بنر هدر

جاذبه گردشگری بنای حافظیه انزلی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

در اوایل دوره پهلوی در مجاورت شهرداری انزلی در میان درختان سرسبز بنای سفید زیبایی برای اجرای موسیقی ساخته شد كه بدلیل شباهت با بنای آرامگاه حافظ به آن حافظیه می گویند. این بنا به شماره 1513 جزء آثار ملی به ثبت رسیده است و از جاذبه های گردشگری شهر انزلی بشمار می رود.

در گویش محلی و گیلکی به این بنا موزیک جیگا گفته میشود و برخی نیز آن را ساختمان ترنم موسیقی می نامند دلیل این اسم برگزاری انواع کنسرت های موسیقی در این بنا بود. بعد ها به دلیل شباهت بسیار زیاد این بنا و حافظیه شیراز نام این مکان را نیز به حافظیه بندر انزلی تغیر دادند.

مساحت كلی این بنا 76 متر مربع است و ستونهای بلند ، دیواره كوتاه نرده ای شكل و بامی گنبدی از مشخصه های این بنا است . در دو سوی بنا پنج پلكان كوتاه قرار دارد كه شما را به داخل محوطه رهنمون می كند. در مركز بنا نیز تصویر چنگ موسیقایی با موزاییك منقوش شده است.

جاذبه گردشگری بنای حافظیه انزلی

در اطراف این بنا نماد ها و ساختمان هایی از معماری استان گیلان وجود دارد از جمله آنها میتوان به چندین کلبه چوبی ، ارابه چوبی ، قفس پرندگان ، گل کاری های زیبا ، استخری کوچک و انواع درختان زیبا که این منطقه را برای عکس برداری بسیار مناسب میکند.از ساختمان های اطراف این بنا میتوان به ساختمان شهرداری انزلی ( بلدیه ) فرمانداری ، کانون فکری کودکان و نوجوانان و مرکز فرهنگی انزلی اشاره کرد.

عزیز طویلی محقق و نویسنده تاریخ انزلی نوشته است : با بررسی های انجام گرفته حافظیه شیراز كه شبیه محل ترنم موزیك انزلی ولی بزرگتر است از سال 1313 شروع و در سال 1316 ساخت آن پایان یافته است و این می رساندكه نه تنها محل ترنم موزیك را از حافظیه شیراز اقتباس نكرده اند بلكه احتمال دارد حافظیه شیراز را از روی بنای محل ترنم موزیك انزلی ساخته باشند. در گذشته در این مکان کنسرت های موسیقی برگزار می شد و امروزه نیز به مناسبت های گوناگونی در این مکان نمایشگاه های محلی برگزار می شود. این بنای سفید رنگ را که شباهت بسیار زیادی به بنای حافظیه شیراز دارد، گروهی از مهندسان کشور آلمان در سال ۱۳۱۱ به سفارش شهرداری وقت ساخته اند.

جاذبه گردشگری بنای حافظیه انزلی

برگزاری انواع نمایشگاه ها و رویداد ها

در این مکان به کوشش انواع سازمان های فرهنگی نمایشگاه ها و رویداد هایی برگزار میشود که با استقبال مردم همراه خواهد بود. از مهم ترین نمایشگاه ها میتوان به نمایشگاه های نوروزی و نمایشگاه های کوچک نقاشی و صنایع دستی  اشاره کرد.

این بنای مربوط به دوره پهلوی همانند سایر بنا ها نیاز به مرمت و بازسازی دارد. پله ها و گنبد و طاق  آن نیاز به بازسازی دارند که با کوشش میراث فرهنگی باید این بازسازی انجام شود.

این بنا با شماره 1513 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس بنای حافظیه بندر انزلی

این بنا در نزدیکی شهرداری انزلی و پارک قدس و بلوار ساحلی انزلی قرار دارد و از دیگر جاذبه های نزدیک به این بنا میتوان به پل تاریخی غازیان اشاره کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید