه کرمی ها از ایل بزرگ باصری های پاسارگاد بوده اند که کوچ کرده به تعدادی به زنجان عده ایی کردستان وکرمانشاه وعده ایی به جنوب ایران کوچ کرده اند پدرم خاطرات خوبی از مرحوم سلطان محمودخان ذولفقاری که خان صدوشصت وشش روستا از توابع زنجان وبیجار بوده اما بسیار انسان باشرف مهربان و با رعایا مداراکن بود ایشان به تنهایی با حدودا دویست یاسیصد تنفگنچی مردانه تمام حزب توده رو شکست میدن حدودا یکسال جنگ با حزب توده و قبل یابعدها با حزب دموکرات اذربایجان میجنگه وتمام مردم وروستاهارو از اشغال اینها درمیاره زمان تقسیم اراضی هم محمودخان به دولت پیشنهاد میده اگردولت پولی نگیره ازمردم حاضر است زمینهای مازاد خودرا به رایگان به کشاورزان هدیه بده در اول انقلاب محمدخان زندانی میشه به جرم خان بودن که اهالی زنجان و روستاها همه بخیابان اماده اعتراض میکنن به بازداشت محمودوخان وزندگی خودرا مدیون محمودخان میشمارند

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید