جاذبه های گردشگری اهرم، دیدنی های اهرم

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

اَهرَم، شهری است واقع در استان بوشهر در کشور ایران. اهرم مرکز شهرستان تنگستان است.شهر اهرم در فاصله ۵۵ کیلومتری جنوب شرق بوشهر واقع است. مردم این شهر به زبان لری جنوبی با گویش تنگسیری یکی از گویش‌های بوشهری تکلم می‌کنند.

چشمه آب گرم اهرم به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است و همه ساله مسافران بسیاری از اقصی نقاط کشور به دیدن این جاذبه تفریحی می‌آیند. گفتنی است که در سال ۱۳۸۶، چشمه آبگرم اهرم بوشهر به‌عنوان دهکده نمونه آب درمانی در ایران انتخاب شد.

دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر عبارتند از: قلعه زائر خضر خان تنگستانی (قلعه کلات)، امامزاده ابراهیم، امامزاده جعفر، منطقه خائیز، سد انحرافی اهرم و آب درمانی قوچرک واقع در امامزاده زین الشهدا می‌باشد. دلوار و ساحل زیبای آن از دیگر جاذبه‌های اهرم است.

دیدنی های اهرم

قلعه زایر خضر خان اهرمی

قلعه زایر خضر خان اهرمی یکی از قلعه های تاریخی منطقه ست، این قلعه در شمال شهر اهرم واقع شده و به زائر خضر خان اهرمی منسوب هست.زایر خضرخان اهرمی ملقب به امیر اسلام، فرزند حاج محمدعلی متولد (۱۲۸۰ ه. ق/ ۱۲۴۱ خورشیدی) از مخالفین حضور انگلستان در جریان اشغال بوشهر در جنگ جهانی اول که در آن ایام ضابط منطقه تنگستان بود.قلعه زایر خضر خان اهرمی که از بناهای دوره قاجاریه بشمار می رود در انتهای شرقی شهر اهرم واقع گردیده است و حدود یک هکتار وسعت دارد این قلعه دارای چهار برج در چهار ضلع و دو قسمت شاه نشین و اتاق های جانبی می باشد.

اهرم

قلعه زائرخضر اهرمی از استحکامات اصلی قلعه دیوار مرتفع با چهار برج دارای کنگره هایی به سبک قلاع باستانی جهت پناهگاه  سربازان بوده که بر اثر باران های سیل آسای منطقه رو به ویرانی است و هر سال بخشی از آن تخریب می گردد و قلعه مذکور در زمان حمله انگلستان به ایران مورد استفاده قرار گرفته و جای اصابت گلوله توپ بر برج غربی اون هنوز هم باقی مانده است .

خانه رئیس علی دلواری

خانه رئیس علی دلواری در20 کیلومتری اهرم  در دلوار قرار دارد و مبارزات رئیس علی دلواری بر علیه تجاوز انگلیس در بیش از یک قرن، خاطره ای بس شگرف و فراموش نشدنی در ذهن مردم منطقه برجای گذاشته است.

رئیس علی دلواری (۱۸۸۱-۱۹۱۵) رهبر قیام در تنگستان و بوشهر علیه نیروهای بریتانیا در دوره جنگ جهانی اول بود.

اهرم

چشمه آب گرم اهرم ( اوبا)

چشمه آبگرم اهرم (اوبا) در شهر اهرم در 60 کیلومتری شهر بوشهر قرار دارد. مظهر چشمه از شکاف سنگ‌هاى رسوبى مارنى و گچى از زمین خارج مى‌شود و آب آن در ردیف‌ آب‌هایى با بارهاى منفى و مثبت مختلف و گرم است. این چشمه دو استخر زنانه و مردانه دارد و آب گرم توسط یک کانال از سرچشمه به استخرها هدایت مى‌شود.

چشمه آب گرم اهرم به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری این شهر هست و همه ساله مسافران بسیاری از اقسا نقاط کشور به دیدن این جاذبه تفریحی میان. گفتنی است که در سال ۱۳۸۶، چشمه آبگرم اهرم تنگستان به عنوان دهکده نمونه آب درمانی در ایران انتخاب شد.

اهرم

آبشار معدن سنگ

آبشار معدن سنگ  در مسیر جاده ارتباطی شهرستان های اهرم به فراشبند در ۵ کیلومتری شرق شهرستان اهرم در جنوب جاده واقع شده که از میان صخره ای یکپارچه به پایین می ریزه و به دلیل ساختار نمکی گوگردی صخره ها مناظر زیبایی ایجاد کرده و پس از جاری شدن به رودخانه اهرم و بعد به سد اهرم می ریزه. رودخانه اهرم از ارتفاعات کلمه و فاریاب و خائیز سرچشمه می گیره و پس از آبیاری شهر اهرم از پل احمدی می گذره و در جنوب جزیره شیف به خلیج فارس می ریزد و آب این رود در پایین دست شور و غیرقابل شرب است.

اهرم

امامزاده زین الشهدا اهرم

امامزاده زین الشهدا اهرم  که در ابتدای راه کوهستانی اهرم- خائیز قرار گرفته، همواره زائران بی شماری رو به خود جذب می کند.این امامزاده در بین مردم اهرم و روستاهای همجوار از قداست خاصی برخوردارد و از مناطق مهم گردشگری سیاحتی و زیارتی است.

امامزاده زین الشهدا در سه کیلومتری شهر اهرم و در مسیر جاده اهرم به خاییز قرار گرفته، امامزاده سید زین الشهدا از نوادگان امام سجاد(ع) است.

اهرم

رودخانه اهرم (رودخانه باهوش)

رودخانه اهرم، از رودخانه های فصلی شهرستان تنگستان که از ارتفاعات کلمه و فاریاب و خائیز سرچشمه گرفته و پس از آبیاری شهر اهرم، از پل احمدی می گذرد و در جنوب جزیره شیف به خلیج فارس می ریزد. آب این رود در پایین دست، شور و غیر قابل آشامیدنه. رودخانه اهرم با نام رود باهوش هم شناخته می شود.

اهرم

منطقه گردشگری خاییز

روستای خوش آب و هوای خاییز در جنوب شرق شهر اهرم مرکز شهرستان تنگستان بین دو کوه بیرمی و کوه سرخ قرار دارد.روستای خاییز با ۴۲ هزار و ۶۲۷ هکتار وسعت،یکی از روستاهای خوش آب و هوا و زیبا در اهرم می باشد که در قدیم بعنوان اصلی ترین تامین کننده مرکبات و خرمای بوشهر،فارس و خوزستان بوده است و قرار گرفتن در بین دو کوه بنام بیرمی و کوه سرخ به این روستا نمایی زیبا بخشیده است.

اهرم

روستای تنگ بنیون

این تنگ در جنوب روستایی به همین نام واقع است و شروع مسیر تنگ از کنار مسجدی، چند صد متر پایین تر از روستا است.

تنگه بسیار سرسبز و پوشیده از درختان است ،انار، بنه ، بادام وحشی (باسوره)، مرکبات ، نخل ، کنار ، انجیر ،درختچه هایی همچون گز ، خرزهره ، شیر بادام ،بوته هایی همچون هلپه ، گون ، گل گندم و علفهایی مثل گاوزبان ، بارهنگ ، دم روباه ، است که هر چه به انتهای آن نزدیک می شوید بر تراکم درختان افزوده می شود، تا جایی که در برخی ازمناطق برای عبور از میان درختان باید نشست.

در میان تنگه رودی جاری است که آب آن را چشمه های واقع در انتهای تنگ تامین می کنند نیزارهای زیبایی اطراف رود را پوشانیده است.

چشمه ها در کنار یکدیگر واقع شده اند و دو حوضچه به عمق حدوداً یک متر را تشکیل داده اند و البته چشمه سمت چپ را به یک منبع آب هدایت کرده اند که پس از پر شدن آن به درون حوضچه سرازیر می شود و دسترسی به این تنگ از طریق جاده ارتباطی شهر اهرم به روستای بنیون میسر است.

اهرم

رشته کوه گچ ترش

رشته کوه گچ ترش از ناحیه ماهور در شهرستان کازرون استان فارس شروع شده و از شمال شرقی برازجان و شمال غربی ناحیه اهرم و خورموج می گذرد و در شمال دهستان درگاه، به وسیله رودخانه مُند قطع می شود. سپس در ساحل جنوبی رودخانه مجدداً ادامه پیدا کرده و از مرودشت عبور می کند و به تدریج به ارتفاعات لیتو در شمال خُنج از توابع شهرستان لار استان فارس منتهی می شود.

چشمهٔ آبگرم قوچارک

چشمهٔ آبگرم قوچارک واقع در شهر اهرم از توابع شهرستان تنگستان و یکی از نقاط دیدنی شهرستان تنگستان در جنوب ایران است.

«چشمهٔ آبگرم قوچارک» در مسیر جاده  اهرم به بندرعباس و در ۵ کیلومتری جنوب غربی اهرم قرار دارد و این چشمه از شکاف سنگ‌های آهک مارنی از زمین خارج می‌شود.

آب این چشمه در ردیف آب‌های سولفات، کلیسم، همراه با منیزیم زیاد و کلرور، سدیم و لرم است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید