بنر هدر

معرفی نجف شهر استان کرمان ـ جاهای دیدنی نجف شهر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

نجف شهر از شهرهای استان کرمان در جنوب شرقی ایران است. این شهر در شهرستان سیرجان قرار گرفته‌است.  نجف شهر بزرگترین و مهمترین شهر اقماری شهرستان سیرجان می‌باشد. این شهر تابستان‌های نسبتاً گرم و زمستان‌های سردی دارد.

بقعه امامزاده علی

آستان امامزاده علی (علیه السلام) در شهرستان سیرجان، بخش مرکزی، شهر نجف شهر، كيلومتر  8 جاده سيرجان –  بافت  واقع شده است.این بقعه دارا ی امکانات رفاهی از جمله  45 زائر سرا نیز می باشد. از کارهای عمران انجام شده آیینه کاری داخل گنبد – سنگ کاری کف حیاط صحن امامزاده – کاشی کاری گلدسته ها و آغاز کاشی کاری گنبد – سنگ کاری ایوان و قبور شهداء – گاز کشی – تامین آب شرب حرم مطهر می باشد.

معرفی نجف شهر-استان کرمان

نسب شریف وی ابوالحسن علی بن ابراهیم بن محمّد العابد ابن الإمام موسی الکاظم (علیه السلام) درسیرجان می زیسته و دارای یک فرزند معقب بنام ابوجعفر محمّد است که مادرش کنیزی از سند کابل بود، تنها دختراو به نام امّ الحسین نام داشت. امام فخررازی متوّفای 606 هـ.ق ضمن معرفی ابراهیم بن محمّد بن موسی بن جعفر (علیه السلام)، پدر این امامزاده، می نویسد: او دارای چهار فرزند ذکور نسل دار بوده است که عبارتند از: 1- محمّدقشیر 2-ابوالحسن علی 3-موسی ارّجانی =بهبهانی  4-احمد که همه ی آنان درسیرجان بوده اند. او اضافه می کند که از نسل علی بن ابراهیم بن محمّد بن امام موسی(علیه السلام) در سیرجان، اشخاصی به وجود آمده اند که نقابت و سرپرستی سادات آنجا را برعهده داشته اند همین قول را دیگر علمای انساب بیان داشته اند ، وبه اصطلاح، اجماع و اتفاق نظر همه ی علمای انساب برمهاجرت ومدفون بودن این امامزاده درسیرجان کرمان است . مرحوم آیه الله مرعشی نیز دربارة شجره نامه امامزاده علی چنین نوشته است : «امامزاده ابوالحسن علی، ساکن سیرجان از توابع کرمان و قبرش درهمانجاست. دکتر باستانی باریزی درباره امامزاده علی نوشته است :«شهر سیرجان درقدیم در اطراف همین قلعه بود… در آنجا امامزاده ای قرار دارد که به نام امامزاده علی است و مورد احترام خاص مردم سیرجان، خصوصاً دهات و آبادیهای بلورد و ایلات بچاقچی است. این بقعه موقوفات و رقبات زیادی دارد که من جمله آنها ساختمان آزاد اسلامی سیرجان، کارخانه یخ سازی، و ساختمان سه طبقه دیگر، و صد هکتار از اراضی قطبیه که توسط وارثین مرحوم قطبی به آستان امامزاده علی بخشنده شده است.

ابوالحسن علی ابن ابراهيم ابن محمد ابن موسی كاظم در اوج قدرت هم زمان با دوران امامت امام علی نقی (علیه السلام) مصادف با خلافت متوكل عباسی می زيسته است امامزاده علی (علیه السلام) در اين دوران به سيرجان مهاجرت نموده است به روايت  كتاب عيان الشيعه پدر بزرگوار امامزاه علی (علیه السلام) ابراهيم مجاب بوده است اين امامزاده بزرگوار در اين شهرستان و ساليان طولانی رهبری و پيشوای مردم اين سرزمين را به عهده داشته است و پس از پايان عمر مباركشان در همين مكان به خاك سپرده شده اند فرزندان و نوادگان ايشان نيز سالها در اين منطقه سكونت داشته اند كه در همین جا وفات و به خاك سپرده شده اند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید