بنر هدر

جاذبه گردشگری آبشار شادان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

نزدیکیترین جایی که در کردکوی می‌شود رفت آبشار شادان یا هفت طبقه است و برای این به هفت طبقه شهره است که سنگ‌هایش در هفت طبقه دچار شکستگی‌اند.آبشار هفت طبقه  که از جاذبه های گردشگری کردکوی است در ۷ کیلومتری جنوب این شهر در دل جنگلهای بکر و طبیعی دامنه کوه البرز قرار دارد.

ارتفاع آبشار در حدود ۴۰ متر است که آب در شکست های زیبا در هفت نقطه آن منظره ای زیبا را ایجاد کرده است.به همین دلیل  به آبشار هفت طبقه معروف گشته است.

آبشار شادان

شادان آبشاری ۴۰ متری است که تا همین چند سال پیش کمتر کسی آن را می‌شناخت تا اینکه توسط گروهی از طبیعت گردان کشف شد.این آبشار تا چند سال قبل ناشناخته بود تا اینکه گروهی از کوهنوردان بالابلوک در مسیر کوهنوردی با آن برخورد نمودند.

وجه تسمیه

نام مکانی  که آبشار شادان  در آن واقع شده “د او(دو آب) doab”  است. این مکان به علت تلاقی دو رودخانه با هم این نام را گرفته است. در اینجا جریان دو رودخانه از دو جهت مختلف و معکوس با هم تلاقی می کنند و دو مسیر متفاوت را به وجود می آورند. مسیر سمت چپ با شیب ملایمی به “آبشار هفت طبقه” و مسیر سمت راست به “یال درازنو” منتهی شده است.
اولین یال در منطقه ای به ارتفاع 1170 متر واقع شده است و در ادامه آن دو یال دیگر قرار دارد.

در مسیر “یال درازنو” چشمه ای با نام محلی “غم هامِن” (به معنی مکان همواری که حزن انگیز است) قرار داشته است. بومیان آن منطقه ادعا دارند که چون جایگاه جوشش این چشمه در مکانی غریب و حزن آلود است در نتیجه این نام برای این مکان انتخاب شده است.

آبشار شادان

مسیر دسترسی

برای رفتن به آبشار معمولا از مسیر داو (دو آب) که محل تلاقی دو رودخانه است حرکت می‌کنند. مسیر سمت راست به یال درازنو منتهی می‌شود و مسیر سمت چپ به آبشار هفت طبقه. بعد از ۲ ساعت پیاده روی در شیبی ملایم به پای آبشار می‌رسید. در اینجا ۲ آبشار وجود دارد که آبشار جنوبی کوچکتر و خروشانتر است. برای رسیدن به آبشار حدود ۱ ساعت پیاده روی لازم است.

در این مسیر، جاده جنگلی ای معروف به “مشتی مسیر” است که درطرف راست آن جاده، منظره کوه و در طرف چپ آن، دره قرار دارد و چشمه های بسیاری در آن جوشیده است. در طی این مسافت، مکان هایی چون “چشمه ی  تیل سره” (به معنی منطقه پوشیده از گل) و “توسکا چشمه” نیز  به چشم می خورد.
در مورد این جاده گفته می شود که در سال های پیش فردی که قصد بهره برداری از این جنگل را داشته این جاده را احداث کرده و از آن به بعد این جاده به “مشتی مسیر” معروف شده است.

آبشار شادان

مسیر برگشت از آبشار طولانی تر از مسیر رفت آن است، ولی خوشبختانه شیب آن ملایمتر است. در طی مسیر بازگشت از وسط سه رودخانه باید عبور کرد البته کار چندان سختی نیست، چون به همین منظور در این فصل برای عبور از عرض رودخانه تنه درختی را در آب افکنده اند واز آن، حالت پل درست کرده اند. اما گذر کردن از رودخانه وسطی که تامین کننده آب آبشار نیز هست، دشوار می باشد. بنابراین در هنگام عبور از رودخانه دوم دقت بسیاری باید کرد و تمام وسایل امنیتی لازم را  به همراه خود باید داشت.
طنین گوش نواز این رودخانه ها در تمام طول مسیرموسیقی خوش آهنگی  را در فضای بکرچنین طبیعت زیبایی می پراکند و گوش را می نوازد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید