بنر هدر

جاذبه های باجگیران ، نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

باجگیران مرکز بخش “باجگیران” جزء دهستان دولتخانه از شهرستان قوچان می‌باشد که در شمال شرقی استان خراسان رضوی و در سه کیلومتری مرز ایران و ترکمنستان و در فاصله تقریبی 32 کیلومتری عشق آباد مرکز آن کشور قراردارد.این شهر در مدار37 درجه و39 دقیقه به طول 58 درجه و25 دقیقه عرض شمالی قرارگرفته است. فاصله این شهر تا قوچان مرکز شهرستان 84 کیلومتر و تا مشهد مرکز استان 214 کیلومتر می‌باشد که جاده‌های ارتباطی طرف عشق آباد و قوچان آسفالته است.
بر اساس تقسیمات آب و هوایی باجگیران از نوع معتدل کوهستانی است، در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا قرار گرفته ، ارتفاع زمین‌های زراعتی تا حدود 1900 متر رسیده ولی کوههای اطراف به 1500 تا2500 متر میرسد.
این کوه‌ها سد بزرگی در مقابل بادهای سخت وسرد زمستانی ایجاد کرده و هوای معتدل تر نسبت به قوچان پدید می‌آورد. این کوه‌های بلند از جهت جذب بخارات و رطوبت و ابرهای باران‌زا  بسیار موثر بوده و میزان باران این ناحیه نسبت به نواحی جلگه‌ای و دشت چون عشق آباد بیشتر است.

شهر مرزی “باجگیران” به جهت صادرات و واردات کالا به عنوان معبر مسافری مهم به شمار رفته و همینطور به علت تردد اتباع خارجی ، مسئولین و مقامات بلند پایه کشوری اکنون به عنوان ویترین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شناخته شده است.

با توجه به مراتب فوق و از آنجایی  که این شهر مرزی تنها با پایتخت کشور ترکمنستان بیش از 30 کیلومتر فاصله نداشته و اکنون علاوه بر صادرات و واردات کالا به لحاظ فاصله 5/2 ساعته خود تا مرکز استان به عنوان معبر مسافری مهم به شمار رفته و به جهت تردد اتباع خارجی ، مسئولین و مقامات بلند پایه کشوری اکنون به عنوان ویترین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بدیهی است که نیاز به توجه اساسی در جمیع جهات  دارد.

جاذبه های شهر باجگیران

وضعیت فرهنگی ، اجتماعی باجگیران

جمعیت باجگیران در تیرماه 1351 تعداد 437 نفر مرد و 414 نفر زن و تعداد 183 خانوار بوده که 69 خانوار کشاورز، 53 خانوار اداری ، 28 خانوار کارگر، 21 خانوار مغازه‌دار، 6 خانوار نظامی ، 3 خانوار بیکار بوده‌اند.
از جمعیت فوق غیر از فعالیت‌های ذکر شده 76 خانوار دامپرور بوده‌اند مطابق سرشماری سال 1345 تعداد 996 نفر و درسال 1355 این جمعیت 1151 نفر و براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال 1357 جمعیت باجگیران به 666 نفر می‌رسد که نسبت به سال 65 و70 سیر نزولی و رشد منفی داشته است.
زبان متداول اکثر مردم کردی بوده ، عده‌ای هم به زبان ترکی و فارسی تکلم می‌کنند، مذهب تمامی اهالی شیعه اثنی عشر و غیر از عده‌ای کارمندان دولتی که از سایر شهرها به باجگیران آمده‌اند اکثریت اهالی از تیره سیوکانلو می‌باشند.

تاریخچه گمرک باجگیران

هنگامی که گمرکات ایران در مرز عشق آباد به بلژیک‌ها واگذار شد،  در روستای بردر ( 8 کیلومتری غرب باجگیران ) نیز گمرکی بوجود آمد و اداره گمرکات اقدام به استخدام افرادی با اسب و تفنگ کرد تا سهم گمرک را که  از مرز ایران خارج می‌شد را  می‌گرفتند و آوازه (باج بگیرها) در تمام منطقه پیچید، هنگامی که محل گمرک از روستای بردر به محل باجگیران انتقال یافت نام محل نیز از مامورین باج بگیرها گرفته شده و محل باج بگیرها ، باجگیران نام گرفت.
محل گمرک ابتدا ساختمان حاتم بیک سپس کاروانسرای حاجی قربان و پس از آن به محل فعلی که با کمک آلمانی‌ها ساخته شده است منتقل شد.
گمرک باجگیران در حال حاضر دارای دو ساختمان تجاری و مسافری است  که به فاصله حدود یک کیلومتر از یکدیگر قراردارد .
قسمت تجاری گمرک حدود یک هزار متر مربع می‌باشد که دارای چهار انبار قدیمی و دو انبار جدید بوده  و قسمت مسافری هم در نقطه صفر مرزی قراردارد که به طور شبانه‌روزی فعال می باشد.
بخشی از گمرک در قسمت بازارچه مشترک مرزی است  که تا ساعت 16:30 به غیر از روزهای سه‌شنبه حسب وظایف مقرر انجام وظیفه می‌کند.

جاهای دیدنی باجگیران

منطقه شکار ممنوع مرزی باجگیران

منطقه شکار ممنوع باجگیران در فاصله ۲ کیلومتری شمال شرقی شهرستان باجگیران و در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد. اين منطقه که شامل اسلمه، قاطربش، بردر و قرچقه می‌باشد، از تاريخ اول بهمن ماه سال ۱۳۸۲ به مدت هفت سال به عنوان منطقه تيراندازی ممنوع اعلام گرديد. این منطقه تپه ماهوری است و پوشش جانوری آن شامل کل، بز، قوچ، میش، گرگ، کفتار، روباه، خرگوش و … است.

جاذبه های شهر باجگیران

بازارچه باجگیران

استان خراسان رضوی دارای چند بازارچه مرزی مشترک با کشورهای افغانستان و ترکمنستان است. سه گمرک در مرزهای رسمی سرخس، لطف آباد و باجگیران این استان با کشور ترکمنستان دایر است. در مرز رسمی دوغارون با افغانستان نیز قدیمی ترین گمرک ایران فعالیت دارد که فقط مختص صادرات است. مزیت عمده بازارچه دوغارون این است که هزینه های صادرات کالا در آن به شدت پایین بوده و امکان تخلیه و بارگیری کالا در داخل بازارچه با نظارت گمرک و مرزبانی مهیا است.

جاذبه های شهر باجگیران

منطقه حفاظت شده دربادام

منطقه حفاظت شده دربادام در شمال شرقي شهرستان قوچان و در بخش باجگيران، از سال ۱۳۷۳ مورد حفاظت قرار گرفت که به دليل ارزش بوم شناختی بالا طی مصوبه شماره ۲۷۱ مورخ ۱۳۸۵/۱/۱۹ با وسعت ۳۳۶۳۸ هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده مورد تصويب شورای عالی محيط زيست کشور قرار گرفت.

جاذبه های شهر باجگیران

منطقه حفاظت شده قرچغه

منطقه حفاظت شده قرچغه در موقعیت جغرافیایی N3735 E5820 در استان خراسان رضوی واقع است. منطقه حفاظت شده قرچغه با مساحت 33,059 هكتار در ۳ کیلومتری غرب بخش مرزی باجگیران از توابع شهرستان قوچان واقع شده است.

جاذبه های شهر باجگیران

این منطقه دارای مجموعه ای از کوههای مرتفع – صخره ای وتپه ماهور ها و دره ها است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید