جاذبه زیبای سراب ماران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سراب ماران از جاذبه های زیبای شهرستان کنگاور است. مهمترین انگیزه سفر برای آدمی تغییر آب و هوا و استفاده از مناظر طبیعی برای رفع خستگی ناشی از کار و تلاش روزانه است. پیشنهاد ما جهت برطرف نمودن خستگی ها، شهرستان کنگاور از توابع استان کرمانشاه است.

این شهرستان دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی ارزشمندی می باشد که باید آنها را از نزدیک سیاحت کرد. چشمه سارها و سرابهای زیبایی در این شهرستان وجود دارد که از جمله آن می توان به سراب ماران اشاره کرد سراب ماران به لحاظ جغرافیایی در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی کنگاور و در ارتفاع ۱۵۳۲ متری از سطح دریا و در پای تپه های طبیعی جدا مانده از رشته کوههای زاگرس قرار گرفته است.

جاذبه زیبای سراب ماران

در محل کوه مشرف بر سراب ماران و به فاصله 30 متری از ضلع شمال شرقی سراب، تپه‌ای طبیعی قرار دارد که این تپه در دامنه جنوبی ارتفاعات متمرکز است. در این تپه علاوه بر سفال، تعدادی سنگ‌های ترشدار مکعبی شکل با مشخصه آجرهای ساسانی پراکنده و قابل مشاهده است.

تپه سراب ماران مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دورانهای پس از اسلام است روستای سراب ماران در نزدیکی تپه ها شکل گرفته است که آثار بسیار زیادی از تمدن گذشته در دل آن پیدا شده. سراب ماران نام خود را بر این روستا نهاده. مار های آبی زیادی در این سراب قرار دارد که شاید نام گذاری این سراب بدان نام بی دلیل نباشد به دلیل کشف آثار ارزشمند تاریخی در حوالی این سراب در دیماه سال هزار و سیصد و هشتاد و یک تصمیمات ارزشمندی برای این منطقه گرفته شد و آن را به عنوان اثری ملی به ثبت رساندند. چقدر زیباست اگر این ثبت ملی مهجور نماند.

سراب ماران دارای یک چشم انداز بسیار زیبا طبیعی و مشرف بر دشت زیبای دهلر است که فضای سبز و آثار تاریخی موجود در این منطقه، زیبایی مضاعفی به طبیعت بکر آن داده است.

وجود سرابی پرآب، تراکم باغات و درختان در پایین دست سراب، برخورداری از زیرساخت‌ها و نزدیکی به جاده اصلی کرمانشاه- همدان و سه راهی همدان و مجتمع پذیرایی این سه راهی، همچنین وجود جویبارهای متعدد در اطراف سراب تنها بخشی از مزیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه منطقه نمونه گردشگری سراب ماران است.

جاذبه زیبای سراب ماران

در این منطقه زمینه سرمایه گذاری برای ایجاد و احداث سفره خانه سنتی در مجاورت سراب، احداث رستوران پذیرایی در مسیر جاده متنهی به سراب، راه اندازی تورهای اکوتوریسم، راه‌اندازی و ایمن سازی مسیرهای کوهپیمایی و گلگشت، احداث و راه‌اندازی مسیر پیاده روی در مسیر رودخانه، احداث استخر پرورش ماهی و صید ورزشی، ایجاد استخر شنا و فعالیت‌های مبتنی بر آب، احداث پارک بازی کودکان، احداث مسیرهای دوچرخه سواری و کالسکه رانی، ایجاد بازارچه فروش صنایع دستی و محصولات کشاورزی منطقه و … وجود دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید